انتقاد مجدد امام جمعه تالش از وزارت جهاد کشاورزی
کد خبر: 4055771
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

انتقاد مجدد امام جمعه تالش از وزارت جهاد کشاورزی

امام جمعه تالش با اشاره به ممنوعیت و محدودیت زمانی در صادرات کیوی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، این رفتار را دارای وجاهت علمی و عملی ندانست و به مسئولان هشدار داد که با این رفتار مشکلات کشاورزان را افزایش ندهند.

حجت‌الاسلام مجتبی نورزاد امام‌جمعه شهرستان تالش

حجت‌الاسلام مجتبی نورزاد، امام‌جمعه شهرستان تالش در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، برای دومین بار به موضوع ممنوعیت و محدودیت زمانی در صادرات کیوی از سوی وزارت جهاد کشاورزی واکنش نشان داد و اعلام کرد که این رفتار مسئولان وزارت جهاد کشاورزی سبب کاهش تولید، کاشت و برداشت محصولات کیوی می‌شود و این رفتار را فاقد وجاهت علمی و عملی دانست.

وی با بیان اینکه کیوی، محصولی دارای استفاده‌های مختلف گیاهی و بهداشتی است که مردم در طول سال از آن استفاده می‌کنند، تصریح کرد: کیوی محصولی با ده‌ها خاصیت است که حدود دو دهه از کاشت آن در غرب گیلان به‌ویژه شهرستان تالش می‌گذرد و روزبه‌روز در حال افزایش است. صنایع تکمیلی و تبدیلی برای بهره‌گیری بهتر و تبدیل محصول به انواع کنسرو، کنسانتره، اسانس، تولید چیپس کیوی و یا در صنایع دارویی و بهداشتی می‌تواند علاوه بر اشتغال و درآمدزایی بیشتر کیوی‌کاران، ارزآوری مطلوب صادراتی نیز به همراه داشته باشد.

امام جمعه تالش، کشت کیوی در شهرستان تالش را بسیار حائز اهمیت دانست و تأکید کرد: اهمیت صادرات کیوی و ارزآوری آن بر کسی پوشیده نیست، اما متأسفانه این ظرفیت ارزشمند استان گیلان، چنان‌که شایسته بوده موردتوجه قرار نگرفته است. کیوی بخشی از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد. سطح باغات کیوی در گیلان بیش از ۵۷۰۰ هکتار است و شهرستان‌های تالش، رودسر و آستارا مناطق اصلی تولید کیوی هستند.

وی به فعالیت دلالان و سودجویان اشاره کرد و گفت: عدم وجود و یا کفایت شعبات و مراکز خرید با نظارت و کنترل معاونت غذا و دارو و سازمان جهاد کشاورزی و سردخانه فعال در محل تولید، کمبود ظرفیت سردخانه‌ها و قیمت بالای انبارداری، سیستم حمل‌ونقل، نبود مشوق‌های صادراتی، گیت‌های ویژه برای محصولات کشاورزی، فسادپذیر بودن محصول کیوی به‌منظور کاهش اتلاف زمان در صف‌های طولانی نوبت در گمرک و آشنایی ناکافی باغداران با باغداری علمی و نوین از جمله عواملی است که کیوی‌کاران با آن روبه رو هستند.

حجت‌الاسلام نورزاد از برداشت کیوی در شهرستان تالش با حضور چهار هزار و ۵۰۰ کیوی‌کار خبر داد و اعلام کرد: کیوی‌کاران در ۳۹۰۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول کیوی برداشت می‌کنند. بنابراین حجم تولید بالای این شهرستان و گرایش کشاورزان و باغداران تالشی به کاشت کیوی، لزوم توجه و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان را می‌طلبد تا حاصل زحمات هزاران باغدار تالشی به جیب دلالان نرود.

وی، عمده چالش پیش روی کیوی‌کاران را مربوط به زمان خریدوفروش این محصول عنوان کرد و گفت: در منطقه‌ای همچون تالش که تبدیل به قطب تولید کیوی در کشور شده باید شرایط برداشت محصول طوری باشد که کشاورز در زمان خرید ضرر نکند. مهم‌ترین چالش پیش روی کیوی‌کاران در تالش ممنوعیت‌های صادراتی در اواسط تابستان است، درست زمانی که کیوی تولیدی تالش مشتریانی بسیاری در بازارهای جهانی دارد و اگر این ممنوعیت‌ها رفع شود سود زیادی برای کشاورزان در پی خواهد داشت، اما در مقابل این امر موجب خالی شدن سردخانه‌ها می‌شود.

امام جمعه تالش به مسئولان وزارت جهادکشاورزی هشدار داد و تصریح کرد: متأسفانه با حمایت برخی از دلالان و سودجویان، مسئولان وزارت جهاد‌کشاورزی مانع صادرات کیوی در زمان‌های مختلف می‌شوند، این در حالی است که برخی برای تأمین منافع مالی و شخصی خود و با حمایت مسئولان مربوطه به این اقدام دست زده‌اند و امروز خسارت زیادی به کیوی‌کاران وارد می‌شود، هرگز این کار برای کشاورزان و کیوی‌کاران در این شهرستان قابل پذیرش نیست و مخالف این اقدام بوده‌اند و دفتر امام جمعه هم به شدت با این شیوه وزارت جهاد کشاورزی مخالفت کرده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی مسئولان در دفتر کار خود نشسته و بدون در نظر گرفتن مشکلات کشاورزان برای این قشر زحمتکش تصمیم‌گیری می‌کنند که این کار آن‌ها برای نظام بسیار خسارت‌آور است، اگر راست می‌گویید از دفتر کارتان بیرون بیایید و در میان مردم حاضر شوید، پس از شنیدن و دیدن مشکلات برای آن‌ها تصمیم‌گیری کنید نه اینکه به جای حل مشکلات مردم، هر روز مشکلی برای این قشر زحمتکش بیافزایید.

انتهای پیام
captcha