طالب‌زاده کنار شهید آوینی آرام گرفت + فیلم
کد خبر: 4054111
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶

طالب‌زاده کنار شهید آوینی آرام گرفت + فیلم

تشییع پیکر نادر طالب‌زاده، فیلمساز انقلابی کشورمان، صبح امروز در مسجد بلال صدا و سیما انجام شد و سپس در کنار سیدمرتضی آوینی در بهشت زهرا آرام گرفت.

طالب‌زاده کنار شهید آوینی آرام گرفت + فیلمبه گزارش ایکنا، مراسم تشییع پیکر نادر طالب‌زاده؛ کارگردان، مستندساز و پژوهشگر سینما امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ در مسجد بلال صدا و سیما انجام شد.

در این مراسم؛ سردار قاآنی، محمدمهدی اسماعیلی، وحید جلیلی، رضا پورحسین، ابراهیم حاتمی‌کیا، احسان محمدحسنی، جمال شورجه، جواد شمقدری، حجت‌الاسلام دعایی، عزیز جعفری، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، محمد حمیدی مقدم، سلیم غفوری، حامد بامروت‌نژاد، حجت‌الاسلام موسوی مقدم، سردار نقدی، حبیب والی‌نژاد، حمید شاه‌آبادی، ابوالقاسم طالبی و مسعود احمدی افزادی، صادق آهنگران و ...  حضور داشتند.

 در آغاز، صابر خراسانی که اجرای مراسم را برعهده داشت، پیام رهبر انقلاب را به مناسبت درگذشت نادر طالب‌زاده قرائت کرد. وی در سخنانی کوتاه بیان کرد: ممنون از مردمی که همیشه حق‌شناس بودند و از هنرمندانشان حمایت کردند. حاج نادر با اینکه از سنین نوجوانی در آمریکا بزرگ شد و درس خواند اما از هنرمندان دغدغه‌مند کشور بود. او از سال ۵۹ با مستندهایی که ساخت کارش را به‌صورت جدی در این عرصه آغاز کرد.

علی‌رضا قزوه؛ شاعر در ادامه مراسم در جایگاه قرار گرفت و شعری درباره نادر طالب‌زاده خواند. سپس صادق آهنگران زیارت عاشورا را قرائت کرد.

طالب‌زاده کنار شهید آوینی آرام گرفت + فیلم

در ادامه مراسم پیمان جبلی؛ رئیس سازمان صداوسیما در سخنانی گفت: امروز در این ماه خدا در این خانه خدا گردهم آمدیم برای تودیع و وداع با ماه‌چهره انقلاب اسلامی، حاج نادر عزیز که تربیت شده مکتب انقلاب و امام (ره) است. در روز وداع با ماه رمضان همه مومنین هم اشک بر چشم دارند و هم لبخند؛ اشک از دست دادن شب و روز نورانی ماه رمضان و عشق بازی با خدا و خوشحالی از قبولی در آزمون بندگی. ما هم امروز هم اشک بر چشم داریم، هم حسرت بر دل و هم ابتهاج در دل. حسرت از دست دادن حاج نادر عزیز و ابتهاج از رویشی در مکتب خمینی و خامنه‌ای.

جبلی افزود: ظهور پدیده‌هایی چون حاج نادر طالب‌زاده از نفحات انقلاب است، همانگونه که چمران و آوینی و حججی بودند. اینها نفحاتی است که باید خود را در مقابل آن قرار دهیم. امروز بیش از حسرت رفتنش، باید خوشحال زایش و رویش مکتب انقلاب باشیم و امروز باید بیشتر از این مکتب بگوییم. در تاریخ ما کم نیستند انسان‌هایی که دچار انحطاط شدند. طالب‌زاده در مقابل جریان ریزش‌ها قرار دارد. همه بهانه‌های که می‌توانست دستاویزی برای انحراف او از ولایت قرار گیرد وجود داشت از زندگی پرتمتع غرب تا دل‌زدگی و دلگیری از اردوگاه مومنین، همه اینها بود اما هیچکدام او را از صراط مستقیم دور نکرد.

طالب‌زاده کنار شهید آوینی آرام گرفت + فیلم

این مدیر رسانه ملی بیان کرد: رفتن او داغ بر دل همه ما گذاشت اما مکتب او همچنان زنده و پویاست. او هر چقدر هم شیرین باشد اما میوه تنومند انقلاب است و همه شکوه و خیر و برکتی که در نادر طالب‌زاده بود برآمده از مکتبی است که در روزگار مدرنیته شخصیت‌های مثل او و آوینی را به بار آورد. او همیشه به سوی این مکتب نشانه گرفته بود. او مصداق انسان‌هایی است که در مسیر ولایت قرار می‌گیرند. در تاریخ ما کم نیستند انسان‌هایی که دچار انحطاط شدند.

جبلی افزود: طالب‌زاده در مقابل جریان ریزش‌ها قرار دارد. همه بهانه‌هایی که می‌توانست دستاویزی برای انحراف او از ولایت قرار گیرد وجود داشت از زندگی پرتمتع غرب تا دل‌زدگی و دلگیری از اردوگاه مومنین، همه اینها بود اما هیچکدام او را از صراط مستقیم دور نکرد. او از یکسو به مودت با مومنان و غیظ با دشمنان دعوت می‌کرد و از سوی دیگر محبوب دل مومنان و مغضوب کافران بود. راه او همچون همسنگرانش از تجدد و تحجر غرب عبور می‌کند. او مظهر نوآوری و روشنگری و نگاه به آینده و از طرفی درگیر مقابله با تجدد کور غرب بود. امروز با یک شخص رو به رو نیستیم با یک شاخص رو به رو هستیم. شاگردان و دوستان او نخواهند گذاشت مکتب چمران ساز، آوینی ساز سلیمانی ساز و نادرساز به افول دچار شود.

