علت ریزش متسابق در برخی رشته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4069913
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
خان‌بابا پاسخ داد:

علت ریزش متسابق در برخی رشته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن

مدرس و داور مسابقات قرآن کریم با اشاره به اینکه افزایش رشته‌های مسابقات در بخش بانوان در صورتی دستاورد خواهد بود که به ارتقای شرکت‌کنندگان در آن رویداد منجر شود، گفت: در برخی رشته‌های رقابت‌های بین‌المللی شاهد ریزش شرکت‌کنندگان هستیم و این امر به دلیل نبود قاری یا حافظ مشتاق در کشور مبدأ نیست، بلکه به دلیل ضعف در رایزنی برای حضور آنهاست.

مژگان خان‌بابا داور و مدرس قرآن کریم

مژگان خان‌بابا، مدرس و داور مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد ضرورت‌های افزودن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش بانوان که امسال به صورت آزمایشی برای اولین بار برگزار می‌شود، گفت: حدود چهار سال قبل، زمانی که در کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور عضویت داشتم، در مورد برگزاری این رقابت بحث و تبادل نظرهای زیادی انجام شد.

دبیر شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: در آن سال با وجود اینکه برخی از اعضای ستاد و از جمله خودم موافق افزودن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان بودیم، اما به دلیل مخالفت اکثریت اعضای ستاد با این موضوع، اجازه اضافه شدن این رشته به مسابقات داده نشد.

خان‌بابا در مورد دلایل مخالفت بیان کرد: علت فنی خاصی بیان نشد و تنها به این نکته که زمان اضافه شدن این رشته به مسابقات فرا نرسیده اکتفا شد. شاید با توجه به اینکه در آن سال تازه مسابقات حفظ در بخش بانوان آغاز به کار کرده بود، منتظر دریافت بازخوردهای اولیه بودند.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه افزایش رشته‌های بخش بانوان در مسابقات بین‌المللی از مطالبات بانوان قرآنی و فعالان رشته ترتیل بوده است، اظهار کرد: این مطالبه در رشته قرائت تحقیق نیز وجود دارد، اما با توجه به اینکه کشورهای اندکی به این شیوه اعتقاد دارند، بعید است بتواند موفق باشد. در رشته ترتیل این مشکل وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود در سال اول برگزاری هم با استقبال خوبی مواجه شود.

وی درباره تأثیرات افزودن این رشته به مسابقات بین‌المللی بانوان گفت: اینکه صرفاً یک رقابتی را برگزار کنیم، کافی نیست. بلکه برای اثرگذار بودن آن رویداد باید به آن شکل داده شود. اینکه تعدادی متسابق از کشورهای دیگر بیایند، مسابقه حفظ یا ترتیل را انجام دهند و بعد به کشور خود بازگردند، بدون اینکه تعاملی شکل بگیرد، نمی‌تواند منشأ اثرگذاری شود. در حاشیه مسابقات باید فعالیت‌های دیگری نیز تعریف شود تا از آن طریق تعاملات علمی و فنی بین مسئولان قرآنی کشور ما و کشورهای دیگر و داوران و اساتید ایرانی و دیگر کشورها ایجاد شود.

خان‌بابا به برگزاری رویدادی بین دانشجویان دختر ایران و عراق در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از محاسن آن رویداد این است که شرکت‌کنندگان عراق به ایران می‌آیند و همراه آنها اساتیدی برای تعامل با داوران ایرانی حضور خواهند داشت. وقتی تعامل دوطرفه ایجاد شود، طبعاً تأثیرگذار خواهد بود و منجر به پیشرفت هر دو طرف می‌شود، اما اینکه صرفاً مسابقاتی را برگزار کنیم و همه فعالیت‌ها در آن رقابت و ایام برگزاری آن خلاصه شود، نمی‌تواند اثرگذار باشد.

نگاهی متفاوت به کسب رتبه متسابقان

وی با اشاره به کسب رتبه نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن که از سوی کشورمان برگزار می‌شود، گفت: اینکه در هر دوره از این رویداد نمایندگان ایران رتبه‌های برتر را کسب کنند دستاورد نیست، در صورتی دستاورد حساب می‌شود که رقبای سرسختی حضور داشته باشند. وقتی شرکت‌کنندگان سطح بالایی حضور داشته باشند، نتیجه آن پیشرفت فنی قاریان، مرتلان یا حافظان خواهد بود.

این مدرس قرآن کریم در مورد این موضوع که یکی از نگرانی‌های اضافه شدن رشته‌های مختلف به مسابقات، کمبود شرکت‌کننده در آن رشته‌ها بعد از چند دوره برگزاری است، اظهار کرد: علت ریزش شرکت‌کنندگان در مسابقات به نوع رایزنی ما با کشورهای دیگر مرتبط است. برای اینکه بتوانیم مانع ریزش شویم، باید رایزن اختصاصی از سوی برگزارکنندگان مسابقات به کشورهای مختلف اعزام شود تا برای دعوت از قاریان و حافظان به رایزنی بپردازد و این اقدام امکان‌پذیر است.

طرحی برای دعوت از شرکت‌کنندگان 

خان‌بابا بیان کرد: در حال حاضر کار دعوت از شرکت‌کنندگان بر عهده رایزنان فرهنگی یا نمایندگان سیاسی ایران در کشورهای دیگر است، در حالی که مشغله این افراد در کشور مبدأ زیاد است و شاید آن‌گونه که مورد انتظار است برای آن وقت اختصاص ندهند. بنابر این باید سازمان برگزارکننده مسابقات یک رایزن اختصاصی را به کشورهای مختلف اعزام کند تا ذهن آنها باز و در مورد دستاوردهای مسابقات و موضوعات فرامسابقاتی مباحثی مطرح شود. بنابر این اینکه در یک رشته شاهد ریزش هستیم، به دلیل نبود قاری یا حافظ مشتاق در کشور مبدأ نیست، بلکه به دلیل ضعف در رایزنی است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا اضافه شدن رشته ترتیل می‌تواند مقدمه‌ای برای اضافه شدن رشته تحقیق به مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان باشد، گفت: بعید می‌دانم که بتوان چنین کاری را انجام داد، مگر اینکه این رویداد بین چند کشور خاص همچون ایران، مالزی، بنگلادش، ترکیه و یکی دو کشور دیگر برگزار شود، زیرا کشورهای دیگر اعتقاد چندانی به قرائت تحقیق ندارند.

انتهای پیام
captcha