فضای جامعه برای مسموم کردن کودکان مهیا است
کد خبر: 4083027
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

فضای جامعه برای مسموم کردن کودکان مهیا است

یک کارشناس دینی گفت: امروزه فضای جامعه برای مسموم شدن کودکان مهیا است و در صورت غفلت، عواقب جبران‌ناپذیری در کمین کودکان ما قرار دارد.

حجت الاسلام جهانشاهلو

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام رضا جهانشاهلو، کاشناس دینی، شامگاه دیروز، 12 شهریورماه در همایش بزرگ رهروان زینبی که در زنجان برگزار شد، با اشاره به گسترش مصرف موادمخدر در میان کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: متاسفانه جامعه امروز ما جامعه‌ای پاک نیست و اماکن تفریحی مانند پارک‌ها، فضای سبز، مراکز گردشگری و ... محلی برای تبادل و مصرف موادمخدر بوده و محلی امن برای تفریح و اوقات فراغت خانواده و کودکان وجود ندارد و متاسفانه این خطر به مدارس و دانشگاه‌ها نیز نفوذ کرده است.

وی با بیان اینکه دو گروه از افراد بیشتر در معرض خطر مصرف موادمخدر هستند، ادامه داد: دسته اول کودکان و نوجوانانی که سطح انرژی بالایی نسبت به سایر هم‌نوعان خود دارند و به نوعی غیرقابل کنترل هستند. این دسته از افراد به دلیل نبود کنترل در خانه و مدرسه، با افراد نامناسبی در پارک‌ها و مراکز عمومی برخورد کرده و به دلیل سطح انرژی بالا، گرفتار دام موادمخدر می‌شوند.

جهانشاهلو با بیان اینکه گروه دوم کودکان منزوی و گوشه‌گیر هستند، تصریح کرد: این افراد نیز به شدت در معرض خطر قرار دارند، زیرا این افراد مهارت ارتباط سالم اجتماعی و «نه» گفتن را نیاموخته‌اند و هنگام ورود به جامعه توانایی دفاع از خود را ندارند و به راحتی گرفتار می‌شوند و به طور خلاصه والدین باید مراقبت بیشتری نسبت به این دو دسته از کودکان خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر در گرایش نسل جوان به مواد مخدر خانواده است، متذکر شد: این موضوع به جهات متفاوتی قابل تحلیل و بررسی است؛ به طوری‌ که فرزندان خانواده‌هایی که مشکلات اخلاقی و درگیری‌های لفظی، طلاق و جدایی والدین، نبود روابط مثبت و متقابل بین اعضای خانواده در آن‌ها رواج بیشتری دارد، به طور مستقیم تمایل بیشتری به مصرف موادمخدر دارند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه والدین دارای اعتیاد به مواد مخدر زمینه اعتیاد فرزند خود را فراهم می‌کنند، بیان کرد: در این شرایط قبح موضوع شکسته می‌شود و موادمخدر در محیط خانه به آسانی در دسترس کودکان قرار دارد و این افراد بسیار آسیب‌پذیر هستند، چون بدون هیچ تلاشی می‌توانند به مصرف موادمخدر بپردازند و از سوی دیگر فرزندانی که هیچ‌گونه تعامل مفید و موثری با اعضای خانواده ندارند و به اصطلاح در محیط خانه غریبه هستند، زیرا این افراد با دوستان جایگزینی در خارج از محیط خانه ارتباط دارند و چه بسا این دوستان، افراد غیرقابل اعتماد و خطرناکی باشند، به همین سبب باید والدین تلاش کنند تا با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده و برای تربیت آن‌ها وقت بگذارند.

وی با اشاره به تاثیر بسیار مخرب مشاجره والدین در حضور کودکان، تصریح کرد: این مشاجره بین والدین در حضور فرزندان تاثیرات بسیار منفی بر روی روح و روان آن‌ها دارد، به طوری‌ که این افراد غالباً با مشکلات اعصاب متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و در محیط خانه و خانواده احساس ناامنی دارند. این کودکان در بزرگسالی در تصمیم‌گیری‌های خود اشتباه عمل کرده و قدرت تصمیم‌گیری ندارند و نیازمند محبت و توجه بیشتری هستند.

جهانشاهلو در ادامه با تاکید بر اینکه پدران و مادران باید برای تربیت کودکان زمان مشخصی اختصاص دهند، افزود: امروزه فضای جامعه برای مسموم شدن کودکان مهیا است و در صورت غفلت، عواقب جبران‌ناپذیری در کمین کودکان ما قرار دارد و والدین باید به کودکان خود مهارت «نه» گفتن را بیاموزند، زیرا با ورود نسل جدید به اجتماع، کنترل این افراد ناممکن است، پس باید از دوران کودکی زمینه تربیت صحیح فراهم شود.

این کارشناس دینی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در انحراف کودکان، خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی بستر انحراف را برای کودکان فراهم کرده و این موضوع غیرقابل اجتناب است؛ اما با تربیت صحیح و مدیریت شده از اثرات منفی این موضوع کاسته می‌شود.

انتهای پیام
captcha