ارتقای جایگاه فرهنگ مکتوب؛ رویکرد انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان
کد خبر: 4099867
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱

ارتقای جایگاه فرهنگ مکتوب؛ رویکرد انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در آیین تقدیر از برترین‌های انتشارات این واحد در سال گذشته گفت: جهاددانشگاهی تلاش می‌کند به اندازه همان سهمی که در بازار نشر کشور دارد، هم ارجمندی و اهمیت کتاب را افزایش دهد و هم آثار منتشره را به‌گونه‌ای عرضه کند که برای مردم مفید باشد و به مستند شدن دانش‌ و تجربه‌ بینجامد.

آیین تقدیر از برترین‌های انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان در سال 1400

به گزارش ایکنا از اصفهان، مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در آیین تقدیر از نویسنده، مترجم و داور برتر انتشارات این واحد که امروز، 24 آبان‌ماه در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، با اشاره به تغییر رویکرد انتشارات این واحد در دو سال گذشته، اظهار کرد: در سال‌های آینده، خبرهای بسیار خوبی از انتشارات جهاددانشگاهی خواهید شنید.

وی به آسیب‌شناسی فرهنگ ارتباطی کشور پرداخت و بیان کرد: ما به دلایل مختلف، از سنت شفاهی دست کشیدیم و به سنت الکترونیک و دیجیتال رو آوردیم و هیچ‌گاه سنت مکتوب در کشور ما جان نگرفت. متأسفانه با بسیاری از دستاوردهای مکتوب به شکل بسیار نازلی برخورد می‌شود و ما در جهاددانشگاهی تلاش می‌کنیم به اندازه همان سهمی که در بازار نشر کشور داریم، هم ارجمندی و اهمیت کتاب را افزایش دهیم و هم آثار منتشره را به‌گونه‌ای عرضه کنیم که برای مردم مفید باشد و به مستند شدن دانش‌ها و تجربه‌ها بینجامد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: اگرچه تأکید بر کمیت گریبان‌گیر آثار علمی و حوزه نشر نیز شده است، ولی ما در انتشارات جهاددانشگاهی این رویکرد را تغییر دادیم و با افتخار اعلام می‌کنم که از 60 جلد کتاب منتشر شده در دو سال گذشته، به شش جلد رسیدیم و این فرایند را سخت‌گیرانه و با تمرکز بر جزئیات ادامه می‌دهیم. تعداد کتاب‌های منتشره در آینده حتما به‌طور معناداری رشد خواهد کرد، ولی باید زیرساخت‌هایی فراهم شود تا کتاب منتشر شده ارزش ورق زدن، مرور کردن، خواندن و به خاطر سپردن داشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدوارم با تلاش‌ها و زحمات فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، فرهنگ مطالعه جایگاه خود را دوباره به‌دست آورد و ارتقا پیدا کند و ما نیز در جهاددانشگاهی بتوانیم وظیفه خود در نشر دانشگاهی را به خوبی ایفا کنیم.

محمدرضا رهبری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در این نشست بیان کرد: در هفته کتاب و به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان بر آن شد تا از مؤلف و مترجمی که آثارشان به منبع درسی تبدیل شده و جزو پرفروش‌ترین آثار این انتشارات در سال گذشته تاکنون بوده‌اند، قدردانی کند.

وی افزود: هدف از این تقدیر، احترام به جایگاه مؤلفان است تا از این طریق بتوان به گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک و کتاب‌های برتر را به جامعه دانشگاهی معرفی کرد تا آنها را بشناسد و قدردان خادمان فرهنگ کتابخوانی باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان تصریح کرد: امیدواریم کتاب که نماد دانش و اطلاعات است، به ما کمک کند تا کشوری آبادتر و توسعه‌یافته‌تر بسازیم و برای جامعه خود ایده و اندیشه داشته باشیم.

بذری که به درختی پرثمر تبدیل شد

در ادامه، نفیسه باقری، مدیر انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که شایسته بود به‌مناسبت هفته کتاب برگزار شود، تقدیر از برترین‌های نشر در سال گذشته بود. شاید این تشبیه کلیشه‌ای به نظر برسد، ولی به حقیقت بسیار نزدیک است و آن اینکه خلق هر اثر مانند کاشتن یک بذر است که برای به‌دست آوردن ثمره آن باید منتظر ماند و صبور بود.

وی افزود: دو اثر برتری که امروز قرار است از نویسنده و مترجم آنها تقدیر شود، به منبع درسی تبدیل شده و این همان هدفی است که انتشارات جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نشر دانشگاهی دنبال می‌کند. کتاب «برنامه آموزش انفرادی» فروش اینترنتی بالایی داشته است و افراد از سراسر ایران در حال تهیه و خرید این کتاب هستند. این موضوع باعث خرسندی است و نشان می‌دهد بذری که کاشته‌ایم، به درخت پرثمری تبدیل شده است.

انتظار دانشگاه از انتشارات جهاددانشگاهی

خدابخش حیدری، مترجم کتاب «برنامه آموزش انفرادی» نیز در این نشست با بیان اینکه این کتاب، دومین اثر وی به‌شمار می‌رود که در انتشارات جهاددانشگاهی چاپ و منتشر شده است، گفت: انتظاری که از این انتشارات وجود دارد نیز همین است که کتاب را با دقت نسبت به جزئیات چاپ و منتشر کند. ناشران زیادی وجود دارند که وقتی آثار آنها را می‌خوانیم، به ارزشمندی‌ این آثار شک می‌کنیم و من بسیار خرسندم که کتاب‌های انتشارات جهاددانشگاهی با دقت داوری و منتشر می‌شود و به همین دلیل مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی ضرورت را مؤلفه‌ای مهم در چاپ و انتشار کتاب بیان کرد و گفت: کتاب‌هایی در بازار نشر وجود دارد که برای چاپ آنها هزینه زیادی شده است، ولی چیزی برای گفتن ندارند. کتاب «آموزش انفرادی» مورد استقبال قرار گرفته، چون منبع درسی است و با وجود اینکه سال‌ها بود چنین درسی در رشته روانشناسی کودکان استثنایی ارائه می‌شد، هیچ منبعی برای آن وجود نداشت و ضرورت ایجاب می‌کرد که منبعی برای آن در نظر گرفته شود.

این مترجم تصریح کرد: اولین کلامی که بر پیامبر(ص) نازل شد، «اقْرَأْ» بود، در حالی که جامعه ما از خواندن و مطالعه بسیار کم استقبال می‌کند و شاید یکی از دلایلش این باشد که کتاب خوب وجود ندارد، یعنی کتابی که مخاطب را قانع و راضی کند، مثل بسیاری از کتاب‌ها در حوزه روانشناسی که جنبه بازاری دارد و علمی نیست.

افتخار همراهی با مجموعه فاخر جهاددانشگاهی 

هادی صالحی، مؤلف کتاب A Course in English: What Students of Management Need to Know اظهار کرد: همه ما دچار کم‌خوانی شده‌ایم و اگر آن را با خواندن کتاب خوب جبران کنیم، اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌دهد.

وی افزود: در حوزه‌ای که من فعالیت می‌کنم، تعداد خوانندگان محدودتر از رشته زبان انگلیسی است و در حوزه زبان تخصصی نیز این تعداد محدودتر می‌شود. این کتاب که به‌عنوان اثر برتر انتخاب شده، حاصل ۱۶ ماه زحمت، ذهنیت قبلی و نیازسنجی است، چون در واحد دانشگاهی که فعالیت می‌کنم، برای زبان تخصصی رشته مدیریت با ۹ گرایش در مقاطع ارشد و دکترا، منبع قابل قبولی در اختیار نداشتیم. بنابراین، بسیار خوشحالم که این اثر در مجموعه فاخر جهاددانشگاهی به نتیجه رسید.

این نویسنده و استاد دانشگاه بیان کرد: در چاپ و انتشار کتاب، همواره مشکل مالی، مانع اصلی به‌شمار می‌رود. در نشرهای دانشگاهی نیز این شرایط حاکم است و وقتی کتابی به دست ناشر می‌رسد، ابتدا بررسی می‌شود که چاپ و انتشار آن صرفه اقتصادی برای آن مجموعه دارد یا خیر، ولی با همه محدودیت‌های مالی، فعالیت داشتن و وقت و انرژی صرف کردن در این حوزه باعث افتخار است و لحظه‌ای که اثر منتشر شده را در دست می‌گیریم، خستگی از وجودمان خارج می‌شود.

وی با قدردانی از مدیر سابق و فعلی انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان برای گسترش فرهنگ کتابخوانی تصریح کرد: دست یاری ما همواره به سوی شما دراز است و از طرف دیگر، هر دستی که از سوی مجموعه فاخر جهاددانشگاهی به سمت ما دراز شود، مشتاقانه پذیرای آن هستیم و مایلیم تا مجموعه‌های پرتلاش را همراهی کنیم.

محمود مراثی، رئیس سابق جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز با ابراز خرسندی از رویکرد انتشارات این واحد در عرضه آثار باکیفیت به بازار نشر، به برگزیده شدن این آثار در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی کشور و نیز در سطح ملی و انتخاب آنها به‌عنوان کتاب سال اشاره کرد.

یادآور می‌شود، در این آیین که به‌مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد، از خدابخش حیدری، مترجم کتاب «برنامه آموزش انفرادی»، هادی صالحی، مؤلف کتاب «A Course in English: What Students of Management Need to Know» و محمود اقدامی، داور آثار، برای همکاری مؤثر و پرثمر با انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان در سال گذشته تقدیر به‌عمل آمد.

محبوبه فرهنگ 

انتهای پیام
captcha