طرح پرسش تازه برای یافتن پاسخ‌های گره‌گشا؛ ویژگی بارز استاد شهیدی‌پور
کد خبر: 4079355
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

طرح پرسش تازه برای یافتن پاسخ‌های گره‌گشا؛ ویژگی بارز استاد شهیدی‌پور

قاری و داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه مرحوم شهیدی‌پور لحظات عمرش را در جهت رشد علمی سپری کرد، گفت: استاد انسانی بسیار صبور، مهربان و فکور در حوزه‌های مختلف علمی و قرآنی بود و بسیار طرح مسئله می‌کرد و به عبارتی با طرح پرسشی تازه برای یافتن پاسخ‌های گره‌گشا کمک می‌کرد که از ویژگی بارز تدریس ایشان بود.

محمود لطفی‌نیا قاری و داور بین‌المللی قرآنی

محمود لطفی‌نیا، قاری و داور بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با ابراز تأثر و تأسف از درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور و تسلیت به جامعه قرآنی، اظهار کرد: استاد شهیدی‌پور شخصیت جامع‌الاطراف در حوزه‌های مختلف علوم قرآنی است که از وجاهت روحانیت و کسوت عالم دینی هم برخوردار بود.

این پیشکسوت قرآنی افزود: مرحوم شهیدی‌پور از حیث تقید به مبانی و سلوک اخلاقی پیشگام و در عین حال انسانی خوش‌مشرب و با روابط عمومی بسیارقوی بود که باعث می‌شد در دل همه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

شاگرد مرحوم شهیدی‌پور در خصوص فضایل اخلاقی این خادم قرآنی گفت: استاد انسانی بسیار صبور، مهربان و فکور در حوزه‌های مختلف علمی و قرآنی بود و بسیار طرح مسئله می‌کرد و به عبارتی با طرح پرسشی تازه به یافتن پاسخ‌های گره‌گشا کمک می‌کرد که از ویژگی بارز تدریس ایشان بود.

این قاری و داور بین‌المللی با بیان اینکه مرحوم شهیدی‌پور لحظات عمرش را در جهت رشد علوم قرآنی و مباحث علمی با سایر دوستان سپری کرد، گفت: با وجود تجربه‌ای گران‌سنگ از مطالعات و ارتباطات با علمای بلاد و قاریان و داوران بین‌المللی، ایشان نعمتی برای جامعه قرآنی بود.

لطفی‌نیا در خصوص نحوه آشنایی با مرحوم شهیدی‌پور، گفت: سال 1361 که برای تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرده بودم، با شخصیت مبارک ایشان آشنا شدم؛ جمعه شب‌ها در مسجد محمدیه جنب حرم جلسه قرآنی برگزار می‌شد که مرحوم استاد رنجبر که حق استادی بر مرحوم شهیدی‌پور داشت جلسه را اداره می‌کرد، استاد شهیدی‌پور هم آنجا حاضر می‌شد. بعد از اینکه تلاوت کردم مورد الطاف و عنایت ایشان قرار گرفتم که برای جلسات دیگر در محافل مختلف دعوتم کردند؛ بعد از آن با ایشان رابطه استاد و شاگردی گرفتم و این ارتباط همچنان حفظ شد. همواره سعی کردم از مشاوره‌های علمی این عالم برجسته در خصوص مباحث علوم قرآنی، مسابقات سراسری قرآن و آیین‌نامه‌های داوری بهره گیرم.

وی در خصوص نحوه تدریس این عالم و حافظ قرآن بیان کرد: به جهت اینکه بسیار اهل مطالعه و آگاه به مباحث علوم قرآنی مطروحه در کتب پیشینیان بود و از طرفی از مطالعات به‌روز هم غفلت نداشت؛ با تحقیقاتی که از کتابخانه‌های حوزه علوم قرآنی داشت از حیث علمی به‌روز بود و برای بیان و ارائه مطالب علمی نبوغ ذهنی عجیبی داشت. مطالب علمی و مستند را از کتب مرجع و منابع معتبر به زبان ساده منتقل می‌کرد و با تجربه بالایی که از فن کلاس‌داری و مباحثات علمی داشت، باعث جذب مخاطب به شخصیت علمی و روش تدریس ایشان می‌شد.

شاگرد مرحوم شهیدی‌پور با بیان اینکه خود قرآن با فرهنگی که از حیث ارتباط با اشخاص و افراد معرفی می‌کند، کسانی را در جایگاه الگو بودن قرار می‌دهد؛ ادامه داد: برای نمونه خداوند در آیه 21 سوره احزاب می‌فرماید «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ ...؛ برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود...» آیه بیانگر این است که باید انسان‌هایی را شاخص قرار دهیم و در سلوک انسانی، اجتماعی، علمی و فرهنگی از آنها تبعیت کنیم که قلوب اطرافیان نسبت به آنها گرایش دارد و به روایتی دیدن آنان انسان را به یاد خدا می‌اندازد.

وی ادامه داد: جوانان و قاریان صرفاً به قرائت بسنده نکنند و از حیث علمی هم پیگیر بوده تا با زبان تفکر و فرهنگ قرآن آشنا باشند؛ در این صورت بهتر می‌توانند مُبلغ قرآن باشند و مبلغین بهتری نیز برای قرآن پرورش دهند.

لطفی‌نیا تأکید کرد: با توجه به شرایط و مقتضیات زمان قاریان این نسل باید هم از جهت حفظ و انتقال معارف والای قرآن و هم از جهت عمل به آن متفاوت و بروز باشند؛ زیرا تا مشحون از آگاهی‌های قرآنی نباشیم نمی‌توانیم در عمل به کمال آنچه که قرآن و صاحب قرآن می‌خواهد برسیم. لذا توصیه این است که اولاً آثار اندیشمندان قرآنی را قدر بدانیم و در عملکرد‌مان از آنها بهره جوییم و ثانیاً از سلوک دینی و انسانی آنها الگو بگیریم.

وی با بیان اینکه خداوند روح بلند استاد شهیدی‌پور را غریق رحمت واسعه‌اش بگرداند و ایشان را با اولیای پیامبر(ص) محشور فرماید، گفت: حقیقت آن است که با خالی شدن جای استاد شهیدی‌پور به راحتی جایگاهش پر نخواهد شد، اما امیدوارم جوانان ما با تأسی به مرام امثال این استاد جای خالی او را پر کنند.

 

انتهای پیام
captcha