فعالیت‌های استاد قرائتی معطوف به نیازهای جامعه است + فیلم
کد خبر: 4070375
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
در نشست رونمایی از آثار جدید مؤسسه درس‌هایی از قرآن مطرح شد؛

فعالیت‌های استاد قرائتی معطوف به نیازهای جامعه است + فیلم

نشست رونمایی از سه اثر جدید حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی برگزار شد. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در این جلسه بیان شد، خصوصیات بارز فعالیت‌های علمی این معلم و مفسر قرآن بود و بر این نکته تصریح شد که فعالیت‌های ایشان مبتنی بر نیازهای جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست رونمایی از سه کتاب‌ تازه منتشر شده «شرح قرآنی دعای مکارم الاخلاق»، «شناخت قرآن (گامی به سوی تفسیر)» و «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، سه‌شنبه، ۲۱ تیر با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در سالن کنفرانس خبرگزاری قرآن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، خیر مقدم گفت و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدیر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن طی سخنانی بیان کرد: موسسه انتشاراتی درس‌هایی از قرآن از سال 1375 شروع به کار کرد و تاکنون حدود هشتاد عنوان کتاب و محصول فرهنگی را تولید کرده که برخی از عناوین نیز مانند تفسیر نور 10 جلدی هستند. البته کار موسسه فقط در این زمینه نبوده بلکه در زمینه‌های اجتماعی، اخلاقی، خانوادگی و ... هم تولیدات داشته‌ است و حتی تفسیر قرآن را نیز به صورت‌های مختلفی اعم از موضوعی و ... منتشر کرده‌ است. محور کار موسسه نشر کتاب‌های استاد قرائتی است.

وی تصریح کرد: در کنار چاپ کتاب، تولید نرم‌افزار هم داشتیم و مهم‌ترین آنها مجموعه آثار استاد قرائتی است که دو نسخه از آن منتشر شده است و در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود؛ از این حیث که همه کتاب‌ها و برنامه‌های درس‌هایی از قرآن در این دوران چهل ساله را به صورت متن و صوت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و همه اینها در سایتی که به نام خود آقای قرائتی ایجاد شده نیز قابل دسترس است.

حجت الاسلام متوسل

فعالیت موسسه درس‌هایی از قرآن در سه حوزه

متوسل افزود: در کنار تولید نرم‌افزار و محتوای دیجیتال، تولید محتوای صوتی و تصویری هم داشته‌ایم که از جمله دوره کامل تصویری تفسیر نور است که توسط استاد قرائتی بیان شده است. همچنین سه هزار برنامه حدود هشت‌دقیقه‌ای با عنوان تفسیر قطره‌ای داشته‌ایم که این کار تولید موسسه بوده و در اختیار رادیو و تلویزیون و دیگر موسسات قرار گرفته است. بنابر این موسسه در سه حوزه مکتوب، دیجیتال و محتوای صوتی و تصویری فعال بوده است.

وی بیان کرد: موسسه در کنار عرضه کتب و محصولات خود به زبان فارسی تصمیم گرفت، این محتواها را به زبان عربی هم منتشر کند. برای نمونه تفسیر نور به زبان عربی ترجمه شده و افزون بر این، اصول عقاید و برخی کتب استاد در زمینه نماز و امر به معروف نیز به زبان عربی منتشر شده است. همچنین مجموعه 10 جلدی تفسیر نور در یک جلد خلاصه و منتشر شد و این کار به زبان عربی هم منتشر شده و مشتمل بر یک قرآن و تفسیر است و اکنون به سه زبان انگلیسی، اردو و مالایو هم در حال ترجمه است. این کار به زبان ترکی استانبولی، ترکی آذری، اسپانیولی و روسی هم در حال ترجمه و انتشار است و موسسه قصد دارد معارف دینی را از این طریق به زبان‌های مختلف منتشر کند.

فعالیت‌های استاد قرائتی معطوف به نیازهای جامعه است

در بخش دیگری از این مراسم، سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور به ایراد سخن پرداخت و گفت: یکی از خصوصیات بارز آقای قرائتی این است که کارهایی که انجام می‌دهند، معطوف به نیازهای جامعه است از جمله ستاد تفسیر یا امر به معروف که پاسخگوی نیازهای جامعه هستند، اما باید اینها اجرایی شوند. در کنار این ستادها، آقای قرائتی در تألیف و تحقیق هم همین جهت‌گیری را دارد.

وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه امروزه بیش از گذشته به شکوفایی اخلاقی نیاز داریم و باید از معارف دینی بهره‌مند شویم. برای نمونه باید از صحیفه سجادیه بهره ببریم که در میان کتاب‌های اسلامی و آثار فخیمی که از ائمه(ع) به جا مانده همین اثر است و باید آن را گنجی از معارف دانست. در این میان دعای مکارم‌الاخلاق درخشان‌ترین گوهر است که نکات حکمی و اخلاقی بسیاری دارد و برای تهذیب نفس بسیار موثر است.