وی اضافه کرد: امروز همه کسانی که فراق برایشان سخت است و همه آنها که رفتن و عروج او برایشان خوشحال‌کننده است، به همه می‌گوییم مکتب طالب‌زاده زنده است. امروز با تو هم صحبت می‌کنیم حاج نادر عزیز که صدای ما را می‌شنوی و همه ما را می‌بینی. خوش به سعادت تو که برگزیده مکتب ولایت و هدایت شدی. حاج نادر عزیز امروز همه جوش و خروش‌های تو به آرامش تبدیل شد اما مسیر پرجوش و خروش تو ادامه دارد. اگر روزی برای گردآوری مهمانان کنفرانس افق نو خون‌دل خوردی و از بی‌مهری‌ها نالیدی و از این سازمان به آن سازمان رفتی و بین دو لبه بی‌مهران داخلی و دشمنان خارجی که مهمانانت را تحریم کردند تحمل کردی اما امروز دیگر نگران نیستی. چند روز پیش وقتی به عیادتت آمدم امیدوار بودیم دوباره خداوند تو را برگرداند، امیدوار بودیم در روز قدس کنارمان باشی اما خداوند این‌طور خواست.

طالب‌زاده کنار شهید آوینی آرام گرفت + فیلم

حسن رحیم پورازغدی دیگر سخنران مراسم با بیان اینکه حاج نادر اهل نماز شب بود اما ریا نمی‌دانست، گفت: وی هر فرصتی‌گیر می‌آورد مشغول نماز قضا می‌شد. مطلقا ریا و ریاکاری را بلد نبود. در حالی‌که بسیاری مشغول آموختن فوت و فن ریاکاری بودند و هستند. گاهی به ذهنم می‌آمد که ایشان نفس ندارد چون در پی این همه طوفان‌ها هدف و مسیر را گم نمی‌کرد. مرحوم طالب‌زاده نگاه‌ها و ناجوانمردی‌ها را تحمل و گله نمی‌کرد. ما به کسانی مثل او که در ترافیک انقلاب گیر نکردند و صادقانه آمدند احتیاج داریم. این اواخر که درگیر بیماری بود دقیقا یک آدم دهه شصتی و قلبش پنجاه و هفتی بود. قدرت تحمل بالایی داشت. با وی صحبتی داشتم که ایشان به جای اینکه از حال خودش بگوید از حال انقلاب گفت. اذیت‌های مختلفی از خودی‌ها و ناخودی‌ها در حقش می‌شد که ایشان خودش را درگیر نمی‌کرد. گفتم اگر این اذیت‌ها یک دهمش برای افرادی مثل ما اتفاق بیفتد معلوم نیست چه واکنشی نشان می‌دهیم. من همین جا به همه نهادهای فرهنگی کشور عرض می‌کنم چرا همیشه عقبید و دیر می‌فهمید؟ چرا همیشه چند ساعت دیر می‌رسید؟ از همه شما گله داشت؛ از کوتوله‌هایی که اذیت می‌کنند و توهین می‌کنند و فکر می‌کنند عبور از مردان بزرگ، هنر است و نمی‌دانند کمال بی‌هنری است. طالب‌زاده کاروانی را یک‌تنه راه انداخت که به چند کاروان آدم می‌ارزید.

وی تاکید کرد: طالب‌زاده متفکر بود، خلاق بود، تولید معنا می‌کرد. مصرف کننده نبود. بسیاری در طول این چهل سال فقط مصرف کننده بودند. افراد کمی هستند که می‌توانند تولید معنا و مفهوم  کنند. بعد اکثریت آن را مصرف می‌کنند که تمام شود. گزاره‌های فکر شده از سر شعور دینی و انقلابی و هنری از او می‌شنیدیم. ما به حزب‌اللهی خلاق و متفکر احتیاج داریم. حزب‌اللهی عوام مصرف‌کننده، هزار هزارتایش هم نمی‌توانند کار چنین کسانی را بکنند. بی‌صدا در گوشه‌ای حرکت می‌کنند، مشکلات شخصی را تحمل می‌کنند و خسته نمی‌شوند. در دوره‌ای که بسیاری  از بزرگ نماها شک کردند و برگشتند گفتند نکند این شعارهایی که در دهه شصت داده شد و خون‌هایی که ریخته شد الکی بود، طالب‌زاده هر چه جلوتر آمد بیشتر ایمان آورد. از آنهایی بود که تنهایی در خاکریز می‌جنگند حتی اگر دیگران خاکریز را ترک کنند. ایشان یک چریک رسانه‌ای بین‌المللی بود.

پورازغدی بیان کرد: نادر برای جهانی کردن پیام انقلاب در پوست خودش نگنجید. آن هم در شرایطی که بسیاری می‌خواهند انقلاب را به دیپلماسی بفروشند. طالب‌زاده مجاهد انقلاب رسانه‌ای در سطح بین‌الملل بود. تئوریسین رسانه و نظریه‌پرداز بود. در دوره‌ای که بسیاری در رسانه کار می‌کنند اما هنوز نمی‌دانند ماهیت رسانه چیست؛ ایشان خط‌شکن بود. از مردانی که به تنهایی زیر آتش می‌جنگید. رانت روشنفکری داشت و استفاده نکرد.

در انتهای مراسم بار با امامت حجت‌الاسلام قائم‌مقامی بر پیکر زنده‌یاد طالب‌زاده نماز میت خوانده شد. پیکر زنده‌یاد نادر طالب‌زاده با ذکر «یا حسین» و همراه با مارش نظامی به سمت بهشت زهرا و برای خاکسپاری در جوار مزار شهید سیدمرتضی آوینی بدرقه شد.

انتهای پیام
captcha