بانوان؛ مهم‌ترین کنشگران جهاد تبیین
کد خبر: 4066996
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
عاطفه سعیدی‌نژاد بیان کرد:

بانوان؛ مهم‌ترین کنشگران جهاد تبیین

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین» با بیان اینکه هدف از شکل‌گیری جهاد تبیین تشکیل لشکر مردمی تبیینی است، گفت: امروز زنان مهم‌ترین کنشگران جهاد تبیین هستند.

عاطفه سعیدی نژاد

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین» به مناسبت روز تبلیغ امروز دوشنبه ۶ تیرماه با محوریت شبکه‌پردازی مردمی با حضور حجج اسلام محمد قمی، رئيس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران و عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این همایش زهرایی ضمن تشکر از حضور بانوان طلاب علوم دینی استان تهران اظهار کرد: امروز اولین جلسه‌ای است که در خدمت بانوان طلبه هستیم و امیدواریم از توان فکری ویژه خواهران طلبه در مسیر معرفی اسلام ناب استفاده کنیم.

زهرایی افزود: پس از اینکه مقام معظم رهبری مسئله جهاد تبیین را به‌ طور جدی بیان فرمودند سلسله جلساتی شکل گرفت که به اهمیت این موضوع پرداخته شد. مجموعه اداره کل بانوان سازمان‌ تبلیغات اسلامی در نظر دارد تا از مرحله پرداختن به اهمیت جهاد تبیین عبور کند و به دلیل پیش رو بودن عید غدیر خم و ماه‌های محرم و صفر یک آمادگی برای مبلغان ایجاد کند تا از فرصت ایام پیش رو برای جهاد تبیین استفاده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان این مطلب که برخی از طلاب مطرح می‌کنند که ما سال‌ها بنا بر وظیفه خود جهاد تبیین انجام می‌دهیم، افزود: اگر مروری به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که ایشان بخشی از اقدامات تبیینی را اقدامات تبلیغی مناسبی دانستند، اما اینکه این اقدامات می‌تواند جزو جهاد تبیین تلقی شود جای بحث دارد.

وی به تشریح منظور مقام معظم رهبری از جهاد تبیین پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری چهار محور برای شرح جهاد تبیین در نظر گرفتند. اولین محور تقویت امید در زمینه آینده کشور و چشم‌انداز پیش روی انقلاب است. امروز متأسفانه برخی از مبلغان دینی در جلسات خانوادگی بر طبل ناامیدی می‌کوبند، لذا اگر مبلغ یا مبلغه ما برای تقویت امید در کشور تلاش کرد، جهاد تبیین انجام داده است.

زهرایی افزود: دومین محوری که رهبر انقلاب در حوزه جهاد تبیین به آن تأکید دارند، روایتگری درست از حقایق انقلاب اسلامی و کشور است که این موضوع در سفرهای راهیان نور پیش‌تر نیز صورت می‌گرفت. در این سفرها شخصی به‌عنوان راوی وجود داشت که مبلغ حقایق جنگ بود، لذا اگر مبلغین ما حقايق جنگ و انقلاب اسلامی را به‌درستی بیان کنند، قطعاً جهاد تبیین انجام داده‌اند.

ارتباط پاسخ به شبهات و جهاد تبیین

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران به تشریح محور سوم مد نظر رهبری در حوزه جهاد تبیین پرداخت و گفت: بعد سوم پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها است. این شبهات گره ذهنی بین مردم و انقلاب ایجاد کرده است و پاسخ به این ابهام‌آفرینی‌ها به‌نوعی جهاد تبیین تلقی می‌شود.

زهرایی محور چهارم مد نظر رهبر انقلاب در حوزه‌ جهاد تبیین را بیان بخشی از معارف اسلامی دانست و اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری اگر مبلغان در حوزه‌ جهاد تبیین تلاش جدی برای تقابل با سبک زندگی غربی داشته باشند، این تلاش حتماً مجاهدت در راه خدا و جهاد تبیین تلقی خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در پایان اظهار کرد: اگر مبلغان در این چهار محور مطروحه گام بردارند به‌درستی جهاد تبیین را انجام داده‌اند. آنچه امروز به آن نیاز داریم توجه ویژه به ابعاد چهارگانه جهاد تبیین است. خواهران طلاب برای تحقق این ابعاد چهارگانه وظیفه خطیری بر عهده دارند و باید با مجاهدت‌های فردی در راستای تحقق این رسالت قدم بردارند.

در ادامه‌ این مراسم سعیدی‌نژاد با بیان اینکه محرم امسال برای سازمان تبلیغات اسلامی رنگ و بوی دیگری دارد، اظهار کرد: هنوز در ایام ذی‌القعده و ایام زیارتی امام رضا(ع) هستیم. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در طی هجرت امام رضا(ع) به ایران رخ داد، حدیثی بود که به حدیث سلسلةالذهب معروف شد. این حدیث که به‌نوعی فلسفه سیاسی تشیع را تبیین می‌کند از جایگاه والایی از حیث اهمیت در میان احادیث ما برخوردار است.

حدیث سلسلةالذهب؛ مقدمه جهاد تبیین

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امام رضا(ع) در این حدیث فرمودند: «لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی» سپس زمانی که در حال گذر بودند، ندا کردند: «بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها». ترجمه این روایت چنین است: «کلمه لا اله الا اللّه حصار من است و هرکس وارد حصار من شود از عذابم در امان است، اما این شرط‌هایی دارد و من از شرط‌های آن هستم.» این حدیث به ولایت و جایگاه ولایت اشاره و تأکید دارد.

سعیدی‌نژاد با بیان این مطلب که مقدمه جهاد تبیین حدیث سلسله‌الذهب است ، اضافه کرد: ما امروز با تمدن غربی مواجه هستیم که گفتمانی دارد که شکست خورده است و در طرف مقابل گفتمان فاخر انقلاب اسلامی قرار دارد که برگرفته از اندیشه ناب توحیدی است. امروز محور جهاد تبیین شکل‌گیری تبیین اندیشه غربی و زوال آن و خرد اندیشه توحیدی و عینیت بخشیدن این اندیشه در جامعه است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که اندیشه غرب خبیث است، گفت: امروز واقعیت انقلاب اسلامی پیشرفت در جامعه و کارآمدی و شکوفایی توان ملی است که متأسفانه مبلغان ما از گفتمان‌سازی و تبلیغ این کارآمدی عقب هستند. یکی از مصادیق مهم این شکوفایی اندیشه متعالی انقلاب اسلامی نسبت به زنان در جامعه بود که فتح الفتوحی برای تعریف زن در جامعه محسوب می‌شود.

سعیدی‌نژاد افزود: امروز جامعه جهانی در موضوع زن و جایگاه او در جامعه به بن‌بست رسیده است و نتوانسته عینیتی برای تعریف جایگاه زن در جامعه محقق کند؛ اما در مقابل نقش زنان در انقلاب اسلامی بی‌بدیل بود و بنا بر فرموده مقام معظم رهبری اگر حضور زنان در انقلاب اسلامی نبود قطعاً این نهضت به پیروزی نمی‌رسید.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: زنان نه کارگر خانه هستند و نه کارگر کارخانه‌ها، بلکه زنان مدیر خانواده و راهبر جامعه هستند. این نگاه از اندیشه ناب انقلاب اسلامی به وجود آمده است. ما در اسلام الگوهایی بی‌نظیری برای زنان همانند حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) داریم که دنیا به دنبال شناخت بهتر این الگوها است.

وی ادامه داد: ما به دنبال تعریفی از زنان هستیم تا از بستر خانواده بتوانند بزرگترین اثربخشی اجتماعی را انجام دهند. زنان امروز ما می‌توانند بسیاری از پدیده‌های اجتماعی را رقم زده و به‌عنوان الگوی مؤثر معرفی شوند. متأسفانه یکی از کم‌کاری‌هایی ما این بوده که نتوانستیم به ارائه شکل حضور زنان در جامعه بپردازیم که هم خانه و هم اجتماع را همزمان داشته باشند.

سعیدی‌نژاد به تشریح الگوی جریان‌ساز بانوان در جامعه پرداخت و گفت: زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق اهداف نهضت سوادآموزی نقش مؤثری داشتند و ما شاهد حضور زنان دغدغه‌مند در این عرصه‌ها بودیم و امروز نیز جهاد تبیین می‌تواند به یکی دیگر از جریانات حضور زنان در جامعه تبدیل شود.

به گفته مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی مجموعه دستگاه تبلیغی مخاطب مذهبی دارند و متأسفانه عموم جامعه از دسترسی به شبکه‌های تبلیغی دور هستند. راهکار برون‌رفت از این چالش فعال‌سازی ظرفت مردم برای جهاد تبیین است. مردم باید این وظیفه و رسالت تبلیغی را باور کنند و بانوان مذهبی در این زمینه رسالت خاصی دارند.

ظرفیت مناسب صله‌رحم برای جهاد تبیین

سعیدی‌نژاد افزود: صله‌رحم یک فرصت مناسب برای جهاد تبیین است که فرد می‌تواند مهم‌ترین اثرگذاری را در این زمینه داشته باشد. یکی از آفت‌های دستگاه تبلیغی ما فضای لاکچری برخی منابر است که تنها به زندگی فردی و حظ بردن از فضای معنوی می‌پردازد. این نگاه که ما به‌عنوان افراد مذهبی چه مسئولیتی در جامعه ولایی داریم مأموریت اصلی دستگاه تبلیغات دینی ماست و نقش بانوان طلاب در این زمینه بسیار پررنگ است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که «جهاد بانوان در تبیین» مسیری برای هویت بخشی به بانوان مذهبی است، افزود: هدف از شکل‌گیری جهاد تبیین تشکیل لشکر مردمی تبیینی است که تحقق این امر کار ساده‌ای نیست و زنانی که دلشان برای انقلاب اسلامی می‌تپد باید این مسئولیت تبلیغی را برای تحقق این مهم انجام دهند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) الگوی مناسب و مؤثر تبیینی هستند و ما به‌عنوان مبلغان دینی موظف هستیم تا جلوه‌های فاخری از شخصیت بزرگوار حضرت زهرا(س) ارائه دهیم. زندگی حضرت زهرا(س) به‌گونه‌ای بود دشمنان اسلام چاره‌ای جز حذف فیزیکی آن حضرت نداشتند.

به گفته سعیدی‌نژاد، حضرت زهرا(س) در صدر اسلام در جنگ‌های مسلمانان حضور پررنگی داشتند و جزو اولین کسانی بودند که بالای پیکر حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) حاضر شدند. حضرت زهرا(س) چهار سال مدیریت باغ فدک(درآمد سالانه باغ فدک در سال 24 هزار درهم بود) را بر عهده داشتند. ایشان به همراه زنان مدینه رویداد هفتگی بازدید از قبور شهدای جنگ احد را داشتند، لذا امروز زنان ایرانی باید به تأسی از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) به جهاد تبیین بپردازند.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که امروز جامعه ایرانی نیاز دارد تا تصویر درستی از زن داشته باشد، افزود: بر اساس داشته‌های دینی یک برداشت حداقلی از حضور حضرت زهرا(س) در جامعه داریم. امروز مهم‌ترین کنشگران جهاد تبیین زنان هستند و می‌تواند با بهره‌گیری از عناصر فطری که خداوند در وجود ایشان قرار داده فرصت‌های تبلیغی فراوانی ایجاد کنند.

به گفته وی امروز زنان در مسیر برقراری ارتباط با فامیل و همسایگان می‌توانند اثرگذاری جدی داشته باشند. کافی دغدغه‌مندان دینی ما محیط اطراف خود را اصلاح کنند و به دنبال اثبات اصول انقلاب و اسلام باشند. امروز یکی از آفت‌های مهم جامعه دینی ما می‌تواند بی‌تعهدی جوانان نسبت به جریان انقلاب اسلامی است لذا جهاد تبیین فرصتی است که دختران ما بتوانند هویت اسلامی و دینی خود را بشناسند و نسبت به آن حس مسئولیت پیدا کنند.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در پایان به طرح «نهضت پیشرفت بانوان» اشاره‌ای داشت و گفت: یکی از عناصر تحقق این نهضت فعال‌سازی حضور بانوان در حوزه جهاد تبیین است. انقلاب اسلامی ایران برای تحقق قسط و عدل به وجود آمده است و باید فرصتی برای عموم مردم ایجاد کنیم تا در جهاد تبیین نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشند، چراکه جهاد تبیین مقدمه ورود به سایر جهادها است. امروز جهاد تبیین تنگه احد ماست و گریزی برای عبور از این مسیر وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha