هنر و گفتمان؛ ابزار تبیین فرهنگ پایداری
کد خبر: 4059605
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

هنر و گفتمان؛ ابزار تبیین فرهنگ پایداری

مدیر دفتر فرهنگ پایداری حوزه هنری استان اصفهان گفت: تلاش ما این است که در مسیر دو رویکرد گفتمانی و عملکردی حرکت و فرهنگ پایداری را از نگاه هنر و گفتمان اندیشه‌ای پیگیری کنیم.

رونمایی از کتاب زمان بیست در حوزه هنری استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، ویژه‌برنامه «جان ایران» به‌مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر به همراه رونمایی از مستند «ایستاده در افق» و رونمایی از کتاب «زمان بیست»، عصر روز گذشته، سوم خردادماه در عمارت سعدی واقع در حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سعید معتمدی، مدیر دفتر فرهنگ پایداری حوزه هنری استان اصفهان اظهار کرد: تلاش ما این است که در مسیر دو رویکرد گفتمانی و عملکردی حرکت و فرهنگ پایداری را از نگاه هنر و گفتمان اندیشه‌ای پیگیری کنیم. در این راستا، مباحث مربوط به مطالعات میان‌رشته‌ای و تئوری در این حوزه بررسی و عرصه‌های هنری از جمله تئاتر، فیلم و موسیقی فعال می‌شود.

وی افزود: بر این اساس، اولین برنامه از سلسله برنامه‌های دفتر پایداری حوزه هنری اصفهان با برگزاری شب خاطره به‌مناسبت سوم خرداد‌ماه، سالروز آزادسازی خرمشهر همراه شده است و برای اینکه تغییرات صورت گرفته در رویکرد این دفتر ادامه داشته باشد، نیازمند یاری دیگر فعالان عرصه فرهنگ پایداری هستیم. ضمن اینکه در حوزه هنری اصفهان، گروه‌های مردمی زیادی فعال هستند.

مدیر دفتر فرهنگ پایداری حوزه هنری استان اصفهان ادامه داد: در رویکرد جدید، آغاز حرکت استمراری انقلاب اسلامی با موضوع پایداری در نظر گرفته می‌شود که برای تبیین آن، مباحثی مانند جهاد تبیین، گفتمان عدالت و روایت پیشرفت نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در نهایت نیز هدف از ویژه‌برنامه‌های «جان ایران» این است که هر بار، یکی از فرماندهان شهرها و مناطقی را که در جنگ درگیر بودند، معرفی کنیم.

محمدرضا یادگاری، روایتگر کتاب «زمان بیست» نیز در این آیین با تأکید بر گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان اصفهانی لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص)، اضافه کرد: آزادسازی خرمشهر، یک فتح‌ الفتوح بود و بعد از آن هر چند دشمن تهدیدها و ادعاهای زیادی داشت، ولی به یاری خداوند و مقاومت مردم خوزستان و ایران، پیروزی‌های بزرگ به دست آمد. تعداد زمین‌هایی که در عملیات بیت‌المقدس آزاد شد، دو برابر زمین‌های آزاد شده در فتح‌المبین بود.

وی با اشاره به کتاب «زمان بیست»، بیان کرد: امثال این کتاب‌ها، منابعی هستند که نسل جوان در آینده از آنها استفاده خواهند کرد. شاید ما در این روزها نتوانیم معنای گنجی چون دفاع مقدس را درک کنیم، ولی آیندگان از طریق این منابع می‌توانند معنای این گنج بزرگ‌ را درک کنند. کتاب «زمان بیست»، پنج بخش را دربر می‌گیرد که شامل انقلاب اسلامی، سفر به سیستان و بلوچستان، سفر به کردستان، جنگ تحمیلی و در نهایت، خدمت در نیروی هوایی است.

روایتگر کتاب «زمان بیست» تأکید کرد: امروز هر چقدر بتوانیم برنامه‌های هنری در فضای مجازی ارائه دهیم، برای نسل جوان مفیدتر خواهد بود و در این عرصه، هر چقدر کار کنیم، باز هم کم است.

لیلا کریمیان، نویسنده کتاب «زمان بیست» نیز رونمایی از این کتاب را بهانه‌ای برای گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس بیان کرد و گفت: کتاب، دوره‌های مختلف زندگی محمدرضا یادگاری را روایت می‌کند که دوره نوجوانی ایشان همزمان با جنگ تحمیلی بوده است و چون نوجوانی، مهم‌ترین دوره زندگی هر فرد محسوب می‌شود، کتاب را «زمان بیست» نام‌گذاری کردیم که به دهه ۲۰ و در واقع، مهم‌ترین دوران زندگی ایشان اشاره دارد.

انتهای پیام
captcha