پهلوانیان: رئالیتی‌شوها نباید مغایر با فرهنگ بومی و دینی باشند + صوت
کد خبر: 4065481
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
تلویزیون، شبکه خانگی و مخاطب‌پذیری/ 9

پهلوانیان: رئالیتی‌شوها نباید مغایر با فرهنگ بومی و دینی باشند + صوت

احمد پهلوانیان گفت: برنامه‌های سرگرمی نظیر رئالیتی‌‌شوها از الزامات تولید هستند اما باید توجه کرد که این قبیل تولیدات نباید به گونه‌ای باشد که مغایرتی با فرهنگ بومی و ملی ما داشته باشد.

احمد پهلوانیان، مدیر کل صدا و سیمای یزد و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون برنامه‌های سرگرمی در رسانه ملی و پلتفرم‌ها گفت: یکی از رسالت‌های اصلی تلویزیون ایجاد سرگرمی برای مخاطب است تا بتوان بدین وسیله بخشی از اوقات فراغت مردم را پر کرد. برای رسیدن به این خواسته نیز راهکارهای مختلف در نظر گرفته شده است که تاپ‌شوها، مسابقات و برنامه‌های طنز از آن جمله هستند.

وی افزود: در میان تولیدات سرگرمی مسابقات به واسطه داشتن فضای تعلیقی برای تماشاگر جذابیت بیشتری دارد ولی باید توجه داشت برخی از تولیداتی که در سیما و پلتفرم‌ها با محوریت سرگرمی تولید می‌شود از کارهای خارجی کپی‌برداری شده‌اند، البته این یک رسم بین‌المللی است که از برنامه‌های موفق دنیا کپی‌برداری شود. باید توجه داشت اگر قرار است بر مبنای آثار خارجی کاری ساخته شود باید از آن الگوبرداری شود نه اینکه از آن کپی‌برداری صورت گیرد.

این مدرس حکمت هنر در دانشگاه آزاد یزد ادامه داد: مشکل کپی‌کاری اینجاست وقتی از یک کاری بدون فکر و اندیشه نعل به نعل تقلید می‌شود به نوعی پیام و محتوای آن اثر نیز اشاعه داده می‌شود، محتوا و پیامی که شاید با فرهنگی ایرانی و اسلامی همخوانی نداشته باشد. برای همین هم تاکید دارم که الگو‌برداری صورت گیرد. منظور اینکه کلیت آن برنامه و عوامل موفقیت در برنامه‌های خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع باعث می‌شود کار تولیدی در چارچوب‌های فکری ما قرار گیرد. برای مثال اگر برنامه استعداد‌یابی در غرب با نیت سرگرمی ساخته می‌شود این کار در کشور ما با نیت پرورشی باید روی آنتن رود.

وی در پاسخ به این سوال که چه شکل از سرگرمی را سازنده می‌داند؟ چنین جواب داد: در این رابطه دو مسئله مطرح می‌شود. ابتدا اینکه برنامه‌های سرگرمی در کنار ساخت کارهای مفرح به برخی موضوعات اشاره دارند که از دیدگاه ایرانی و اسلامی صحیح نیست. این دقیقا همان ترفندی است که برنامه‌های غربی انجام می‌دهند و ما با آن مشکل داریم. در مقابل کارهایی که تلاش می‌کنند از حواشی مخرب کارهای سرگرمی دور بمانند. برنامه‌های هستند که مورد تایید بوده و باید از آن حمایت صورت گیرد.

مدیرکل صدا و سیمای یزد اضافه کرد: در آموزه‌های دینی ما هر آنچه صورت می‌گیرد باید در خدمت تعالی بشر باشد. این اتفاق در عالم هنر هم صادق است، یعنی هر برنامه‌ای با هر ساختاری باید گامی در جهت رسیدن به تعالی باشد. با این توضیح اکثر برنامه‌های سرگرمی که در کشور ساخته می‌شود بیشتر در خدمت سرگرمی بوده و کمتر تعالی را مد نظر قرار داده‌اند. این موضوع نیز بیشتر در کارهایی که در پلتفرم‌ها تولید می‌شود نمودی جدی‌تر دارد.


بیشتر بخوانید:

روشنفکرنمایان در خلوت آن کار دیگر می‌کنند

برنامه‌های سرگرمی فعلی فقط نوعی دورهمی است


پهلوانیان در پایان تصریح کرد: کارهایی که صرفاً سرگرمی را مد نظر دارند با رسالتی که برای برنامه‌سازی در کشورمان مدنظر است مغایرتی دارد، وگرنه مخاطبی که پول می‌دهد و برنامه‌هایی اینچنینی را خریداری می‌کند آن را پسندیده و تماشا می‌کند. اینجاست که باید جلوی سوء‌استفاده را گرفت چون اگر بخواهیم با این توجیه که برخی کارها را تماشاگر می‌پسندد کار تولید کنیم در حقیقت رسالت فرهنگی را فراموش کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha