دانشجویان امروز فرصت‌های برابر اقتصادی در اختیار ندارند
کد خبر: 4101494
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
عضو سابق شورای شهر اصفهان:

دانشجویان امروز فرصت‌های برابر اقتصادی در اختیار ندارند

یک فعال حوزه کارآفرینی معتقد است جوانان و دانشجویان امروز از امکانات و منابع پیرامون خود مطلع نیستند و فرصت‌های برابر نیز در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد، در نتیجه این نابرایری و عدم آگاهی باعث مشکلات اقتصادی برای آنها می‌شود و این مشکلات نیز به نوبه خود بر رفتارهای سیاسی و فرهنگی آنها تأثیر می‌گذارد.

کوروش خسروی فعال حوزه کارآفرینی

به گزارش ایکنا از اصفهان، سومین نشست «ما و دانشجویان امروز» با حضور کوروش خسروی، فعال حوزه کارآفرینی و عضو سابق شورای شهر اصفهان، روز گذشته، 30 آبان‌ماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در محل معاونت فرهنگی این واحد برگزار شد.

خسروی در این نشست، به موضوع تعامل با دانشجویان امروز و نیازها و مطالبات آنها از منظر اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: محیط اقتصادی افراد به شدت با یکدیگر متفاوت است؛ یک نفر در محیط اقتصادی سخاوتمندی به‌دنیا می‌آید که فرصت‌های زیادی در اختیارش قرار می‌دهد و او پس از دانشگاه باید از بین آنها یکی را انتخاب کند، اما افرادی هم هستند که محیط آنها به شدت بخیل است و فرصت اقتصادی خاصی در اختیارشان نمی‌گذارد. این اختلاف محیط‌ها باعث اختلاف طبقاتی در جامعه می‌شود. بنابراین، باید برای دسترسی آسان‌تر به فرصت‌ها، توزیع برابر آنها و کانالیزه نبودن فرصت‌های اقتصادی تدبیری اندیشید.

وی با بیان اینکه از بین تمام جوان‌های اصفهانی شاید فقط ۲۰ هزار نفر از فرصت‌ها، امکانات و منابع اقتصادی اصفهان مطلع هستند، گفت: یکی از دلایل مشکلات اقتصادی، همین اطلاع نداشتن و نابرابری در فرصت‌هاست. با این وجود، ما این مشکلات را از جوان نمی‌شنویم و لازم است که شرایط و موقعیت را برای آنها توضیح دهیم تا به مشکل و نیاز خود آگاه شوند.

عضو سابق شورای شهر اصفهان تأکید کرد: نابرابری در اکوسیستم کارآفرینی به شدت بر نابرابری اقتصادی و به تبع آن، رفتارهای فرهنگی و سیاسی تأثیرگذار است. زمانی که ما به اهمیت نقش اطرافیان در زندگی دانشجویان پی بردیم، سعی کردیم زنجیره‌ای از افراد مطلع بسازیم و آنها را متقاعد کنیم که آموزه‌های کارآفرینی و توسعه فردی را به یکدیگر منتقل کنند‌.

وی با بیان اینکه شخصا دانشجویان را به کارآفرینی تشویق نمی‌کنم، افزود: دانشگاه ام‌آی‌تی، پنج هزار اسپین‌آف دارد که ۵۰ درصد آنها ۱۵ سال پس از فارغ‌التحصیلی شروع به کار کرده‌اند، ولی ما در اینجا اصرار به کارآفرینی و ایجاد مجموعه و شرکت شخصی توسط افراد داریم، در حالی که فرد باید مدتی در بازار کار فعالیت کند تا الزامات و شرایط محیط را بشناسد.

خسروی با بیان اینکه اصفهان، اکوسیستم کارآفرینی خوب و قابل قبولی در سطح کشور و منطقه دارد، تصریح کرد: با این وجود، هنوز مردم آن را نمی‌شناسند و تصوری که از اکوسیستم کارآفرینی اصفهان دارند، با تصور مسئولان متفاوت است. یکی از مشکلات این بخش، دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی است که باعث مهاجرت بسیاری از فعالان اکوسیستم کارآفرینی به تهران می‌‎‌شود. مشکل دیگر در اکوسیستم کارآفرینی اصفهان نیز مسئله فرهنگی، بزرگ فکر نکردن و علاقه مردم به فرهنگ کارمندی و داشتن حقوق ثابت است که مانع ورود افراد به حوزه کارآفرینی و فعالیت‌های جسورانه می‌شود.

وی تأکید کرد: اکوسیستم کارآفرینی اصفهان متولی مشخصی ندارد و هر سازمان فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد. در حال حاضر، ما در حال ایجاد پیوند میان کسب‌وکارهای موجود در اصفهان با کسب‌وکارهای ایرانیان خارج از کشور برای بهبود وضعیت دسترسی به بازارهای جهانی هستیم‌.

این فعال حوزه کارآفرینی با بیان اینکه استارتاپ‌ژنوم با بررسی شاخص‌هایی، شهرهای استارتاپی جهان را رتبه‌بندی می‌کند، گفت: یکی از ملاک‌های این رتبه‌بندی، ذهنیت مردم است، اینکه چقدر بزرگ می‌اندیشند و تاب‌آوری آنها به چه میزان است. یکی از حوزه‌های مورد نیاز ما برای توجه به حوزه کارآفرینی نیز مسئله ذهنیت، آموزش و توسعه فردی است که جای خالی آن در اصفهان احساس می‌شود و باید به صورت تخصصی به آن پرداخته شود.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha