بازخورد تألیفات و نرم‌افزارهای قرآنی بررسی شود
کد خبر: 4098744
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
دغاغله:

بازخورد تألیفات و نرم‌افزارهای قرآنی بررسی شود

قاری بین‌المللی کشورمان معتقد است که به صرف تألیف کتاب و ارائه لوح فشرده و نرم‌افزار قرآنی نمی‌توان گفت که مسئولیت خود را انجام داده‌ایم بلکه باید بازخورد این تولیدات بررسی شود.

ناصر دغاغله، قاری بین‌المللی کشورمانهفته کتاب و کتابخوانی در بازه زمانی 21 تا 27 آبان‌ اعلام شده است. با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و به همین مناسبت، ایکنای استان فارس، سلسله گفتگوهایی در خصوص تألیفات حوزه قرآنی در ایران از پیشکسوتان و اساتید این حوزه منتشر خواهد کرد.

ناصر دغاغله، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به تألیفات حوزه قرآنی در ایران گفت: با توجه به وجود اساتید و متخصصان در کشور، تألیفات خوب و قابل قبولی در زمینه‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ، وقف و ابتدا، صوت و لحن وجود دارد و حتی در موضوع روش تدریس نیز کتاب‌هایی تأليف شده است.

وی با بیان اینکه قطعاً سطح این کتاب‌ها بستگی به سطح مخاطبان دارد و در سطوح مختلف از مبتدی تا پیشرفته تنظیم شده‌اند، اظهار کرد: حتی برای مربیان و معلمان نیز کتاب‌هایی آماده شده است که نحوه و روش تدریس را به آن‌ها یاد دهد.

این قاری بین‌المللی قرآن در پاسخ به اینکه آیا تألیفاتی که اکنون در کشور در زمینه آموزش قرآن داریم، کافی است یا خیر؟ اظهار کرد: هرچه کتاب تألیف شود نمی‌توان گفت کافی است و دیگر نیازی نیست کتاب تألیف شود چون هر نویسنده، روش خاص خود را دارد و از تجارب و استعداد شخصی خود در تألیف کتاب استفاده می‌کند و ممکن است روش هر کتابی با کتاب دیگری فرق کند و وابسته به سلایق خوانندگان انتخاب شوند.

دغاغله یادآور شد: به غیر از ایران در کشورهای اسلامی دیگر نیز تألیفات قرآنی داریم که می‌توان به آن‌ها نیز توجه کرد و از تجارب ملل مختلف بیشتر استفاده کرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه در زمینه ترجمه در کجا قرار داریم، گفت: به نظر نمی‌رسد مترجمان کشور در این زمینه رو به ترجمه کتاب‌های قرآنی کشورهای دیگر آورده باشند البته انجام شده است اما فکر نمی‌کنم به اندازه کافی کتاب ترجمه شده باشد. در برخی از کشورها در زمینه تجوید، صوت و وقف و ابتدا تأليفات خوبی انجام شده است که اگر این‌ها نیز ترجمه شود می‌تواند مفید باشد و تحول ایجاد کند.

این قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه افزود: علاوه ‌بر تألیف کتاب، مسئله نرم‌افزار و برنامه‌های دیجیتالی قرآنی نیز مطرح می‌شود که از زمان رواج پیدا کردن لوح‌های فشرده در کشور، این‌ کار انجام شده حتی در برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های تلفن همراه نیز برنامه‌‌هایی طراحی شده است اما کافی نیست و باید به سطوح مختلف و نیازهای روزافزون قرآن‌آموزان توجه شود.

دغاغله ادامه داد: برای توجه به نیازهای جامعه قرآنی در این زمینه باید به متن کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برویم که ببینیم کتاب‌ها و نرم‌افزارهایی که آنجا استفاده می‌شود کافی است یا خیر؟ چراکه صرف تألیف کتاب و ارائه لوح فشرده و نرم‌افزار نمی‌توان گفت که کارمان را انجام دادیم بلکه باید بدانیم بازخورد آن چه بوده است و چه نتیجه‌ای از این آموزش‌ها حاصل می‌شود که اگر نتیجه مطلوب دریافت نشد در این زمینه بازنگری شود.

وی با یادآوری اینکه در سطح آموزشی کتاب‌های دیگر حتی غیر از قرآن در مدارس و دانشگاه، به عنوان مدرس می‌بینیم که برخی از مطالب، خوب تنظیم نشده و متناسب با سطح گروه مخاطب قرار داده نشده است، اظهار کرد: این مسئله نیاز به تشکیل کارگروه یا برگزاری جلسات متعدد و استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان در این زمینه دارد تا متوجه شویم کارشناسان و متخصصان مربوط از منبعی که استفاده می‌کنند چقدر راضی هستند و چه اصلاحاتی باید انجام شود.

انتهای پیام
captcha