افرادی که ترس ابتلا به فشار خون دارند بخوانند
کد خبر: 4057655
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
به مناسبت روز جهانی فشار خون

افرادی که ترس ابتلا به فشار خون دارند بخوانند

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فشار خون بالا جز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر است، گفت: با توجه به اینکه این بیماری در ابتدا بدون علامت است، تعداد زیادی از افراد در ابتدای تشخیص بیماری خود در اصل چندین سال است که آغاز این بیماری را گذرانده‌اند.

راضیه سادات میرمعینی مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدانراضیه سادات میرمعینی، مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، به مناسبت روز جهانی فشار خون با عنوان شعار «با اندازه‌گیری فشار خون و کنترل آن زندگی طولانی‌تری داشته باشیم»، اظهار کرد: فشار خون بالا جز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر است و با توجه به اینکه این بیماری مهم‌ترین عامل بروز سکته‌های قلبی، مغزی و مرگ زودرس است از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: صنعتی شدن و سبک زندگی در سال‌های اخیر موجب شده مردم تحرک کمتر و تغذیه‌های نامناسبی داشته باشند و از استرس و تنش‌های فراوان در زندگی روزمره خود رنج ببرند که این سه مهم عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری فشار خون را افزایش می‌دهد.

میرمعینی با بیان اینکه می‌توان گفت بیش از 2 میلیارد نفر در دنیا با فشار خون درگیر هستند، یادآور شد: در کشور ما هم فشار خون جزء بیماری‌های شایع به خصوص در جمعیت بالای 30 سال است، طبق آخرین بررسی‌های به دست آمده نزدیک به 35 درصد افراد بالای 30 سال در استان ما مبتلا به بیماری فشار خون هستند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه این بیماری در ابتدا بدون علامت است، تعداد زیادی از افراد در ابتدای تشخیص بیماری خود در اصل چندین سال است که آغاز این بیماری را گذرانده‌اند. در نتیجه افراد دچار عوارض مرتبط با این بیماری می‌شوند، بر این اساس توصیه می‌شود افراد بالای 30 سال و یا حتی نوجوانان و جوانان در دوره‌های مراقبتی از وضعیت فشار خون خود مطلع شوند به خصوص افرادی که سابقه فشار خون خانوادگی دارند و هم‌چنین افراد با وزن بالا و یا افرادی که فشار خون آنها از 12 روی 8 بالاتر است بدانند که در معرض فشار خون بالا هستند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: افرادی که دچار این بیماری نیستند در حالت عادی فشار خون آنها زیر 12 روی 8 است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از فشار خون بالا در سنین بالا بسیار حائز اهمیت است، ابراز کرد: این پیشگیری راهکارهایی دارد از جمله داشتن تغذیه صحیح، وزن متناسب، فعالیت بدنی مناسب به این صورت که هر روز یا اکثر روزهای هفته 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط انجام دهند، هم‌چنین چک کردن فشار خون در زمان‌های مختلف می‌تواند عامل مهمی در کنترل و پیشگیری از این بیماری باشد.

میرمعینی با اشاره به مراقبت درمانی این بیماری گفت: متأسفانه بیش از 50 درصد افرادی که دارای این بیماری هستند، فشار خون خود را کنترل نمی‌کنند، تعداد زیادی از افرادی هم که تحت نظر پزشک هستند علی‌رغم دریافت دارو باز هم فشار خون آنها کنترل نمی‌شود. در این زمینه با تعداد زیادی از بیماران مواجه هستیم که علی رغم اینکه شناسایی شده هستند میزان فشار خون بالا دارند و با عوارض آن مواجه هستند.

وی با تأکید بر اینکه درمان باید مطلوب باشد و افراد مبتلا از دستورات پزشک پیروی کنند، تصریح کرد: درمان فشار خون بالا تنها خوردن صرف تعدادی دارو نیست بلکه این افراد باید شیوه زندگی خود را تغییر بدهند، حتماً فعالیت بدنی مناسب داشته باشند، اگر سیگار می‌کشند سیگار را ترک کنند و تغذیه خود را اصلاح کنند و رژیم کم‌نمک و کم‌چربی را جایگزین کنند، علاوه بر این مهارت‌های مقابله با استرس را کسب کنند و از قرار گرفتن در موقعیت‌های پراسترس پرهیز کنند.

میرمعینی بیان کرد: اگر این افراد، بیماری همراه دیگری همچون چربی بالا یا دیابت دارند نیز باید اقدام درمانی مناسب داشته باشند تا روند درمان فشار خون آنها با موفقیت بیشتری همراه باشد.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: متأسفانه آمار بالای 35 درصدی جمعیت همدان در ابتلا به بیماری فشار خون طی دو سال گذشته و در ایام شیوع کووید 19 اتقاق افتاد درحالی‌که این رقم قبل از این بازه زمانی 17 درصد بود، آماری نگران‌کننده که می‌طلبد اقدام لازم در این زمینه صورت بگیرد، علت افزايش موارد علاوه بر افزايش عوامل خطر كه شامل كم‌‎تحركی، تغذيه نامناسب و افزايش استرس بود، البته دليل ماهيت بيماری كوويد هم بود، اما هنوز به صورت مشخص در منابع علمی این علت آورده نشده است که حتما بايد بعد از پژوهش‌های علمی عنوان شود اما به طور واضحی افرادی بعد از ابتلا به كوويد دچار فشار خون بالا شده‌اند.

وی در پایان در توصیه به افراد مبتلا گفت: با مراجعه به مراكز خدمات جامع از وضعيت فشار خون خود مطلع شوند، پيشگيري از عوامل خطر را در برنامه روزانه زندگی حتما بگنجانند، يعنی اصلاح وضعيت تغذيه و اصلاح شيوه زندگی و كاهش استرس و دوری از دخانيات و نهايتا در صورت ابتلا به بيماريهای فشار خون و چربی خون اقدام درمانی و تداوم اجرای توصيه های درمانی و پيشگيری را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha