وضعیت شیعیان اتریش با وجود برخی محدودیت‌های دولت مناسب است
کد خبر: 4083125
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
فعال شیعی اتریشی در گفت‌وگو با ایکنا:

وضعیت شیعیان اتریش با وجود برخی محدودیت‌های دولت مناسب است

دنیل یانگمایر، فعال شیعی اتریشی با اشاره به این که مراکز اسلامی فعالی در این کشور وجود دارد که متعلق شیعیان پاکستانی، افغانی و ایرانی است، گفت: به طور کلی وضعیت شیعیان در اتریش مطلوب است، البته برخی مواقع باید با محدودیت‌های دولت این کشور کنار بیاییم.

به گزارش ایکنا، با وجود اینکه در سال‌های اخیر در کشورهای اروپایی موجی از اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی به وجود آمده، اما اسلام همچنان به عنوان یک دین در حال رشد در این قاره مطرح است. علاوه بر مسلمانان نسل دوم و سوم مهاجر، در اروپا شاهد گرویدن افراد به اسلام و در کنار آن به مذهب شیعه هستیم که این باعث شده که جوامعی کوچک ولی تأثیرگذار در برخی از این کشورهای اروپایی توسط شیعیان شکل بگیرد.

دنیل یانگمایر (Daniel Jungmeyer) از اتریش یکی از افرادی است که پس از گرویدن به اسلام از آیین مسیحیت، مذهب شیعه را برگزیده و اکنون به‌عنوان یک فعال شیعی در این کشور اروپایی مشغول به فعالیت است.

یانگمایر در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایکنا در حاشیه آیین اختتامیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی اسلام آوردن و گرویدن به مذهب تشیع گفت: «گرویدن من به اسلام در سال 2015 میلادی رخ داد. زمانی که پناهندگان افغان به اتریش آمده بودند و من جزو داوطلبانی بودم که به این پناهندگان کمک می‌کردم. من به ایستگاه قطاری که این پناهندگان می‌آمدند می‌رفتم و سعی می‌کردم با آنها صحبت کنم».

این شیعه اتریشی ادامه داد: «من در حالی با آن‌ها صحبت می‌کردم که هیچ اطلاعی از اسلام نداشتم و فکر می‌کردم که اسلام تنها یک نام است. اما این پناهندگان به من توضیح دادند که دو مذهب در اسلام وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند و مسلمانان به اهل‌سنت و شیعه تقسیم می‌شوند. سعی کردم اطلاعات بیشتری از طریق برادران سنی و شیعه به دست بیاورم و در نهایت باعث شد که من اسلام و مذهب شیعه را قبول کنم».

وی در مورد وضعیت شیعیان در اتریش گفت: در اتریش مراکز اسلامی مختلفی برای شیعیان وجود دارد. برای مثال یکی از این مراکز متعلق به شیعیان پاکستانی است و مراکز دیگری توسط شیعیان ایرانی و افغان تأسیس شده است. به طور کلی وضعیت شیعیان در اتریش مطلوب است، البته برخی از مواقع باید با محدودیت‌های دولت کنار بیاییم، اما در مجموع وضعیت شیعیان در اتریش مناسب است.

یونگمایر در مورد ظهور جنبش‌های اسلام‌ستیز راست افراطی در اروپا و اتریش و چگونگی برخورد مسلمانان با آنها، گفت: این موضوع در سراسر اروپا دیده می‌شود و به نظر من بهترین راه مقابله با آن اتحاد مسلمانان با یکدیگر است. فکر می‌کنم باید برادران و خواهران شیعه و سنی با یکدیگر برای مقابله با سیاستمداران راست افراطی در اروپا متحد شوند.

این شیعه اتریشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره آینده شیعیان در اتریش گفت: به نظر من آینده شیعیان در اتریش بسیار روشن است و به دلیل مهاجرت جمعیت شیعیان این کشور رو به افزایش است. از سوی دیگر، شاهد حضور علما و دانشمندان شیعه‌ای هستیم که در دانشگاه‌ها به تدریس مفاهیم شیعه می‌پردازند و این باعث رشد آگاهی از شیعه در جامعه اتریش شده است.

این فعال شیعی اتریشی در پایان به برپایی هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تهران اشاره کرد و گفت: «اجلاس امسال بسیار خوب سازماندهی شده و اطلاعات بسیار مفیدی از طریق سخنرانان و شرکت‌‌کنندگان در مورد شیعیان به دست آوردم. ضمن اینکه جلسات زیادی در حاشیه این مجمع تشکیل شد و از نظر علمی بسیار مثبت بود».

یادآوری می‌شود، هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با حضور صدها نفر از اعضای مجمع عمومی و شخصیت‌های از کشورهای مختلف جهان 10 تا 12 شهریورماه سال جاری در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

انتهای پیام
captcha