زرهانی تصریح کرد: کاری که آقای قرائتی انجام داده این است که این دعا را با قرآن مطابقت داده‌اند. برای نمونه وقتی به کلمه «ایمان» می‌رسید می‌بینید آقای قرائتی در قرآن و حدیث این واژه را تبیین کرده و دانشگاه و حوزه و عموم مردم می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند. همچنین آقای قرائتی در زمینه قرآن هم کارهای بزرگی انجام داده‌اند. در دورانی که به اهواز می‌آمد و در مکتب قرآن درس می‌داد کارش قرآن بود و امروزه ماحصل آن کار بزرگ در کتاب شناخت قرآن متبلور است و این کتاب کلیدی برای فهم بهتر قرآن است.

فعالیت‌های استاد قرائتی معطوف به نیازهای جامعه است + فیلم

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از نیازهای جامعه ما امنیت اعم از امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. آقای قرائتی استادانه شصت سال سرمایه علمی خود را به کار گرفتند و در قرآن و احادیث غور کردند و با مهارت و زیبایی، این موضوع را تبیین کرده‌اند. این کتاب‌ها ارزش آکادمیک دارد و برای حوزه و دانشگاه و مردم قابل استفاده است. امیدواریم جامعه سال‌های سال از دانش آقای قرائتی متنعم باشد.

حضور آقای قرائتی لطف خدا به نظام اسلامی است

در بخش دیگری از این مراسم نوبت به سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، عضو هیئت امنای ستاد اقامه نماز و وزیر اسبق اطلاعات رسید. وی بیان کرد: خداوند در حق نظام اسلامی لطفی داشته و آن وجود آقای قرائتی است که در انس با قرآن در ابعاد مختلفش نقش بسیار قابل توجهی داشته است. درباره بحث اطلاعات و امنیت باید بگویم که این مسئله در مکتب ما جایگاه مهمی دارد و بنده نیز بر اساس توفیقی که در وزارت اطلاعات داشتم باید تأکید کنم که بخش عمده‌ای از امنیتی که امروز در کشور ماست به فعالیت سربازان گمنام امام زمان(عج) برمی‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که در وزارتخانه بودم تاکید داشتم افرادی که کار اطلاعاتی می‌کنند دوره‌های معرفتی را در قم بگذرانند و با مباحث آشنا شوند و عقبه معرفتی آنها متناسب با ماموریت آنها باشد. در این زمینه آقای قرائتی کمک بزرگی به ما کردند و سپس کتاب «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات» را تألیف کردند و بنده هم در این زمینه نکاتی را داشتم که منعکس کردم و مورد متوجه آقای قرائتی قرار گرفت.

مصلحی بیان کرد: می‌توانم بگویم این کتاب اولین کتابی است که بازتاب‌دهنده مباحث مربوط به کارهای اطلاعاتی در قرآن و روایات است. چون خیلی‌ها هنوز هم به این نرسیده‌اند که مکتب ما مکتب جامعی است و همه چیز در آن دیده شده است. برای نمونه اگر زندگی امیرالمومنین(ع) را نگاه کنید می‌بینید که در سیره ایشان، نکات عجیبی در مورد مسائل اطلاعاتی و امنیتی وجود دارد. برای نمونه می‌توانم به نامه‌های امام (ع) به استاندارانشان اشاره کنم که این نامه‌ها بر اساس نکاتی است که مأموران امنیتی امام به ایشان گفته‌اند.

فعالیت‌های استاد قرائتی معطوف به نیازهای جامعه است + فیلم

وی در ادامه افزود: بنابر این مکتب ما بسیار جامع است و مباحث اطلاعاتی هم در آن از جایگاه بلندی برخوردار است و بنده از همان زمان نسبت به این مسئله تاکید داشتم و آقای قرائتی هم حرکت ارزشمندی در این راستا داشتند و به آیات و روایات در این زمینه پرداختند. از این‌رو باید از ایشان تشکر کنم، چراکه انسان با قرآن روح بلندی به ایشان داده و مأنوس بودنشان با قرآن فضاهای بسیاری را در کشور باز کرده و می‌کند.

در بخش دیگری از این مراسم مژگان خان‌بابا، دبیر شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: بارزترین خصوصیت تألیفات آقای قرائتی همه‌فهم بودن آن است که نشان از تعمیق او با آموزه‌های قرآنی است. باید به نوبه خودم تشکر کنم که آقای قرائتی تمام سال‌های عمر خود را صرف خدمت به جامعه قرآنی کردند و سعی کردند تا فهم قرآن برای مردم تسهیل شود.

