زاکانی: از مشکلات تهران در رنجیم
کد خبر: 4072549
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
گزارش ایکنا از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شهر

زاکانی: از مشکلات تهران در رنجیم

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر ساعات پایانی جمعه 31 تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار و جوایز برندگان اهدا شد.

زاکانی، شهردار تهران در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شهر:دست یاری به سوی هنرمندان دراز کرده ایمبه گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر عصر جمعه 31 تیرماه در تالار وحدت تهران با حضور مجید اکبرشاهی، دبیر جشنواره، علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن برمهانی معاون سیما، مجید زین‌العابدین، سلیم غفوری، اهالی سینما و هنرمندان و خانواده معظم شهدا برگزار شد.
 
این مراسم با اجرای کلیپی از مرحوم نادر طالب‌زاده، سینماگر آغاز شد و مجریان برنامه پژمان بازغی و مژده خنجری بودند. 
 
در ابتدای این مراسم مجید اکبرشاهی؛ دبیر جشنواره گفت: جشنواره فیلم شهر با شعار ارائه تصویری از  کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام برپا شد، حدود 3700 اثر از 112 کشور با همکاری هیات‌های انتخاب و داوری کار خود را آغاز کرد و ما آثاری از 52 کشور اسلامی و 8 کشور از  کشورهای اکو اثر داشتیم.
 
وی با اشاره به اینکه این حجم از اثار  برای جشنواره‌ای با شعار کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام گامی بزرگ است، توضیح داد: ما در این دوره از  41 مدرس سینما، کارشناس و سینماگر برای انتخاب آثار استفاده کردیم و در نهایت 300 اثر در بخش‌های مختلف راه یافت که این آثار در بخش اقلام تبلیغات در گالری سینما گالری ملت و روزانه 4 سانس نمایش برای آثار نمایشی این جشنواره تعلق داشت. 
وی ادامه داد: گفتمان شهری از هویت مهم کشورهای اسلامی است. از همه هنرمندانی که صاحبان اصلی جشنواره‌اند و به نوبه خودم از اهالی رسانه که این مدت اخبار جشنواره را مخابره کردند ودر پایان  از هیات انتخاب، داوری  و شهردار محترم تشکر می‌کنم. 
 
زاکانی، شهردار تهران در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شهر:دست یاری به سوی هنرمندان دراز کرده ایم
 
در ادامه مراسم کلیپی از فاطمه گودرزی برای بزرگداشتش نمایش داده شد و حسن خجسته و مجید اکبرشاهی روی سن آمدند و هدیه و لوح یادبود او را اهدا کردند.
 
فاطمه گودرزی گفت: آقای اکبرشاهی در افتتاحیه جشنواره صحبتی داشتند که ما در فیلم‌هایمان سیاه‌نمایی نداریم باید بگویم که بله ما در فیلم‌هایمان سیاه‌نمایی نداریم، چهره شهرمان سیاه است که بخشی از این به شهردار و بخش مهم آن نیز به مسئولین کشور برمی‌گردد. امیدوارم شرایط اقتصادی مردم اینگونه نباشد، مردم ما شایسته شرایط بهتری هستند و امیدوارم این اتفاق بیافتد. آن چیزی که این شهر را  سیاه و کثیف کرده؛ آن کسی است که بیت‌المال را به خارج از کشور می‌برد.
 
در ادامه این مراسم از داوران بخش بین الملل برای اهدای جوایز این بخش دعوت شد.
 
• در بخش مسابقه فیلم‌های پویانمایی
از میان نامزدهای دریافت جایزه دیپلم افتخار به سانیاگو آگیلرا و گابریل مونرئال برای پونمایی هرنان پسری در کوهستان از کشور شیلی اهدا شد.
همچنین دیپلم افتخار نشان ویژه جشنواره و جایزه نقدی به سوکی برای پونمایی دنیای دومینویی از کشور فرانسه اهدا شد.
 
• در بخش مسابقه فیلم‌های  کوتاه و نیمه‌بلند داستانی دیپلم افتخار به صفرعلی دانش برای فیلم داستانی«پرواز در تاریکی» از کشور پاکستان اهدا شد.
دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی در این بخش به خاویر بلترامینو برای فیلم داستانی گرگ تنها از کشور آرژانتین اهدا شد.
 
• در بخش مسابقه فیلم‌های سینمایی 
دیپلم افتخار به پردیپ گورب برای فیلم بازار از کشور هند و همچنین دیپلم افتخار نشان زرین و جایزه نقدی در این بخش به مجید مجیدی برای فیلم خورشید اهدا شد.
 
• در بخش مسابقه فیلم‌های مستند کوتاه و نیمه‌بلند
دیپلم افتخار به جرد کاتاسین برای فیلم اگر نزاعی نباشد» از کشور امریکا و همچنین دیپلم افتخار نشان زرین و جایزه نقدی به اسماعیل فهمی لوبیس برای فیلم مستند به سوی وطن از کشور اندونزی اهدا شد.
 
