احیای فرهنگ غنی گیلان با کارآفرینی بانوان در عرصه صنایع‌دستی + عکس
کد خبر: 4070838
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴

احیای فرهنگ غنی گیلان با کارآفرینی بانوان در عرصه صنایع‌دستی + عکس

کارآفرینی در عرصه تولید صنایع‌دستی و حصیری توسط یک بانوی گیلانی در روستای تیسیه شهرستان خمام، منجر به اشتغال‌زایی برای تعدادی از زنان روستانشین این منطقه شده است.

احیای فرهنگ غنی گیلان با کارآفرینی بانوان در عرصه صنایع دستی

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه تولید و اشتغال و نظر به توانمندی بانوان غیور خطه گیلان، کارآفرینی در عرصه تولید صنایع‌دستی و حصیری توسط یک بانوی توانمند گیلانی در روستای تیسیه شهرستان خمام، منجر به اشتغال‌زایی برای تعدادی از زنان روستانشین این منطقه شده است.

تاکنون بیش از ۱۸۰ بانو از روستای تیسیه و روستاها و شهرهای مجاور چون بندرانزلی، رشت، سنگر و... توسط این بانوی کارآفرین به‌صورت حضوری یا مجازی آموزش دیده‌اند و پس از گذران آموزش، تا مرحله اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای حمایت و همراهی می‌شوند.

این بانوان پس از آموزش، تحت نظارت همین مجموعه، مواد اولیه حصیربافی را دریافت و در منازل خود مشغول به‌کار می‌شوند و محصولات تولیدی از قبیل کلاه، سفره، سبدهای مختلف، سینی، زیرانداز، فرشینه، لباس حصیری، حصیر سنتی، کوزه‌های مختلف حصیری و... را در فروشگاه صنایع دستی روستا و یا از طرق دیگر در معرض فروش گذاشته و ماهیانه کسب درآمد می‌کنند.

بافت انواع حصیر از گیاهی است که در گویش محلی به آن «لی» گفته می‌شود. روستائیان، این گیاه را در فصل تابستان از باتلاق‌ها چیده و جمع‌آوری می‌کنند و به مدت سه روز در معرض نور آفتاب خشک می‌کنند. پس از طی این مراحل در انبار ذخیره کرده و به مرور جهت بافتن محصولات حصیری از آن استفاده می‌کنند.

استان گیلان در عرصه صنایع‌دستی و بومی از تنوع بالایی برخوردار است. محصولاتی که نشان از فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین از هزاران سال قبل دارند. مرواربافی، حصیربافی، رشته دوزی، لباس محلی، خراطی، چادرشب بافی، صنایع سفالی، نازک‌کاری، چوب‌تراشی، منبت و معرق چوب، چلنگری، و جاجیم از مشهورترین صنایع‌دستی گیلان هستند.

صنایع‌دستی و حصیری، میراث گران‌بهای گیلان است

معصومه پورحسین، بانوی کارآفرین این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از گیلان با بیان اینکه بیش از ۳۸ سال است که مشغول به کار در حوزه صنایع‌دستی و حصیری هستم، اظهار کرد: این هنر را در ابتدا از مادرم آموختم و با عشق و علاقه‌ای که به این هنر زیبا و اصیل گیلان‌زمین داشتم، به‌صورت تخصصی‌تر به آن پرداخته و به فراگیری جزئیات اصولی آن مبادرت ورزیدم.

وی ادامه داد: با تمرین و ممارست و تلاش بی‌وقفه موفق شدم در ابتدا یک کارگاه کوچک در روستا دایر کنم و ضمن پرداختن به تولیدات حصیری و صنایع‌دستی، به آموزش این هنر به بانوان روستانشین بپردازم. لذت آموزش و استقبال بانوان به فراگیری مهارتی که در نهایت منجر به کسب درآمد آنان می‌شد، اشتیاق مرا به گسترش حوزه فعالیت‌های خود افزایش می‌داد.

پورحسین با بیان اینکه در نهایت موفق به افتتاح فروشگاه کوچک صنایع‌دستی در روستای تیسیه شدم، اذعان کرد: به لطف الهی توانستم جزو نخستین بانوان کارآفرین صنایع‌دستی در روستای تیسیه و استان گیلان باشم. موفقیت بانوان در عرصه کارآفرینی، قطعا برای سایر زنان این خطه نیز، الهام‌بخش و امیدآفرین خواهد بود.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه چندین بار مسئولین استانی با حضور در روستا از این فعالیت بازدید کردند، تصریح کرد: در برنامه‌های شبکه استانی باران نیز، برای حضور و حصیربافی به‌صورت زنده، دعوت شدم که همین نکته نیز نقش به‌سزایی در دیده شدن این هنر گران‌بهای گیلانی دارد. همچنین مستندی نیز از فعالیت‌های بنده در این حوزه از سوی صداوسیما تصویربرداری شده که در حال تدوین است.

پورحسین با بیان اینکه به‌عنوان اولین نفر در کشور، توانستم ایده بافت پرچم جمهوری اسلامی ایران از جنس حصیر را اجرایی کنم، اظهار کرد: این اثر حاصل تلاش بسیار و نشئت‌ گرفته از وطن‌دوستی و عشق به کشور عزیزمان است. تفاضایی که از مسئولین امر دارم این است که همکاری و مساعدت لازم جهت ثبت ملی این اثر را مبذول دارند.

وی در پایان، گسترش این کسب‌و‌کار را از اهداف خود خواند و ابراز امیدواری کرد: به لطف خداوند، حمایت خانواده و تلاش و ممارست خود چنین رونقی در این کسب‌و‌کار و در یک منطقه روستایی حاصل شد. امیدوارم با حمایت و همراهی علاقه‌مندان، در راستای گسترش این فعالیت و احیا و حفظ این هنر و فرهنگ اصیل گیلانی گام برداریم.

انتهای پیام
captcha