سیره امام باقر(ع)؛ نقشه راهی برای حل مسائل امروز
کد خبر: 4069273
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

سیره امام باقر(ع)؛ نقشه راهی برای حل مسائل امروز

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: در جامعه امروز مسئولین باید با الگو گرفتن از سیره امام باقر(ع) بر راستای عقل، اندیشه، تدبیر و بینش برای مسائلی همچون موضوعات اقتصادی و کشورداری تصمیم گیرند.

سیره امام باقر

داود معماری، استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: معروف‌ترین لقب امام باقر(ع) باقرالعلوم به معنای شکافنده علم و باقرالنبیین است.

وی ادامه داد: آن حضرت زمانی که درگیری بین بنی‌امیه و بنی عباس اتفاق افتاد از مبارزه خودداری و از این فرصت برای گسترش علم استفاده کردند.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: امام باقر(ع) تلاش می‌کرد معارف شیعه، اعتقادات و اخلاق معارف دینی را گسترش دهد و بنیادهای دین را مستحکم کند و به همین ترتیب در مدینه حوزه‌ای و به تعبیر امروز دانشگاهی تشکیل دادند.

معماری خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) این حوزه را گسترش دادند به صورتی که در زمان این ۲ امام، معارف دینی شیعه گسترش بسیاری پیدا کرد.

وی گفت: به همین دلیل امام باقر (ع) به باقرالعلوم معروف شدند زیرا این کلمه به معنای فردی است که تمام علوم و معارف دینی را می‌شکافد و نکات دقیق را به مردم می‌آموزد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شاگردان بسیاری داشتند و این شاگردان به طور تخصصی پروش داده می‌شدند.

وی افزود: در دوره معارف اسلامی و اداری به طور عمومی به شاگردان مطالب لازم را آموزش می‌دادند و زمانی که شاگردان به سطح معقولی از معرفت می‌رسیدند آن‌ها را طبق تخصصات تقسیم می‌کردند؛ بعضی از شاگردان در فقه و مسائل شرعی، اعتقادی، اخلاقی، پزشکی، شیمی و ستاره شناسی تقسیم می‌شدند.

معماری مطرح کرد:  افرادی همچون خاندان اعین اهل علم و بسیار مومن، زراره‌بن اعین، محمدبن مسلم و ابوبصیر از شاخص و برجسته‌ترین شاگردان امام باقر(ع) بودند.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) در سالیان متولی شاگردان بسیاری داشتند که پس از تخصص به تعبیر امروز مجتهد و مرجع می‌شدند.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: در زمان امام باقر(ع) معارف اسلامی در جامعه مطرح بود اما به دلیل اینکه همه امور تحت خلافت و حکومت بنی امیه قرار داشت شرایط خوبی حاکم نبود.

وی بیان کرد: امام باقر(ع) همواره سعی می‌کردند اسلام ناب محمدی را در جامعه مطرح کنند و با بزرگان اهل سنت رابطه دوستانه داشته باشند تا بصیرت مردم را افزایش دهند اما با حاکمان ظالم که‌ در راس حکومت بودند مبارزه می‌کردند.

معماری گفت: می‌توانیم با کسب اطلاعات درباره سیره امامان و مطالعه کتاب‌هایی درباره زندگی‌نامه ائمه راه و روش مطلوب را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: همواره باید سعی کنیم در جهت تقویت معرفت به پژوهش و تحقیق بپردازیم و از فرصت‌های خود به نحو احسن بهره ببریم.

وی اضافه کرد: در جامعه امروز مسئولین باید با الگو گرفتن از سیره امام باقر(ع) بر راستای عقل، اندیشه، تدبیر و بینش برای مسائلی همچون موضوعات اقتصادی و کشورداری تصمیم گیرند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: موضوع مهم عمل‌گرایی است که در این خصوص امام باقر(ع) همواره اهل عمل بودند و در گرمای سوزان در مزرعه کار می‌کردند تا از دست رنج خود بهره ببرند.

وی افزود: هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد باید عمل گرا باشد و فقط شعار ندهد تا بتواند بر راه و روش درست مسیر خود را طی کند.

معماری خاطرنشان کرد: طبق سیره امام باقر(ع) باید با مردم اهل مدارا و نسبت به یکدیگر خیرخواه باشیم و هرگز خود را درگیر مسائل جناحی نکنیم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: امام باقر(ع) مرز میان خود و دشمنان را رعایت می‌کرد و در حالی که با مردم مدارا داشتند خط شیعه را از انحرافات جدا می‌کردند.

انتهای پیام
captcha