• در بخش مسابقه فیلم‌های مستند بلند
دیپلم افتخار نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به انصار آلتای برای فیلم مستند بلند«کودوکوشی» از کشور ترکیه اهدا شد.
 
زاکانی، شهردار تهران در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شهر:دست یاری به سوی هنرمندان دراز کرده ایم
• جایزه بهترین فیلم با موضوع شهر 
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیرضا دهقان برای فیلم مستند «ایساتیس» از ایران  اهدا شد. 
 
• جایزه بهترین جانبخشی پویانمایی
دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به امیر کاظمی، حسام‌الدین مخبر و مونا عبداله‌شاهی برای جانبخشی پویانمایی «آتش سرخ» اهدا شد.
 
• بخش بهترین کارگردانی
دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «کلاغ» ساخته اهورا شهبازی اهدا شد.
 
• بخش بهترین فیلم برای تهیه‌کننده
تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به الیکا مهران پور برای «بزرگترین ماجرای گلی» و دیپلم افتخار ویژه هیات داوران برای متن و ایده به زهرا رضوی برای پویانمایی نقطه ساخته محمد زارع اهدا شد.
 
پس از آن جوایز بخش سینمایی کوتاه و نیمه بلند اهدا شد.
در بخش فیلم‌های داستانی کوتاه و نیمه‌بلند و در بخش بهترین فیلمنامه دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به رعنا واعظی و عذرا خوان خواجه برای فیلمنامه «بشقاب» اهدا شد.
در بخش بهترین دستاورد فنی یا هنری، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به شروینه دیدنده، کارگردان فیلم «لبرکروموزوم 17» برای استفاده درست از عدسی در بیان مضمون مورد نظر اهدا شد.
 
• در بخش بهترین کارگردانی
دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به مریم اسمی‌خانی برای فیلم «وضعیت اورژانسی» اهدا شد.
 
• بخش بهترین فیلم 
دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به وحید حسن‌زاده برای «وضعیت اورژانسی»
محصول انجمن سینمای جوانان اهدا شد.
 
• بخش بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری
دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به نازنین چیت‌ساز برای فیلم «پرتاب ناگهانی یک فیل» اهدا شد. 
 
• بخش مستند
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به رضا پردل برای تحقیق و پژوهش فیلم «نان بی‌جان» اهدا شد.
 
• بخش بهترین دستاورد فنی یا هنری
دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی برای ثبت تصاویر جذاب از محیط زیست شهر تهران به لیلا فولادوند و محمدحسین نظری برای فیلم «شهر زنده» اهدا شد.
 
• بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه‌بلند
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهدی جبین‌شناس برای کارگردانی مستند «ماجرای سال آخر» اهدا شد.
 
• بخش بهترین کارگردانی مستند بلند
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیر مهدی حکیمی و حجت بامروت برای کارگردانی مستند «مهدی که به دنیا آمد» اهدا شد.
 
• بخش بهترین فیلم برای تهیه‌کننده
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیرمهدی حکیمی و شاهد مجزی و حجت بامروت برای تهیه‌کنندگی فیلم «مهدی که به دنیا آمد» اهدا شد.
 
• بخش بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیرضا قاسم‌خان برای فیلم «تکیه دولت» اهدا شد.
زاکانی، شهردار تهران در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شهر:دست یاری به سوی هنرمندان دراز کرده ایم
در بخش دیگری از این مراسم دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: خوشحالم که بعد از دو سال تعطیلی این جشنواره را برگزار می کنیم و امیدواریم دستگاه‌های هنری، امکانات خوبی را برای تحول در شهرمان فراهم بیاورد. برای تغییر، داشتن عنصر انسانی توانا و داشتن برنامه و مسیر تحقق برای تغییر و عزم و اراده در کنار امکاناتی است که نیاز است. مشکلات متعدد در کلانشهر تهران هیچ کدام این شهر را آسایش و آرامش نخواهد داد مگر اینکه با تدبیر از این مشکلات گره‌گشایی انجام شود. تحقق این مهم جز در سایه مشارکت همگانی تحقق نخواهد یافت. 
 
وی افزود: اگر امروز شهری دارید که بر هم انباشتگی مشکلات آن در رنجید و شهروندی دارید که از این فشارها در مشکلات به سر می‌برد و مدیریت شهری دارید که در افق خدماتی ارائه خدمت می‌کند، باید به سمتی برویم که شهر را از ابعاد مختلف دارای پیشرفت چشمگیر کند.
 
زاکانی با بیان اینکه امروز خوشحالم در این رویداد شرکت کردم، ادامه داد: خوشحالم از خادمان این رویداد هنری تشکر می‌کنم و امیدوارم به واسطه هنر و بهره‌مندی از هنرمندان بتوانیم از نظام مسائل شهرمان را بازشناسی دقیق کنیم و در این راه انعکاس آن را زمینه‌ای قرار دهیم که مردم هم مشارکت کنند.
 
