سردار سلامی: شهید سلیمانی به یک حقیقت جاری تبدیل شد
کد خبر: 4056174
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
گزارش ایکنا از اختتامیه همایش ادبی سوختگان وصل

سردار سلامی: شهید سلیمانی به یک حقیقت جاری تبدیل شد

سردار حسین سلامی در آیین اختتامیه هجدهمین و نوزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل عنوان کرد: شهید سلیمانی با شهادتش جریان پیدا کرد و به یک حقیقت جاری تبدیل شد.

قرص ماه شخصیت حاج قاسم هنوز پنهان است

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه هجدهمین و نوزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل در دو بخش «جاءنصرالله» و «مکتب حاج قاسم» تجلیل از مجاهدان نستوه جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله و شهید حاج قاسم سلیمانی سه‌شنبه‌شب ۲۰ اردیبهشت‌ با حضور سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نرجس سلیمانی، فرزند حاج قاسم سلیمانی و جمعی از شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش عنوان کرد: بسیار خرسندم که امروز در این فضای مقدس و در این محفل سرشار از معنویت در دانشگاه تهران که تجلیگاه دانش و فرهنگ جامعه ما است، در جمع شاعران متعهد و ارزنده، نویسندگان وارسته، اندیشمندان و عالمان عزیز، خانواده‌های گرانقدر شهدای والامقام و دانشجویان عزیزی که مشعل‌های امید ما برای آینده این کشور بزرگ و تمدن عظیم هستند، توفیق حضور دارم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش اول صحبت‌های خود گفت: به‌طور طبیعی هر کشوری دارای یک منزلت و اعتبار و شخصیت در دستگاه جهانی است که عموما برگرفته از شخصیت‌های ممتاز و تاریخ‌ساز جامعه هستند. بر ای یک کشور مقاطعی از زمان به اندازه تمام تاریخ ارزشمند و تراکم تمام حیات جامعه هستند.

وی ادامه داد: برخی از شخصیت‌ها هم فشرده و عصاره‌ای از تمام اراده، فضیلت، برجستگی و درخشش یک ملت هستند. شخصیت‌هایی که مانند خورشید طلوع می‌کنند و مانند ستارگان درخشان و ماندگار در آسمان شکوه و عظمت یک کشور برای همیشه می‌درخشند و هرگز غروب نمی‌کنند؛ بلکه هرچه زمان می‌گذرد  ابعاد و عظمت این تلألو بیشتر می‌شود. مانند دو شخصیت بزرگ شهید سپهبد سردار قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله که امروز به یاد آن‌ها اینجا جمع شده‌ایم.

سردار سلامی ضمن اشاره به اینکه افتخار و توفیق آشنایی و مانوس بودن با هر دو شخصیت حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله را داشته‌ام، اضافه کرد: آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» دقیقا متوجه این دو چهره برجسته است که به اندازه وسعت قلب و ذهن و قلمروی باور و دامنه ایمانشان بزرگ هستند.

وی با تاکید بر اینکه اثر وجودی این شخصیت‌ها به تدریج آشکار می‌شود، تاکید کرد: اغراق نیست اگر بگویم حاج قاسم به اندازه عرض و طول مجد و عظمت تجدید حیات یافته اسلام در عصر جدید بزرگ است، زیرا حتما اینگونه است.

گمنامی برای شهید سلیمانی تکلیف بود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه معمولا تا زمانی که گردوخاک حوادث بزرگ هنوز بر زمین ننشسته است، رویت سیمای ملکوتی مردان سازنده واقعیت‌های بزرگ دشوار است، اضافه کرد: شهید سلیمانی با شهادتش جریان پیدا کرد و به یک حقیقت جاری تبدیل شد. تا پیش از آن در قلمرو ناشناخته‌ها حرکت می‌کرد و گمنامی و ناپیدا بودن برای او یک تکلیف بود.

وی ادامه داد: سلیمانی گمنامی را مشق کرده بود و  به مفهوم واقعی از شناخته و ستایش شدن هم به لحاظ درونی  اخلاقی و هم از لحاظ حرفه‌ای گریزان بود؛ لذا مطمئنم آنچه تاکنون از شخصیت بزرگ او شنیده‌اید، جریان کوچکی از عظمت شخصیتی است که به تدریج جاری می‌شود و کم‌‌کم دیگر قاسم را در قواره هندسه ظاهری جسمانی او نمی‌بینید، بلکه او را تندیسی تجسم‌یافته از فضائل می‌شناسید.

سردار سلامی گفت: من مطمئنم امروز حاج قاسم هنوز در نخستین لیالی هلال ماه شخصیت خود به سر می‌برد و وقتی امتداد یابد، این ماه کامل می‌شود، می‌توانید انبساط شخصیت او را ببینید. قرص ماه شخصیت حاج قاسم هنوز پنهان است.

شخصیت‌هایی نزدیک به هم

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش بعدی صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه تعابیر گفته شده برای سید مقاومت، سید حسن نصرالله هم قابل ذکر است، عنوان کرد: شهید سلیمانی و سید حسن نصرالله در روحیه، تدبر، حرکت و آرمان شخصیت‌هایی نزدیک به هم بودند و از ژرفای معنوی شخصیت این عزیزان که امروز در تاریخ اسلام یک افتخار محسوب می‌شود، بسیار می‌توان سخن گفت.

دشمن در مردمک چشمان حاج قاسم شکسته شده بود

سردار سلامی با تاکید بر اینکه ابعاد دیگر شخصیت آن‌ها نیز مهم و قابل بررسی است، اضافه کرد: چون حاج قاسم را از نزدیک قدری می‌شناختم، می‌دانستم که او تربیت‌یافته مکتب وحی است. او هرگز از از هیچ دشمنی، هرچند مهیب، ترس نداشت. دشمن در مردمک چشمان او شکسته شده بود و هرچه بزرگ‌تر، برای او کوچک‌تر و ضعیف‌تر بود.

وی با بیان اینکه نگاه حاج قاسم به قدرت مصداق جهانبینی قرآن نسبت به قدرت بود، عنوان کرد: وقتی فرماندهی از دشمنان بزرگ نترسد، هرگز بن‌بست ذهنی برای او وجود ندارد و از هر مانعی عبور می‌کند؛ وگرنه تشکیل یک نیروی مسلح قدرتمند اما ناشناخته و ناپیدا در سرزمینی کوچک به نام لبنان و تسلیح یک نیروی دفاعی تعیین‌کننده قاطع در آن سرزمین، بدون آنکه دیده شود و در عین حال صاحب سلاح‌های مدرن باشد، در جایی که به بهشت جاسوسان غرب و رژیم صهیونیستی معروف است، در مناسبات معمول نمی‌گنجد.

سردار سلامی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی کوچک اما حجم نیروی مسلح آن بسیار وسیع و اساسا یک سیستم اطلاعاتی است، اضافه کرد: هنوز هم آنچه که سلیمانی و سید حسن نصرالله در مقابل صهیونیست آرایش داده‌اند، دیده نمی‌شود که این نامرئی بودن و قابل رهگیری نبودن هنر بزرگی است.

قدرت میدان درغزه

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به مسئله فلسطین، عنوان کرد: غزه، باریکه کوچک و متراکم‌ترین قطعه جمعیتی جهان است که همه‌جای آن حتی زیر زمین آن زیر دید دشمن و بدون هیچ امکان نفوذی است اما چگونه می‌توان در این باریکه یک قدرت موشکی و پهپادی تشکیل داد و آنجا را به‌ اندازه‌ای تسلیح کرد که در یک نبرد 12 روزه ارتش اسرائیل که حدود یک میلیون نظامی دارد و به لحاظ تعداد جزو ارتش‌های پرحجم دنیا است، شکست می‌خورد. ای همان قدرت میدان است که ما با حاج قاسم و یاران او دیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در منطق شخصیت‌هایی مانند حاج قاسم و سید حسن نصرالله ما همه در اسلام سرنشینان یک سفینه و وقتی با هم هستیم قدرتمندیم و نمی‌شکنیم، اضافه کرد:. تکثیر این فکر و ایده را امروز در یمن، فلسطین و منطقه مقاومت شاهد هستیم.

سردار سلامی با اشاره به اینکه شخصیت‌های چون حاج قاسم و سید حسن نصرالله معادلات دشمن در منطقه را به‌گونه‌ای به نفع مسلمانان و ملت‌های منطقه تغییر دادند، گفت: ارزش انسان‌های بزرگ به همین است که تاریخ را می‌نویسند و تغییر می‌دهند، هویت می‌سازند و منبع الهام و سرچشمه قدرت و نور و رحمت هستند. دشمن آنقدر هجمه می‌کند تا ما را از دانستن این واقعیت‌ها دور کند اما مردم آگاهند و می‌بینند که امروز دامنه‌های قدرت ما وسیع شده و تا دریای مدیترانه رسیده است و این به برکت مجاهدت‌های مردانی است که هرگز لباس جهاد از تن به در نیاورده‌اند، سختی کشیده و هجرت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هر خداحافظی آن‌ها یک سفر بدون بازگشت در دید خود و نگاه خانواده‌شان است؛ ادامه داد: خانواده حاج قاسم با هر بار بدرقه او تصور می‌کرد آخرین بار است که در چهره او نگاه می‌کند و انتظار بازنگشتن او قوی‌تر از آمدن بود. او هر بار شهید می‌شد، یک شهادت پیوسته. شهادت حاج قاسم یک لحظه نبود، بلکه یک امتداد بود و انگار هر روز و هر لحظه تکرار می‌شد. همان‌طور که خودش گفته بود، او شهید بود تا به شهادت رسید؛ بنابراین هرچه درباره او بنویسیم، کم است. داشتن چنین مردانی برای یک کشور برای همیشه تاریخ بزرگ‌ترین سرمایه است.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سعید کرمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران هم از برگزاری همایش سوختگان وصل برای پاسداشت و تجلیل از مقام شامخ سردار مقاومت، سیدحسن نصرالله و سیدالشهدای مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سخن گفت و در مکتب ولایت‌پذیری بودن را از ویژگی‌های شخصیت شهید سلیمانی خواند.

سعید حدادیان، مداح کشوری و دبیر همایش سوختگان وصل هم در سخنانی ضمن اشاره به وجوه شخصیتی شهید سلیمانی و سید حسن نصرالله، همایش‌های سوختگان وصل را بازتاب هنری وجوه برجسته این شخصیت‌ها در قالب داستان و شعر خواند.

حدادیان با اشاره به اینکه در هجدهمین و نوزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل آثار به‌ صورت معمول اول تا سوم معرفی و ارزش‌گذاری نشده‌اند، عنوان کرد: هیئت داوران هر اثری که قابل و شایسته ستایش بوده را برگزیدند، بنابراین در هر بخش بیش از سه نفر برگزیده معرفی و تجلیل می‌شوند.

در پایان هم ضمن معرفی حدود 100 نفر برگزیده در بخش‌های مختلف شعر و داستان از سراسر کشور، تعدادی از برگزیدگان حاضر در جمع به نمایندگی از دیگران تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha