صلح‌جو: روشنفکرنمایان در خلوت آن کار دیگر می‌کنند + صوت
کد خبر: 4060311
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
تلویزیون، شبکه خانگی و مخاطب‌پذیری/ 7

صلح‌جو: روشنفکرنمایان در خلوت آن کار دیگر می‌کنند + صوت

یک کارشناس رسانه گفت: نقدی که من به برخی ادعاهای افراد روشنفکرنما دارم این است که آنها انتخاب‌های مردم را زیر سوال می‌برند، درصورتیکه در خلوت تولیداتی را که نقد می‌کنند تماشا کرده و از آن لذت می‌برند.

طهماسب صلح‌جو، منتقد و کارشناس رسانه در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه از سرگرمی معنای نادرست تعریف شده است، گفت: متاسفانه در کشور ما تعریف درستی برای سرگرمی وجود ندارد حتی در بسیاری از مواقع این عنوان هم‌ردیف با کارهای سطحی و کم‌ارزش معنا می‌شود. این نگرش اشتباه به سرگرمی در شرایطی است که در مواقعی سرگرمی منجر به فرهنگ‌سازی نیز شده است. بهترین مثال در این رابطه رمان‌هایی است که در تاریخ ادبیات دنیا منتشر شده و جملگی برای سرگرمی مردم بوده است.

وی افزود: نقد دیگری که من به برخی ادعاهای افراد روشنفکرنما دارم این است که آنها انتخاب‌های مردم را زیر سوال می‌برند، درصورتیکه در خلوت تولیداتی که نقد می‌کنند را تماشا کرده و از آن لذت می‌برند، ولی روی کاغذ برای حفظ ظاهر شروع به تخطئه آن کار می‌کنند. باور من به عنوان فردی که سال‌هاست در عرصه سینما و تلویزیون قلم می‌زنم چنین است هر فیلم یا سریالی که با استقبال تماشاگر مواجه می‌شود مطمئنا ظرفیت‌های لازم را برای تماشا دارد.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: فیلم‌های طنز بسیاری در سینمای جهان تولید می‌شوند که هدف از تولیدشان جذب تماشاگر و مخاطب است اما آیا همه این تولیدات قادرند بیننده مدنظرشان را جذب کنند؟ مطمئناً جواب خیر است چون هر اثر در هر ژانری اگر کیفیت و شرایط لازم را نداشته باشد در جذب بیننده موفق نخواهد بود. من کارهای که مورد استقبال مردم واقع می‌شوند را نیاز آنها می‌دانم، برای همین دلیلی نیز برای مخالفت با آن نمی‌بینیم.

صلح‌جو در پاسخ به این سوال که کپی کردن از برنامه‌های موفق خارجی را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: در ابتدا باید بگویم امروز با گستردگی و تنوع تولیدی که به وجود آمده، دیگر نمی‌توان گفت یک فیلم و سریال کپی نعل‌به‌نعل از یک کار خارجی است زیرا کاری که از یک اثر، الگوبرداری کرده، مطمئناً در زمان اجرا تغییرات هم پیرامون آن لحاظ کرده است. این مطلب را گفتم تا همین ابتدا مشخص کنم که نمی‌توان فیلم یا مجموعه را با این بهانه نقد کرد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: مطمئن باشید اکثر کسانی که به تماشای آثار پرمخاطب می‌روند عمدتاً افراد کم‌سوادی نیستند برای همین این روش بد و قدیمی شده است که بخواهیم برخی از تولیدات را به صرف اینکه به ظاهر آنها را نمی‌پسندیم بی‌ارزش بنامیم و مخاطبانش را هم کم‌سواد جلوه دهیم البته توضیحات تنها مختص به کارهای طنز نمی‌شود بلکه برخی مواقع کارهای تلخ هم می‌تواند حال مخاطب را خوب کند.


بیشتر بخوانید:

برنامه‌سازی بدون توجه به الگوهای بومی تقلیدی بی‌ارزش است

آسیب جدی سرگرمی‌سازی در سیما توجه به نیازهای کاذب است


صلح‌جو در پایان تاکید کرد: فیلم‌هایی که اصطلاحاً به آنها کارهای تلخ می‌گویند در حقیقت تصویرگر اتفاقاتی هستند که در جامعه شاهد آن هستیم پس وقتی آن معضلات روی پرده نشان داده می شود تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌کند. این قبیل تولیدات نیز از جمله کارهایی هستند که نیاز جامعه را تشکیل می‌دهد. به هر حال تمام توضیحات ارائه شده، پیرامون برنامه‌های مسابقه و سرگرمی سیما هم صدق می‌کند چون کارهای که به خواسته تماشاگر توجه می‌کند مورد استقبال قرار می‌گیرد. همین امر هم دلیلی برای موفق خواندن آن است.

انتهای پیام
captcha