جلوه وحدت ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4086435
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
حمید مجیدی‌مهر بیان کرد:

جلوه وحدت ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی در مسابقات سراسری قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن و ارائه آماری از مشارکت شهروندان اهل سنت در آن، به بیان جلوه‌هایی از وحدت مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی در این دوره از مسابقات پرداخت.

حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور به‌ ویژه در استان‌های مرزی همچون کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، گلستان، بوشهر و هرمزگان یکی از مظاهر اصلی وحدت در بین مسلمانان است.

وی به استقبال خوب شهروندان اهل سنت در رشته تفسیر بر اساس منابع تفسیری اهل سنت اشاره کرد و افزود: این موضوع از نشانه‌های وحدت و تقریب مذاهب اسلامی حول محور قرآن کریم است و حتی از داوران اهل تسنن که دارای مدرک داوری بودند، دعوت شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به ارائه آماری از شرکت‌کنندگان اهل سنت در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن پرداخت و اظهار کرد: در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم 1853 نفر از شهروندان اهل تسنن از 27 استان شرکت کردند و در رشته قرائت تحقیق 69 نفر، رشته قرائت ترتیل 338 نفر، رشته حفظ 640 نفر، اذان و دعا 62 نفر، تفسیر عمومی قرآن 694 نفر و تفسیر نهج‌البلاغه 50 نفر ثبت‌نام کردند.

وحدت مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی در مسابقات سراسری قرآن؛ کارکردی به نام همدلی

مجیدی‌مهر به بیان برخی ویژگی‌های مسابقات سراسری قرآن در چهل و پنجمین دوره پرداخت و افزود: یکی از جلوه‌های کم‌نظیر این دوره از مسابقات، حضور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و علمای ادیان الهی برای حضور در مراسم مختلف مسابقات مانند افتتاحیه یا اختتامیه بوده است. برای مثال در اختتامیه مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن در استان آذربایجان غربی شاهد حضور کشیش عالی‌رتبه مسیحی بودیم. همه‌ساله ذره‌ای از این ارادت را در مراسم قرائت قرآن در جهان و حضور اهل سنت، ارامنه، مسیحیان و زرتشتی‌ها و دیگر ادیان در ایران شاهدیم و حضور در مراسم و مسابقات قرآن جلوه دیگری از علاقه بی‌اندازه ادیان دیگر به قرآن است.

وی اظهار کرد: وحدت و همدلی یکی از کارکردهای اصلی و منحصربه‌فرد مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است و باید از این سرمایه عظیم معنوی صیانت کرد، زیرا باعث پرهیز از اختلاف و پراکندگی امت اسلامی و سایر ادیان توحیدی خواهد شد.

وحدت مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی در مسابقات سراسری قرآن؛ کارکردی به نام همدلی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: قرآن به منزله کتاب دین برگزیده خداوند متعال، مهم‌ترین پیونددهنده ادیان الهی، صلح، همبستگی و وحدت است و ادیان را در نقطه‌ای حیاتی به یکدیگر متصل می‌کند. آنجا که خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ»؛ ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است، پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم و چیزی را با او شریک قرار ندهیم و در برابر برخی به جای خدا تعظیم نکنیم.

انتهای پیام
captcha