تمهیدات بهداشتی بازگشت زائران اربعین به چهارمحال‌وبختیاری صورت بگیرد
کد خبر: 4084564
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶

تمهیدات بهداشتی بازگشت زائران اربعین به چهارمحال‌وبختیاری صورت بگیرد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال‌و‌بختیاری درباره تمهیدات بازگشت زوار اربعین از کشور عراق گفت: باید مراقبت‌های بهداشتی لازم پس از بازگشت زوار به استان صورت بگیرد تا شاهد انتقال ویروس نباشیم.

ستاد مدیریت کرونا چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محسن حسین‌میرزایی بنی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال‌و‌بختیاری امروز، ۱۹ شهریورماه در جلسه «ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا» با اشاره به کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان، گفت: رسیدن به این وضعیت ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن و اقدامات پیشگیرانه است.

حسین‌میرزایی با تأکید بر اینکه شرایط فعلی کرونا نباید مردم و مسئولان را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی آسوده‌ خاطر کند، گفت: بیماری کرونا همچنان وجود دارد و نباید از آن غفلت کرد.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری کرونا است، تأکید کرد: باید تزریق دز یادآور قبل از شکل‌گیری پیک جدید مورد توجه تمامی گروه‌های سنی قرار بگیرد.

حسین‌میرزایی با اشاره به اینکه در ابتدای مهرماه شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری هستیم، گفت: باید اعتماد خانواده‌ها برای حضور در مدارس جلب شود تا با خیال آسوده فرزند خود را به مراکز آموزشی بفرستند، تمهیدات لازم برای بازگشایی امن مدارس صورت بگیرد.

وی در خصوص بازگشت زوار اربعین از کشور عراق، گفت: باید مراقبت‌های لازم پس از بازگشت زوار به استان صورت بگیرد تا شاهد انتقال ویروس نباشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بیان کرد: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیازمند اقناع‌سازی توسط رسانه‌ها هستیم، باتوجه به مناسبت‌های پیش‌رو امکان جهش بیماری کرونا وجود دارد.

رصد زائران اربعین پس از بازگشت به استان

در ادامه، علی احمدی، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه تمامی شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، اظهار کرد: اکنون پیک کرونا در استان به پایان رسیده است و انتهای قله مرگ و میر و ابتلا به بیماری قرار داریم.

احمدی افزود: باتوجه به بازگشایی مدارس و بازگشت زوار اربعین امکان شکل‌گیری پیک جدید کرونا و جهش ویروس در استان وجود دارد، همچنین رعایت پروتکل‌ها در استان بسیار پایین است و با سرد شدن هوا شاهد پیک‌های بیماری‌های فصل سرد مانند آنفلوآنزا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری بستری هستند، تصریح کرد: وضعیت کرونا در استان پایدار است، اما باید نسبت به بازگشت زوار و بازگشایی مدارس حساسیت ویژه داشته باشیم.

احمدی با اشاره به اینکه طبق آمار سامانه حج و زیارت ۲۰ هزار نفر از چهارمحال و بختیاری در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کرده‌اند، گفت: اقداماتی قبل، حین و بعد از سفر صورت گرفته است و زوار پس از بازگشت به استان به‌صورت فعال رصد خواهند شد تا شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا نباشیم.

امکان جهش ویروس کرونا وجود دارد

آرش روغنی، رئیس سازمان نظام پزشکی شهرکرد، اظهار کرد: بیماری کرونا تمام نشده و این بیماری همچنان ناشناخته است و امکان جهش‌های ویروس نیز وجود دارد.

وی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرده است، عدم استفاده از ماسک در فصول سرد سال نیز موجب می‌شود که شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا باشیم.

روغنی تصریح کرد: از هم‌اکنون تهویه مدارس در دستور کار قرار بگیرد، همچنین قبل از آغاز پیک جدید کرونا باید تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا در دستور باشد.

۴۰  درصد مدارس تهویه مناسب ندارند

در پایان، افشین امیریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به پروژه مهر برای بازگشایی مدارس، اظهار کرد: تصمیمات لازم برای بازگشایی مدارس در استان اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰  درصد مدارس چهارمحال و بختیاری تهویه مناسب ندارند، تأکید کرد: ۵۰ درصد مدارس استان در مناطق روستایی و دارای جمعیت کم هستند، بنابراین مشکلی بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد، بیش‌ترین مشکل در مناطق شهری و مدارس پرجمعیت است.

امیریان گفت: ۱۵۰۰ بسته بهداشتی برای بازگشایی مدارس در بین مدارس چهارمحال و بختیاری توزیع شده است.

انتهای پیام
captcha