«فکرشم نکن»؛ تجربه‌هایی از جنس مادرانگی
کد خبر: 4060912
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

«فکرشم نکن»؛ تجربه‌هایی از جنس مادرانگی

مادرانی که در تلاش برای بزرگتر کردن قاب عکس خانوادگی خود هستند و در عین حال، از رشد اجتماعی نیز باز نمانده‌اند، تجربه مادری خود را در روایت‌های «فکرشم نکن» با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

کتاب «فکرشم نکن»

«فکرشم نکن؛ شانزده نما از روایت‌های مادرانه» عنوان اثری از مجموعه کتاب‌های جوانه به دبیری مرضیه احمدی و به کوشش بهزاد دانشگر است که در مجموعه روایتخانه اصفهان تولید و به تازگی در دفتر نشر معارف، وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شده است.

احمدی، دبیر تدوین کتاب در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، موضوع کتاب را روایت مادرانی برشمرد که دارای سه فرزند هستند و در کنار نقش مادری، به رشد شخصیت اجتماعی خود نیز می‌پردازند. هر روایت، از حریم شخصی یک خانواده‌ سه فرزندی پرده برمی‌دارد و در مجموع، از ۱۶ زاویه دید متفاوت، نقش یک مادر ترسیم شده است.

وی افزود: برای تدوین این کتاب، سبک زندگی که اکنون در جامعه رواج دارد، با نوع نگارش ذره‌بینی بزرگ‌نمایی شده است تا مخاطب درک عمیق‌تر و ملموس‌تری از زندگی خانواده‌های سه فرزندی به‌دست آورد.

دبیر تدوین کتاب «فکرشم نکن» درباره علت انتخاب مادران دارای سه فرزند برای تدوین این کتاب، گفت: افزایش تعداد اعضای خانواده و اضافه شدن یک فرزند به دو فرزند دیگر، نوعی جهش و تغییر در سبک زندگی است که روابط میان فرزند دوم و سوم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در عرف جامعه ما، دوفرزندی پذیرفته شده است و مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند، ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که خانواده‌ای تصمیم به داشتن سه فرزند می‌گیرد.

وی ادامه داد: خانواده‌های سه‌فرزندی معمولاً با این توجیهات عرفی مواجه می‌شوند که اگر فرزند بیشتری داشته‌ باشید، به دردسر می‌افتید و از بسیاری کارهای خود باز می‌مانید. به همین دلیل، جای خالی پرداختن به چنین موضوعی احساس می‌شد و با مشورت جمعی به این نتیجه رسیدیم که بر این موضوع متمرکز شویم و نشان دهیم، داشتن سه فرزند چنانکه عرف جامعه تصور می‌کند، دشوار نیست و البته هر کار مهمی مستلزم تلاش و پشتکار است.

احمدی با تأکید بر واقعی بودن روایت‌های کتاب، مطالعه آن را برای مادران و بانوان راهگشا دانست و بیان کرد: در جامعه، افراد مختلف با افکار متفاوت وجود دارند که زاویه نگاهشان گاهی تکان‌دهنده است؛ برای مثال، قاب پنجم این کتاب، شخصیت مادری دلسوز و فداکار را نشان می‌دهد که برای رسیدن به خواسته‌هایش تصمیمات ویژه‌ای می‌گیرد، تصمیماتی که شاید هر کسی طاقت تجربه کردن آنها را نداشته باشد، ولی حتماً ارزش خواندن دارد.

وی تصریح کرد: قاب اول این کتاب، تصویری متفاوت از اتفاقاتی را به نمایش می‌گذارد که ممکن است یک زن تجربه کند، روایتی از داستان زندگی زنی که دوست دارد بچه‌دار شود، ولی همسرش به هر دلیلی با این خواسته همراهی نمی‌کند. بنابراین، اگر بانوی جوانی می‌خواهد اولین تجربه مادری خود را پشت سر بگذارد، یا در تلاش برای بزرگتر کردن قاب عکس خانوادگی‌ خودش است، با خواندن این روایت می‌تواند نقطه اشتراک یا راهکارهایی برای زندگی خود پیدا کند.

دبیر تدوین کتاب «فکرشم نکن» این اثر را حاصل تلاش مجموعه روایتخانه اصفهان دانست و گفت: بخشی از این مجموعه به بررسی ایده‌های متناسب با شرایط جامعه اختصاص دارد که با همفکری و مشورت اعضا، این ایده‌ها پرورش یافته و به کتاب تبدیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha