نقش جهاددانشگاهی در پیشرفت‌های علمی و فناورانه حائز اهمیت است
کد خبر: 4099091
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو:

نقش جهاددانشگاهی در پیشرفت‌های علمی و فناورانه حائز اهمیت است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: با تشکیل جهاددانشگاهی، جهادی علمی در بطن دانشگاه‌ها و حوزه علمی کشور ایجاد شد و اگر امروز در بخش‌های مختلف علمی و فناوری شاهد تحولات و پیشرفت‌هایی هستیم بخشی از آن مرهون تلاش‌های جهاددانشگاهی است.

حجت الاسلام میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلسبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، امروز، 22 آبان‌ماه، در بازدید از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان و در جمع کارکنان، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی این نهاد با بیان اینکه جهاددانشگاهی جزو افتخارات انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است، گفت: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در سطح کشور بسیار ارزنده بوده و حتی مقام معظم رهبری نیز هنگام سخن درباره دستاوردهای نظام به اقدامات پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی اشاره می‌کنند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی یکی از نهادهای انقلابی است که در محیط دانشگاه ایجاد شده است، افزود: این نهاد طی ۴۳ سال انقلاب اسلامی، به خوبی خود را نشان داده و در هر جایی که وارد مسائل شده است، توانسته به نتیجه برسد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه جهاد یک امر مقدس بوده و بالاترین و نخستین درجه از این امر مقدس، جهاد با دشمنان است، اظهار کرد: بالاترین جهاد، جهاد فی سبیل الله است و کشته شدگان در آن نیز شهدایی هستند که به بالاترین مقام نائل می‌شوند. بنا بر گفته‌ پیامبر اکرم(ص)، بالاتر از هر خوبی، خوبی دیگری است و تنها فضیلت، شهادت است که بالاتر از آن فضیلتی وجود ندارد. به همین خاطر است که مقام معظم رهبری پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمودند که پاداشی بالاتر از شهادت برای مجاهدت‌های این شهید نبود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، با بیان اینکه جامعه‌ای که فضیلت شهادت دارد، از دشمن خوفی ندارد، تأکید کرد: توطئه‌هایی در ابعاد گسترده علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد که در نقطه مقابل آن باید روحیه شهادت طلبی را همچون طلبه جوانی که در روزهای گذشته به دلیل توهین نکردن به ساحت مقام معظم رهبری به شهادت رسید، در جامعه حفظ کنیم.

وی با تأکید بر اینکه حد ولایت و شهادت طلبی در هر زمانی ادامه دارد، گفت: درجات دیگری از جهاد همچون جهادعلمی وجود دارد که باید علما و دانشمندان به آن اقدام کنند. اگر جهاد علمی نباشد، خون شهدا و رشادت آنها از یاد می‌رود و به جایی می‌رسد که حق و باطل در جامعه تغییر می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه نوع دیگری از جهاد، جهاد تبیین است که با جهاد علمی تفاوت دارد، بیان کرد: کارهای علمی شاید در بلندمدت جواب بدهند اما عقب ماندن از علم، زیبنده جامعه اسلامی نیست زیرا اسلام سراپا علم و شروع آن نیز با علم است.

میرتاج‌الدینی، ساخت موشک‌های پیشرفته را جهاد علمی دانشمندان ایرانی بیان کرد و گفت: یکی از مؤلفه‌های قدرت نظام جمهوری اسلامی، قدرت موشکی و پهبادی است. ایران همچنین از نظر اقتصادی نیز علی رغم باورها و براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول جزو سه کشور اول منطقه از لحاظ ذخایر ارزی است.

جهاد تبیین؛ جهاد روشنگری و خودباوری

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه در سایه جهادعلمی ایران یک کشور پهبادی و علمی شده است و این علم به سایر کشورهای جبهه مقاومت نیز گسترش می‌یابد، افزود: جهاد تبیین، جهاد روشنگری و خودباوری است. در دنیای امروز که در جنگ شناختی قرار داریم، ذهنیت جامعه در حال تغییر است و تیرهای زهراگین تحریف و تخریب فکری، مردم را نشانه گرفته است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، گفت: یکی از ابزارهای این نوع جهاد، ارتقای سواد رسانه‌ای است و باید توجه جدی به آن شود و در فضای مجازی نیز تبیین انجام بگیرد.

میرتاج‌الدینی، با بیان اینکه اکنون ابزار اصلی دشمن، تحریف و دروغ پردازی است، گفت: باتوجه به تحقیقات انجام گرفته طی ۲۰ روز اول اغتشاشات، شبکه‌های 5گانه دشمن تعداد ۱۷ هزار و ۳۸۰ بار دروغ گفته بودند که نشان می‌دهد برنامه ریزی بزرگی در این خصوص وجود دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه انتشار خبر ناقص و تحریف اخبار نیز دروغ پراکنی محسوب می‌شود، اظهار کرد: کشورهایی چون آل سعود و آمریکا برای چنین دروغ پراکنی‌هایی در ایران پول خرج می‌کنند و حتی این کشورها یک مرکز مخصوص ساخت انیمیشن برای مدارس ایران راه اندازی کرده‌اند تا گستره فعالیت تحریف خود را افزایش دهند لذا باید جهادتبیین را به‌صورت گسترده در جامعه جاری کنیم.

وی تصریح کرد: اگر سواد رسانه‌ای در جامعه ارتقا یابد، مردم بلافاصله پس از شنیدن اخبار رسانه‌های خارجی به آن باور نمی‌کنند و جهاددانشگاهی نیز می‌تواند به‌عنوان یک نهاد علمی و انقلابی نقش قابل توجهی در حیطه سواد رسانه‌ای داشته باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: اکنون دانشگاه‌های ما در دست برخی اساتیدی است که حتی تعهد و تعصب به کشور و انقلاب اسلامی ندارند. اگر یک استاد دانشگاه و معلم به شهدا و نظام جمهوری اسلامی تعهد داشته باشد، به گونه‌ای با شاگردان خود برخورد نمی‌کند که نسبت به کشورشان ناامید شوند.

میرتاج‌الدینی همچنین در ادامه با بیان اینکه فعالیت مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی تبریز یک افتخار برای این شهر است، اظهار کرد: تمامی فعالیت‌های علمی، پژوهشی و درمانی جهاددانشگاهی محصول جهادعلمی کارکنان این سازمان است.

وی با اشاره به فعالیت درمانی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: در جریان این بازدید با تعدادی از زوج‌های جوان دیدار شد باعث مسرت است که در تبریز چنین مرکزی برای امیدبخشی به جوانان وجود دارد و روزانه ۴۰ زوج در این مرکز پذیرش شده و حدود ۴۰ درصد از آنها به نتیجه می‌رسد.

میرتاج‌الدینی با اشاره به وجود دستگاه‌های پیشرفته درمان ناباروری در این مرکز، ادامه داد: در این مرکز، بستری برای فرزندآوری به‌عنوان هدیه زندگی به زوج‌های ایرانی فراهم شده است و تلاش بیشتر در زمینه کمک به فرزندآوری زوج‌ها نیز به آثار مثبت اجتماعی و نشاط و پویایی جامعه منجر می‌شود و اجر الهی و اخروی را به همراه دارد.

طرح ارتقای سواد رسانه‌ای دانشجویان و دانش‌آموزان

علی‌اصغر فاتحی‌فر، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار، با اشاره به توانمندی‌های جهاددانشگاهی در سطح کشور و استان، گفت: نام جهاد به واسطه حضور نیروی انسانی توانمند با ۴۰ سال سابقه و تجربه یک برند در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه فعالیت‌های پژوهشکده رویان است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین مناظرات دانشجویی در جهاددانشگاهی، افزود: امروز کشور در بحث سواد رسانه‌ای مشکل اساسی دارد و در این راستا نیز جهاددانشگاهی استان به شورای فرهنگ عمومی پیشنهادی در قالب طرح ارتقای سواد رسانه‌ای دانشجویان و دانش آموزان ارائه داده است که در صورت تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان ضمن تولید محتوا در این زمینه به تربیت مربیان و ارائه محتوای تولید شده توسط مربیان در مدارس دانشگاهها می‌پردازد.

فاتحی‌فر با بیان اینکه جنگ امروز در مقایسه با گذشته بسیار متفاوت است، افزود: امروز جنگ شناختی در جریان است که اذهان و باورهای مردم را نشانه گرفته و چه بسا کودکان و جوانان بسیاری بدون اطلاع خانواده در معرض این جنگ هستند، لذا لازم است متناسب با این جنگ با ابزارهای روز دنیا به مقابله با این جنگ پرداخت.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی و فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی دانشجویان افزود: مقرر شده تا در زمینه چهره‌سازی و معرفی شخصیت‌های علمی، فرهنگی، مذهبی و همچنین جریان‌سازی گفتمان دینی و قرآنی ... در مجموعه ایسنا و ایکنا کار شود.

فاتحی‌فر به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جهاددانشگاهی استان داری 8 مرکز آموزشی است که 5 مرکز در تبریز و 3 مرکز نیز در شهرستان‌های مرند، میانه و عجب شیر فعالیت دارند که عمده تلاش این نهاد در این حوزه تمرکز روی آموزشهای اشتغال محور است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی استان، گفت: این پژوهشکده در حوزه علوم انسانی از سال ۸۸ در تبریز راه‌اندازی و مشغول فعالیت است اما متأسفانه تا کنون ردیف بودجه‌ای برای فعالیت‌های این حوزه اختصاص نیافته است.

فاتحی‌فر، همچنین به فعالیت‌های معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی تا کنون بیش از یک مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی در سراسر کشور طراحی و اجرا کرده است. در روزهای اخیر نیز با همکاری سازمان ساتبا، کمیته امداد و بهزیستی، نیروگاه‌های خورشیدی کوچک برای خانوارهای تحت پوشش محروم می‌سازد تا این نیروگاه‌ها منبعی برای درآمد خانوارهای محروم استان شوند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در خاتمه از برنامه جهاددانشگاهی استان برای توسعه دفاتر این نهاد در دانشگاه‌های استان خبر داد و گفت: اولویت جهاددانشگاهی، برقراری ارتباطی مؤثر با دانشگاه‌ها است. در این راستا به‌زودی دفتر جهاددانشگاهی در دانشگاه صنعتی سهند راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام
captcha