همه سلیقه‌ها مخاطب آقای قرائتی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست بیان کرد: اگر بخواهم از منظر نهاد به شخصیت آقای قرائتی نگاه کنم باید بگویم پس از گذشت چهار دهه از فعالیت‌های دانشجویی هنوز هم جایگزینی برای ایشان در فضاهای دانشگاهی نداریم؛ یعنی از حیث استقبال و تعاملی که دانشگاهیان با او دارند، هنوز کسی نیست که چنین جایگاهی داشته باشد. همه سلیقه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی و ... خود را مخاطب فرمایشات آقای قرائتی می‌دانند. برای امثال بنده که در کسوت طلبگی کار می‌کنیم هم در شخصیت ایشان درس بزرگی وجود دارد و آن اینکه لازم نیست برای ارتباط با مخاطب به دنبال محتواهای دیگر برویم و اگر همین متن قرآن را با آموزه‌های ناب دینی و با بیانی هنرمندانه منتقل کنیم مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند.

وی تصریح کرد: یک آفتی در جامعه دانشگاهی ما وجود دارد و آن اینکه تأکید می‌کنیم باید پابه‌پای جریان روز دانشگاه‌ها خود را با ادبیات روز آشنا کنیم تا بتوانیم هماوردی داشته باشیم. اما مکتب استاد قرائتی و مدل او به ما نشان داد که همین قرآن و معارف اهل بیت (ع) برای ارتباط با دانشگاه کافی است، البته اگر با بیانی هنرمندانه طرح شود که در اینصورت تازگی این پیام‌ها و آموزه‌ها به رخ هم کشیده می‌شود.

کرمی بیان کرد: سال‌هایی که در دانشگاه شریف در خدمت آقای قرائتی بودیم اینطور بود که به حسب ظاهر آنچه بیان می‌شد یکی دو آیه از قرآن کریم بود، اما در مسجد دانشگاه جا برای نشستن نداشتیم و جا کم می‌آوردیم. امروز یکی از حسرت‌های ما در فضای دانشگاه‌ها و آموزش عالی این است که آقای قرائتی تکثیر نشد و ای کاش ایشان می‌توانستند نسلی همانند خود تربیت کنند. یکبار هم به همراه برخی از نخبه‌های دانشگاهی که رتبه‌های برتر کنکور بودند در خدمت حاج‌آقا بودیم و این جلسه سه ساعت به طول انجامید. چند روز بعد یکی از این دانشجویان که رتبه تک‌رقمی کنکور ریاضی بود به من می‌گفت چند جمله آقای قرائتی هنوز در ذهن من است و آن اینکه ایشان می‌گفت من هرگز پنجشنبه و جمعه نداشتم، سریال و فیلم سینمایی ندیدم و فقط تیتر اخبار را خواندم تا بتوانم به فعالیت‌های علمی و قرآنی بپردازم. نتیجه این شد که ایشان امروز باری را از دوش جامعه برمی‌دارند.

وی در ادامه افزود: بنابر این نخبه‌های کشور ما هم از سیره و کلام آقای قرائتی درس‌های بزرگی را برداشت کرده‌اند و انس آقای قرائتی با قرآن سبب شده تا پرکاربردترین کتاب‌ها در زمینه قرآن کتاب‌های ایشان باشد.

انتشار آثار استاد قرائتی در بیست و یک زبان

در ادامه این مراسم، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا طی سخنان کوتاهی بیان کرد: در حال حاضر در خبرگزاری در تلاشیم تا آثار استاد قرائتی را در بیست و یک زبان تهیه و منتشر کنیم. قرار است این آثار به نحوی تولید شوند که هر روز در سایت انتشار یابند و این رویه را به عنوان یک جریان مستمر داشته باشیم.

در انتهای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی طی سخنانی بیان کرد: یک کسی از من پرسید، چطور خدا این همه به تو توفیق داده است؟ با یک مثال پاسخ دادم که ممکن است، طاووسی زیبا، روی یک دیوار خرابی بنشیند، اما این گذر طاووس بر روی دیوار خراب، قضا و قدر الهی است وگرنه چیزی در من نبوده است. شاید دلیل توفیق انس با قرآن در من، نیت پدران و مادران ما باشد. چون پدر و پدربزرگ من معلم قرآن بودند و خدا نیز به این واسطه دست ما را گرفت و این‌گونه تقریباً تمام تألیفات من نیز حول قرآن است. 

فعالیت‌های استاد قرائتی معطوف به نیازهای جامعه است + فیلم

دست‌کم به پنجاه نوع تفسیر از قرآن نیاز داریم

صاحب کتاب تفسیر نور تصریح کرد: باید ۱۵۰ نوع مختلف تفسیر داشته باشیم که تاکنون چند نوع از این تفاسیر را نوشته‌ام. به طور نمونه می‌توانیم به آیات مربوط به حقوق اشاره کنیم. آقایان دکتر میرمحمد‌صادقی و دکتر جاویدی، از اساتید دانشگاه در یک دیداری به من گفتند دو هزار و ۶۰۰ نکته حقوقی در تفسیر نور شناسایی کردند.(متن کامل سخنان حجت‌الاسلام قرائتی)

فعالیت‌های استاد قرائتی معطوف به نیازهای جامعه است + فیلم

در پایان این مراسم با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین میرابوالفتح دعوتی، مشاور قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و دیگر مهمانان مراسم از کتاب‌های سه‌گانه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha