برنامه‌های قرآنی توسعه یابد
کد خبر: 4071550
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
حجت‌الاسلام حریزاوی:

برنامه‌های قرآنی توسعه یابد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به برپایی پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: این کار به عنوان یک تجربه است و باید در این زمینه هم‌اندیشی داشت که چطور می‌توان برنامه‌های قرآنی را توسعه داد.

برنامه‌های قرآنی توسعه یابد

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور، امروز 26 تیر در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علائیان، معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ابتدای این مراسم بیان کرد: سالی که گذشت به دلیل شیوع کرونا سال دشواری برای اجرای برنامه‌های قرآنی بود اما با همکاری دوستان در سازمان دارالقرآن مشکلات کمتر شد و بر همین اساس توانستیم برنامه‌های منسجم قرآنی حول این جشنواره را در سراسر کشور داشته باشیم؛ به نحوی که بیست‌ودو هزار نفر از این طرح بهره‌مند شدند.

وی افزود: ما به این عدد بیست‌ودو هزار نفر قانع نیستیم، باید در این زمینه کار را توسعه دهیم و یکی از ملزومات رشد بیشتر این است که از جامعه هدف وضعیت‌سنجی صورت گیرد و امکانات و زیرساخت‌ها نیز در اختیار سازمان دارالقرآن قرار بگیرد تا بر اساس وضعیت‌سنجی که در کل کشور صورت می‌گیرد فعالیت‌ها با توسعه بیشتر همراه شود و برای فعالیت‌های قرآنی آینده هم برنامه‌ریزی‌های بیشتری بر همین اساس انجام شود.


گزارش خبری افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن مرکز خدمات حوزه‌ علمیه‌


علائیان تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در این جشنواره رقم خورد این بود که مجموعه‌های حوزوی گرد یک میز جمع شدند و پذیرفتند که کار باید توسط یک مجموعه تخصصی انجام شود. در نهایت هم همه از کار رضایت داشتند و در سال جاری هم همه مراکز حوزوی دعوت شدند و بنا شد یک جشنواره قرآنی به نام حوزه علمیه و با محوریت سازمان دارالقرآن شکل گیرد.

برنامه‌های قرآنی توسعه یابد

وی بیان کرد: در سال جاری هم در خدمت دوستانمان در جامعه المصطفی(ص) العالیمه هستیم که به حق افراد مظلومی هستند و نیاز است که روحیه آنها تقویت شود. از طرفی لازم است برای مجموعه اهل سنت، حوزه خواهران و جامعه الزهرا(س) هم برنامه‌های قرآنی تدارک دیده شود. در سال گذشته فرزندان طلاب خواهر تحت پوشش برنامه‌های قرآنی قرار گرفتند و امیدواریم امسال هم برنامه‌های خوبی داشته باشیم.

علائیان افزود: یکی دیگر از نکات مربوط به تشکیل شوراهای قرآنی حوزوی در استان‌ها است که پس از این جلسه ابلاغ خواهد شد تا در استان‌ها هم افراد گرد هم جمع شوند و برنامه‌های قرآنی را در سطح استانی پیگیری کنند. همچنین امیدواریم که بتوانیم آموزش‌های قرآن را نیز به صورت حضوری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: افزون بر اینکه باید در زمینه‌های قرآنی برنامه‌هایی را تدارک دید، باید در حوزه‌های دیگر نظیر حوزه‌های هنری، فرهنگی و ... هم برنامه‌هایی را راه‌اندازی کرد. برخی از این برنامه‌ها پیش‌تر انجام شده و موفقیت‌آمیز هم بوده است. برای نمونه در جشنواره مشکات بیست و نه فیلم‌نامه از طریق همسران طلاب ارسال شد و این نشان می‌دهد می‌توان در زمینه‌های هنری هم برنامه‌های خوبی را سامان داد.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: موضوع همکاری سازمان دارالقرآن با مرکز خدمات حوزه فراتر از همکاری دو دستگاه است و باید آن را موضوع رسیدگی به نهاد اصیل روحانیت تلقی کرد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بر این اساس نباید در این زمینه نگاه دستگاهی داشت. فراتر از اینکه سازمان ما و مرکز خدمات حوزه یک دستگاه هستیم و چند بخش و ... داریم باید توجه کنیم که نهاد روحانیت و تبلیغ نیاز به رسیدگی دارد که این حمایت‌ها اعم از فکری و ... است. برای نمونه باید به تقویت روحیه افرادی که در زمینه تبلیغ فعال هستند، بپردازیم. برای نمونه اگر خانمی که اخیراً در اتوبوس بی‌ آر تی به دلیل تذکر به افراد بدحجاب مورد شماتت قرار گرفت، مورد حمایت ما قرار نگیرد و روحیه‌اش تقویت نشود، حتما دشمن از این قضیه سوءاستفاده می‌کند. امکان ندارد کسی از خدا حرف بزند و مسخره نشود و از این‌رو باید توجه کنیم که تقویت روحیه بسیار اهمیت دارد.

برنامه‌های قرآنی توسعه یابد

حریزاوی گفت: اما در مورد کاری که انجام شده باید بگویم این کار به عنوان یک تجربه است و دلیل تشکیل این جلسه هم این است که نحوه توسعه چنین فعالیت‌هایی بررسی شود. امروز در بخش آموزش سازمان دارالقرآن محورهای متنوعی آماده شده است و بیش از سی و یک هزار طلبه که علاقه‌مند هستند تا مهارتی بیاموزند از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند و گواهی هم دریافت کرده‌اند. روی همین برنامه‌ها هم می‌توان فکر کرد تا توسعه بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم.

وی افزود: در بخش بانوان هم فعالیت‌های خوبی انجام شده است، از جمله اینکه نوع گفت‌وگو با دختران نوجوان را بازطراحی کردند و اکنون به ایجاد نهضتی فراگیر در این زمینه پرداخته می‌شود. از طرفی می‌توان تعالی مدیران را هم دنبال کرد و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد. همچنین همانطور که دانشگاه‌های نظامی داریم باید برای کارهای فرهنگی هم دانشگاه‌هایی داشته باشیم یا به تعبیر بهتر باید به طراحی دافوس فرهنگی فکر کنیم. موضوع دیگری که باید برای توسعه آن تلاش کرد، حمایت از کارهای فرهنگی طلاب است. باید در این زمینه ورود معنادارتری داشته باشیم و اگر بنا است طلاب به تبلیغ دین بپردازند باید مورد حمایت قرار بگیرند. همچنین در اربعین هم باید کار ممتازی برای اعزام طلاب با خانواده‌ها داشته باشیم.

سید میلاد اوصیاء

انتهای پیام
captcha