شهردار تهران یادآور شد: امیدوارم به کمک نخبگان زمینه‌ای فراهم شود که با مشارکت متن جامعه مشکلات شهری را پشت سر بگذاریم و به سمت قله حرکت کنیم و بتوانیم امید را در جامعه را بیشتر کنیم. در کنار آن مسئولیت‌پذیری را بیشتر کنیم و امید به جامعه بدهیم و به مردم اطمینان دهیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم که البته با کمک هنر این کار امکانپذیر است.
 
زاکانی با اشاره به نقاط ضعف و قوت کلانشهر تهران ادامه داد: ما در حوزه‌های مختلف شهر نقاط ضعف و قوت زیادی داریم و نیازمندیم با جامعه گفت‌وگو کنیم. در هر حوزه‌ای اگر بخواهیم مشارکت را جلب کنیم حتما باید تعبیر درستی از آن جامعه داشته باشیم و طوری باشد که هر کس نقش خود را پیدا کند. در این بخش هم می‌توانیم از هنر استفاده کنیم تا دست به دست ندهیم نمی‌توانیم نظم در شهر ایجاد کنیم. برای تک تک موضوعات شهری می‌توان فیلم تهیه کرد و به مشکلات پرداخت تا فرهنگسازی در مورد آن مسئله صورت گیرد.
 
شهردار تهران ادامه داد: امروزه تهران به جز هویت کلانشهر بودن هویت ثانویه دیگری ندارد و در این کالبد از شهر نمی‌توانیم هنر معماری ایرانی اسلامی پیدا کنیم. این شهر مملو از دانشگاه‌های بزرگ کشور است و هزاران استاد و دانشجو در این شهر زندگی می‌کنند؛ شهرمان هویت فناورانه دارد و خالقان فناوری آنگونه نیستند که بتوان این شهر را از طریق آنان شناخت. آنچه می‌تواند به این شهر هویت در حوزه هنر بدهد مورد توجه نیست. در تمام سطوح با بهره‌مندی از بازار هنر می‌توان فرهنگسازی و اولویت‌بندی کرد و زمینه مشارکت و ایجاد تغییر فراهم کرد. ما دست نیاز خود را به سمت هنرمندان خود دارز میکنیم و این نیاز را به صراحت بیان می‌کنم که در مجموعه شهری توجه به فیلم در سطوح مختلف و سایر نقاطی که می‌توان از ظرفیت استفاده کرد دست نیاز خود را دراز و با تلاش‌هایی که می‌کنیم ایجاد زمینه بهتری برای آینده فراهم کنیم که بی‌شک نوید تحول و تغییر با مشارکت نخبگان و مردم در سطوح مختلف باشد.
 
او با اشاره به اینکه در حوزه هنر آنچه هویت می‌دهد مورد غفلت قرار گرفته است ادامه داد: در حوزه سبک زندگی  با بهره‌مندی از هنر می‌شود فرهنگسازی کرد. در این مسیر دست نیاز را به سوی هنرمندان دراز کرده‌ایم و این نیاز به عنوان یک اولویت دیده می‌شود. امیدوارم با تلاش‌هایی که می‌کنیم ایجاد زمینه‌های تغییر همکاری‌ را داشته باشیم.
 
در ادامه این مراسم بعد از صحبت‎‌های شهردار تهران محسن برمهانی؛ مهدی همایون‌فر و علی‌اکبر قاضی‌‌نظام ؛عباس رافعی و مجید اکبرشاهی برای اهدای جوایز بخش سینمایی به علیرضا پیوستند.
 
در بخش بهترین فیلمنامه دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به محمد کارت برای شنای پروانه
 
دیپلم افتخار، نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به هومن بهمنش برای تصویربرداری فیلم سینمایی «خورشید» اهدا شد. 
 
در بخش بهترین کارگردانی فیلم سینمایی از میان نامزدهای این بخش، دیپلم افتخار، نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا شد.
 
در بخش بهترین فیلم برای تهیه‌کننده در بخش سینمایی دیپلم افتخار، نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به امیر بنان برای تهیه‌کنندگی فیلم های سینمایی «خورشید» و «ملاقات خصوصی» اهدا شد.
 
در بخش بهترین فیلم با موضوع شهر و همچنین بنا به پیشنهاد هیأت محترم داوران دو جایزه در بخش ویدئویی در زیرمجموعه فیلمنامه و تهیه‌کنندگی دیپلم افتخار، نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به پویان کاظمی برای تهیه‌کنندگی فیلم ویدئویی آیینه‌دار و دیپلم افتخار، نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به پژمان تیمورتاش برای فیلمنامه شهربانو اهدا شد.
 
در انتهای این مراسم، گروه موسیقی نواحی مختلف ایران به اجرای قطعات پرداختند.
انتهای پیام
captcha