از آزادی عضو ارشد حماس تا هراس صهیونیست‌ها از «عرین الاسود»
کد خبر: 4092922
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
تحولات فلسطین/

از آزادی عضو ارشد حماس تا هراس صهیونیست‌ها از «عرین الاسود»

محمد الخضری، یکی از سران حماس پس از سه سال اسارت مشقت بار در زندان رژیم آل سعود ساعاتی پیش آزاد شد، در همین حال هراس صهیونیست‌ها از گروه مبارز نوظهور «عرین الاسود» در کرانه باختری شدت گرفته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از فلسطین الیوم، نگرانی محافل نظامی رژیم صهیونیستی از گروه نوظهور «عرین الاسود»(بیشه شیرها) و قرارگرفتن ارتش اشغالگر در بالاترین سطح آماده‌باش در کرانه باختری و استقبال قطر از مخالفت استرالیا با انتقال سفارتخانه خود به قدس از تازه‌ترین اخبار مربوط به تحولات فلسطین است.

آزادی نماینده حماس از اسارت عربستان

عزت الرشق، یکی از رهبران حماس اعلام کرد که مقامات سعودی امروز چهارشنبه 27 مهر ماه، محمد الخضری، نماینده سابق حماس را از اسارت آزاد کردند و وی هم اینک سوار بر هواپیما در حال حرکت به سمت امان، پایتخت اردن است.

مقامات سعودی الخضری را در آوریل 2019 به اتهام حمایت از مقاومت فلسطین دستگیر کردند و دادگاه کیفری عربستان سعودی 15 سال حبس با معافیت نیم‌مدت (7 سال و نیم)  برای وی صادر کرد، سپس دادگاه تجدیدنظر آن را  تا سه سال واقعی کاهش داد.

الخضری که به مدت ۲۰ سال نماینده حماس در عربستان بود به همراه پسرش هانی در سال ۲۰۱۹ بازداشت و به اتهام کمک به حماس، به ۱۵ سال زندان محکوم شد و اسارت وی در زندان سعودی با موج محکومیت‌ها همراه بود.

آزادی الخضری به ابتکار انصارالله و در برابر آزادی دو خلبان اسیر سعودی و یک روز پس از بازگشت هیئت مذاکره کننده سعودی از یمن صورت پذیرفته است.

هراس اسرائیل از پدیده «عرین الاسود»

در شرایطی که گروه مبارز فلسطینی نوظهور معروف به «عرین الاسود: بیشه شیرها» به چالش با نیروهای اشغالگر و جذب جوانان از بین آحاد ملت فلسطین ادامه می‌دهند، توجه افسران و کارشناسان اسرائیلی برای آگاهی از ماهیت نسل جدید سازنده این پدیده جلب شده است.

اسرائیلی‌ها با شنیدن پیام‌های صوتی ارسال‌شده توسط فرماندهان بیشه شیرها برای توده‌های مردم فلسطین که به سرعت آتش در انبار کاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، متوجه شده‌اند که این گروه یکی از خطرناک‌ترین چالش‌های امنیتی پیش روی اسرائیل در صحنه فلسطین است.

مایکل میلشتاین، رئیس انجمن مطالعات فلسطین در مرکز دایان در دانشگاه تل‌آویو، و محقق مؤسسه سیاست و استراتژی در دانشگاه رایشمن، تأکید کرد که پدیده لانه شیرها کمی بیش از یک ماه پیش در سرزمین‌های فلسطینی به ویژه در نابلس، ظاهر و به تهدیدی امنیتی برای نظامیان اسرائیل تبدیل شده است و در عین حال مقدمه‌ای برای یک عملیات  عمیق در صحنه فلسطین است.

آزادی یکی سران حماس از اسارت سعودی‌ها و هراس صهیونیست‌ها از پدیده عرین الاسود/اماده

وی افزود: مهمتر از همه، این است که گروه بیشه شیرها نفوذ بیشتری روی نسل جوان فلسطینی پیدا کرده که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است، اگرچه شبیه گروه‌های کوچکتر مقاومت نظیر «کتیبه جنین» و «عش الدبابیر» در جنین است.

این نویسنده صهیونیست در مقاله‌ای که در سایت کانال 12 تلویزیون اسرائیل منتشر شده آورده است: ظهور این گروه‌ها در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی امری طبیعی است، زیرا این اردوگاه‌ها مناطقی هستند که سابقه طولانی در تحریک علیه هر نوع اشغالگری دارند، اما تحلیل عکس‌های فعالان گروه بیشه شیرها نشان می‌دهد که بیشتر آنها متولد سال 2000 به بعد هستند؛ به این معنی که خاطرات آنها از انتفاضه دوم نسبتاً محدود است، اما آنها حوادث انتفاضه چاقو در سال 2015 را به یاد می‌آورند. آنها به جای سلاح سرد، سلاح گرم در دست دارند و تشکیلات خودگردان فلسطین را تحقیر کرده‌اند و اگرچه در حال حاضر تنها چند ده نفر را شامل می‌شوند، اما در خیابان‌های فلسطین، به ویژه در میان جوانان، از نفوذ و جذابیت گسترده‌ای برخوردارند.

وی تأکید کرد: کلیپ‌های بیشه شیرها این روزها در صدر تیک تاک و توئیتر در فلسطین قرار دارد و  اگرچه به طور مستقل کار می‌کنند و کاری به سازمان‌های نهادی ندارند؛ اما ادامه فعالیت آنها سه تهدید اصلی به همراه دارد که نخستین آن آسیب به ارتش و شهرک‌نشینان در شهرهای شمالی کرانه باختری است؛ دوم تقلید احتمالی از آنها در دیگر مناطق کرانه باختری است که تهدید امنیتی برای اسرائیل را شدیدتر می‌کند و مورد سوم که خطرناک‌ترین آن است احتمال نظارت حماس بر این گروه‌ها و  حمایت از آن در زمینه‌های مالی، لجستیک نظامی و خط دادن به فعالیت‌های آنهاست.

این نویسنده صهیونیست گفت: این داده‌های اسرائیلی این باور غیرقابل انکار را دارند که با وجود واقعیت حساس سیاسی در آستانه انتخابات، اسرائیل از طریق پدیده بیشه شیرها در سایه تشدید تنش در کرانه باختری در یک تله استراتژیک قرار گرفته است و ممکن است نیاز به گسترش فعالیت نظامی در شمال کرانه باختری داشته باشد؛ اما هرگونه اقدام اسرائیل علیه بیشه شیرها هم می‌تواند موجب الحاق بیشتر فلسطینی‌ها به این گروه شده و حتی بر هماهنگی امنیتی اسرائیل با تشکیلات خودگردان هم تأثیر منفی بگذارد و از همین رو کابینه‌ای که پس از انتخابات پیش روی اسرائیل روی کار خواهد آمد، باید مسئله گروه‌های تازه تأسیس فلسطینی را در رأس دستور کار خود قرار دهد؛ به ویژه که محافل اسرائیل از تشدید عملیات‌های فلسطینیان (مقاومتی) طی چند ماهه اخیر به شدت نگران هستند.

عملیات‌های مقاومتی طی یکی دو ماه اخیر در کرانه باختری به ویژه دو شهر جنین و نابلس به شدت افزایش داشته است. این مناطق طی ماه سپتامبر شاهد ۸۳۳ عملیات مقاومتی بوده که طی آن چند نظامی و شهرک‌نشین صهیونیست به هلاکت رسیدند.

نابلس برای نهمین روز در محاصره اسرائیل

نظامیان صهیونیست امروز چهارشنبه هم به تشدید محاصره نظامی شهر نابلس در کرانه باختری برای نهمین روز متوالی ادامه دادند بدون اینکه بتوانند اراده مردم آنجا را در مقاومت در هم شکنند.

آزادی یکی سران حماس از اسارت سعودی‌ها و هراس صهیونیست‌ها از پدیده عرین الاسود/اماده

در همین حال راهپیمایی‌های شبانه اهالی نابلس در محکومیت محاصره این شهر ادامه دارد.

نابلس از دوازدهم اکتبر و یک روز پس از عملیات تیراندازی گروه عرین الاسود به سمت یک نظامی صهیونیستی در نزدیکی شهرک شافی شمرون در شمال غرب نابلس که به هلاکت وی منجر شد، نابلس را محاصره کردند تا عامل عملیات را پیدا کنند.

اردوگاه شعفاط در قدس اشغالی و چند شهرک دیگر از جمله عناتا هم پس از هلاکت یک نظامی زن صهیونیست در تیراندازی نیروهای مقاومت در ورودی این اردوگاه به سمت پست نظامی آنجا، در محاصره نظامیان صهیونیست است.

تقویت آماده باش ارتش اسرائیل در کرانه باختری

در همین حال آویو  کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی  دستور داد در سایه وضعیت امنیتی کنونی در کرانه باختری، نیروهایش در بالاترین سطح هشدار و آمادگی در این منطقه  باشند.

کوخاوی از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی خواسته است به منظور پاسخ به هر گونه عملیات مقاومتی جدید فلسطینیان بالاترین سطح آمادگی را داشته باشند.

استقبال قطر از اقدام استرالیا

این در حالی است که وزارت خارجه قطر از اقدام استرالیا در لغو به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی استقبال و اعلام کرد، این اقدام تلاش‌های بین‌المللی برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر را تقویت می‌کند.

دولت استرالیا دوشنبه 25 مهر ماه، تصمیم سال ۲۰۱۸ این کشور در به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسرائیل را لغو کرد.

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا گفت، این موضوع باید به عنوان بخشی از مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان حل و فصل شود.

وزارت خارجه قطر با هشدار درباره اقدامات یک‌جانبه‌ای که اصل راه حل دو دولتی را تضعیف می‌کند گفت که دوحه بر موضع ثابت خود در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین و ایجاد کشور مستقل در مرزهای 1967 و با مرکزیت قدس شرقی، ایستادگی می‌کند.

2022؛ خونبارترین سال در فلسطین

لوسیا المی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی می‌گوید که در سال ۲۰۲۲، دستکم ۱۰۵ فلسطینی از جمله ۲۶ کودک به دست نیروهای اسرائیلی به شهادت رسیده‌اند و از همین رو سال ۲۰۲۲، خونبارترین سال از سال ۲۰۰۶ تاکنون بوده است؛ زیرا نرخ ماهانه قربانیان فلسطینی در مقایسه با سال گذشته میلادی ۵۷ درصد افزایش داشته است.

المی افزود: تعداد صهیونیست‌ها یا اتباع خارجی کشته شده در کرانه باختری طی سال ۲۰۲۲ هم 17 نفر بوده است.

وی سپس تصریح کرد که تنها از ابتدای اکتبر امسال ۱۵ فلسطینی از جمله شش کودک به دست نظامیان صهیونیست در کرانه باختری و قدس کشته شده‌اند.

انتهای پیام
captcha