اسلام؛ کامل‌ترین دینی که به زنان جهان اعتبار بخشید
کد خبر: 4061608
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲

اسلام؛ کامل‌ترین دینی که به زنان جهان اعتبار بخشید

پژوهشگر و مربی آموزش خانواده در گیلان بیان کرد: دین اسلام عظمت را به مادران، عفت و حیا را به دختران و ارزش و اهمیت را به همه بانوان بازگرداند تا به‌عنوان کامل‌ترین دینی که اعتبار را به زنان جهان بخشید، جلوه‌گری کند.

مهری کرباسیون پژوهشگر و مربی آموزش خانواده

مهری کرباسیون، پژوهشگر و مربی آموزش خانواده به‌مناسبت دهه کرامت، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه(ص) و روز دختر، بیان کرد: آن‌چیزی که متاسفانه در جامعه امروز شاهد هستیم، دور شدن از الگوهای دینی و سوق به سوی مدرنیته غیراسلامی و غیرفرهنگی است.

این مشاور مدارس با بیان این‌که جنگ نرم با هزینه‌های هنگفت غرب، بنیان خانواده را نشانه گرفته و با الگوهای نامناسب پوششی و اخلاقی جامعه را به چالش کشیده است، اظهار کرد: الگوی مناسب را زمانی می‌توان به خوبی معرفی نمود که در این راستا عزم ملی ایجاد شود. باید با توجه منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح کتب درسی، از آموخته‌های مناسب و جذاب استفاده نموده و الگوهای مناسب را به دختران معرفی نماییم.

وی با تاکید بر بکارگیری شیوه‌های به‌روز در معرفی الگوها، خاطرنشان کرد: ساخت انیمیشن‌ها و بازی‌های مناسب، سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم‌های مذهبی تاریخی و تولیدات سینمایی ارزشی از جمله این راهکارهاست. همچنین نظارت جدی بر بازار پوشاک و تشویق به طراحی‌های جذاب و مناسب پوشاک اسلامی ایرانی نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

کرباسیون با بیان این‌که معلمان ابتدایی باید از لحاظ اخلاقی و مذهبی گزینش شوند، تصریح کرد: اهمیت این امر در این است که معلمان الگویی برای دانش‌آموزان هستند. توجه به چاپ کتب داستانی مورد علاقه دختران و همچنین قرار‌دادن بسته‌های فرهنگی مناسب به‌عنوان تشویق و ترغیب دانش‌آموزان دختر می‌تواند خلاء‌های موجود را تا حدودی پر نماید. اما به عقیده بنده مهم‌ترین فعالیت با توجه به سهولت دسترسی به فضای مجازی برای همگان، فعالیت در این بستر است.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به این‌که کار در این بستر باید با ارائه مطالب متناسب با فرهنگ، اخلاق و شیوه ائمه هدی و علی‌الخصوص زنانی چون حضرت معصومه(س) باشد، ابراز کرد: با بازگوکردن نقش‌آفرینی آنان در حفظ و انتشار شعائز دینی و مذهبی، می‌توان ضمن ایجاد جاذبه در فضای مجازی، با تمام توان به‌عنوان یک افسر جنگ نرم عمل کرد.

کرباسیون به نگاه دین به بانوان اشاه کرد و مطرح کرد: اسلام از همان ابتدا به زن هویت بخشید و در اولین گام با جلوگیری از زنده‌به‌گور‌کردن دختران، نشان داد که اسلام آمده است تا عظمت را به مادران، عفت و حیا را به دختران و ارزش و اهمیت را به همه بانوان بازگرداند و با الگوقراردادن بانویی چون حضرت فاطمه(س)، به‌عنوان کامل‌ترین دینی که اعتبار را به زنان جهان بخشید، جلوه‌گری کند.

این فرهنگی پیشکسوت ادامه داد: اسلام مصونیت و امنیت را با حجاب به زنان هدیه داد تا همه بدانند که زن مرواریدی در صدف است و از ارزش والایی برخوردار است که دست‌یابی به آن را سخت می‌کند. اسلام نشان داد که بنیان خانواده مادر است و مرد از دامن زن به معراج می‌رود و اعتماد را به زنان هدیه داد تا بدانند می‌توانند در تمام جبهه‌ها فعال باشند و از نگاه ابزاری محفوظ بمانند.

این مربی آموزش خانواده به نقش مادران در تربیت دختران محجبه و عفیف اشاره و عنوان کرد: شکل‌گیری شخصیت از کودکی آغاز می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت نقش مادران در تربیت دینی دختران است. کودک اولین الگوی رفتاری خود را مادر انتخاب می‌کند که این گویای اهمیت بسیار زیاد نقش مادر در تربیت است. به‌همین دلیل است که تضعیف بنیاد خانواده را با تغییر رفتاری و پوششی مادران شروع کردند تا بزرگترین ضربه را به خانواده و تربیت فرزند بزنند.

وی افزود: اما این نوع تربیت ظرافت‌هایی دارد که با آموزش‌های لازم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. مادران باید بدانند با سخت‌گیری و عدم توجه به ظرافت‌های عاطفی و احساسی دختران، نمی‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و تنها از طریق تشویق و تعریف باید در این راه سخت قدم بردارند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه باید نگاه دولت و مسئولین به جایگاه مادر و مقام زن به گونه‌ای باشد که اصل اجتماع که همان بنیان خانواده است حفظ شود تا بتوان نسلی را تربیت کرد که الگوی خود را از بین بانوان نمونه اسلام همچون حضرت فاطمه(س) و حضرت معصومه(س) انتخاب نموده و سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم مومنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۳ - ۱۳:۱۴
0
0
بسیار عالی و سنجیده بود ممنونم از بانوان برتر گیلانی
دیبا فرجامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۳ - ۱۵:۲۶
0
0
اسلام سراسر عظمت است
captcha