سازمان ملل؛ از سکوت برابر جنایات تا چشم‌پوشی از حق مظلوم
کد خبر: 4094012
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
به انگیزه سالروز تشکیل سازمان ملل متحد

سازمان ملل؛ از سکوت برابر جنایات تا چشم‌پوشی از حق مظلوم

محقق و تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به اینکه پس از جنگ جهانی دوم و شیوع استعمارزدایی سازمانی با عنوان «ملل متحد» شکل گرفت، گفت: این سازمان به منظور دفاع از حقوق بشر ایجاد شد، اما عملاً هیچ عملکردی در این رابطه از سازمان ملل شاهد نیستیم.

محمدجواد یاری، فعال سیاسی

محمدجواد یاری، محقق، فعال سیاسی و استاد دانشگاه، در رابطه با سالروز تشکیل سازمان ملل متحد در 24 اکتبر سال 1945 میلادی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: قبل از جنگ جهانی دوم قدرت‌ها استعمار مستقیم داشتند و کشورها را پس از اشغال مستعمره خود کرده و نهایت استفاده را از آن می‌بردند، اما پس از جنگ جهانی دوم و شیوع استعمارزدایی بین مردم، دولت‌ها احساس خطر کرده و دانستند استعمار کهن قابل اجرا نیست؛ از این رو اهداف را در قالب دیگری دنبال کردند.

وی ادامه داد: پس از احساس خطر دولت‌های بزرگ، سازمانی تحت عنوان سازمان ملل شکل گرفت تا از این طریق حقی را به تمام ملل اختصاص دهند و در واقع استعمار فرانو شکل گرفت که هدف اصلی تغییر قالب و ساختار ظاهری برای تحقق اهداف جوامع استعماری بود. پس از تشکیل این سازمان انواع و اقسام نهادها همچون حقوق بشر، هسته‌ای، فائو، کشاورزی، بهداشت و... طراحی شد. برای تحقق اهداف خود استانداردهایی تعریف و برند جهان‌شمولی بر آن اضافه شد که برخی کشورها از روی سادگی یا نیاز مجبور به امضای تعهدنامه شدند.

یاری با بیان اینکه تشکیل سازمان ملل بزرگ‌ترین فریب تاریخ است که در قالب مدرنیته به مردم جهان عرضه شد، ادامه داد: در این سازمان برای 5 کشوری که دارای بمب اتم بودند حقی تحت عنوان «حق وتو» در نظر گرفتند که این حق کاملاً برخلاف منطق انسانی، اخلاقی و عقلانیت مدرن بود. پس از گذشت مدتی شورایی تحت عنوان «شورای امنیت» شکل گرفت تا اگر کشوری در چارچوب قوانین، برنامه و اهداف آنان پیش نرفت مجوز حمله یا تحریم برای آن کشور صادر شود.

وی ادامه داد: پس از اعتراض بسیاری از کشورها قرار بر این شد که 10 کشور برای تعدیل فشار سایر کشورها به عنوان عضو موقت در شورای امنیت فعالیت داشته باشند که مدت زمان عضویت 2 سال است. سازمان ملل در واقع استعمار فرانویی است که در چارچوب زیبا و شکیل بین‌المللی برای غارت و استعمار بیشتر بشر تشکیل شده و فعالیت دارد.

یاری با طرح این سؤال که سازمان ملل در برابر تهاجم اسرائیل به فلسطین، عربستان سعودی به یمن و امریکا و سایر کشورهای اروپایی به کشورهای جهان سوم چه کرده است؟ گفت: این سازمان عملاً برای دفاع از کشورهای مظلوم جهان کاری نکرده و فعالیت‌های خود را به صدور بیانیه یا سخنرانی‌های فرمالیته خلاصه کرده است.

وی روز تولد سازمان ملل متحد را، روزی عزای عمومی جهان بشری اعلام کرد و افزود: با فعالیت این سازمان تاریخ سیاهی آغاز می‌شود که تاریخ جدید استعمار نو و فرانوست. این سازمان تاریخی را رقم می‌زند که کشورهای تک محصولی همچون ایران باید در این چارچوب گام بردارند در حالیکه خود به تعهداتشان عمل نکرده، در میدان ابرقدرت‌های جهان بازی کرده و برابر جنایات علیه کشورهای مظلوم همچون ایران در زمان استفاده سلاح شیمیایی عراق علیه ما و سایر کشورهای بی‌دفاع به بیانیه‌ای اکتفا می‌کنند.

یاری ادامه داد: ما کشورهای آسیب‌دیده از بی‌تفاوتی سازمان ملل در برابر حملات موشکی اسرائیل به فلسطین این روز را نه تنها پاس نمی‌داریم، بلکه به عنوان روز سیاه در تاریخ بشر معرفی می‌کنیم؛ چراکه بدین روش استعمار قانون‌مندشان شکل گرفته است که بیشتر بتواند منافع قدرت‌ها را تأمین کند و در طول تمام این سال‌ها نیز غیر از این مهم را شاهد نبودیم. این سازمان هیچ‌گاه نتوانسته است در دفاع از حقوق ملت‌ها کاری کند و نمونه آنان را در ایران، افغانستان، سوریه، یمن، عراق و .. شاهدیم. این سازمان فقط ابزاری در دست استعمارگران و وسیله‌ای برای توجیه عملکرد کشورهای ابرقدرت در برابر جنایت و سلطه‌گری آنان است.

این تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به اینکه برخی کشورها سلطه‌طلبی کشورهای استعمارگر را برنتابیده و در سال 1961 میلادی «جنبش عدم تعهد» را به راه انداختند، ادامه داد: خیلی از کشورهای جهان سوم با عملکرد سازمان ملل متوجه شدند از هیچ حق عمومی برخوردار نیستند و این حق برایشان تأمین نمی‌شود، بلکه وجود این مرکز به غارت برخی کشورها وجهه قانونی بخشیده است؛ از این رو جنبشی را جهت تحقق اهدافشان ایجاد کردند که با وجود تفاوت‌هایی که وجود داشت اهدافشان تحقق نیافت.

وی به راه‌اندازی مجمعی تحت عنوان وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب از سوی ایران اشاره و ادامه داد: خوشبختانه ایران با راه‌اندازی این مجمع توانست اقدامات خوبی انجام دهد و تاحدی به اهداف خود برسد. هرچند در این مسیر با موانعی همچون تحریم‌ها سخت مواجه شده است، اما هیچ‌گاه از موضع خود که دفاع از مظلوم در هرجای دنیا باشد کوتاه نیامده و نخواهد آمد. امروز جهان اسلام، ایران را «ام‌القرای» خود می‌داند و گوش به فرمان رهبری و راهنمایی‌های خردمندانه ایشان است. درست است که اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، اما با کارشکنی‌هایی که از سوی برخی ملل مسلمان صورت می‌گیرد تا رسیدن به اهداف که تشکیل نهاد مؤثر اسلامی در جهان است فاصله داریم.

انتهای پیام
captcha