دسته‌بندی مردم در برابر مصائب و مشکلات
کد خبر: 4102480
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
یک سخنران مذهبی تبیین کرد

دسته‌بندی مردم در برابر مصائب و مشکلات

یک سخنران مذهبی در تبیین حال مردم مصیبت‌دیده از منظر قرآن گفت: طبق آیات قرآن مردم در مصیبت‌ها و مشکلات به سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته سوم شاکرین هستند و این بالاترین مرتبه اعلی است که وقتی مصیبت و گرفتاری می‌بینند، شکر می‌کنند.

مهدی توکلی، سخنران مذهبیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، مهدی توکلی، سخنران مذهبی، چهارم آذرماه طی سخنانی در حسینیه انصارالحسین(ع) تهران با بیان اینکه طبق آیات قرآن مردم در مصیبت‌ها و حتی گرفتاری و مشکلات به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: دسته اول افرادی هستند که خیلی بی‌تابی می‌کنند و نازپروده هستند که خداوند در آیات 19 و 20 سوره معارج می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا* إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا؛ به‌راستى كه انسان سخت آزمند و بى‏‌تاب خلق شده است* چون صدمه‏‌اى به او رسد عجز و لابه كند.»

وی ادامه داد: بعضی این‌گونه نازپروده و بی‌صبر هستند که با کوچکترین مصیبت و مشکلی شروع به ناله و جزع می‌کنند، چون ساخته و تربیت نشده‌اند. این افراد چنان کم‌طاقت هستند که با کوچکترین ناملایمت حتی با یک دندان درد هم کفر می‌گویند. اما گروه دوم آرام هستند و در مقابل مشکلات و مصیبت‌ها می‌گویند بنا نیست که در این دنیا بمانیم، اگر امروز مثلا فرزندم فوت کرده او زودتر از من از این دنیا رفته است و من هم باید بروم و به‌زودی من هم به او ملحق می‌شوم.

این سخنران مذهبی گفت: خداوند در آیه 156 سوره بقره درباره این گروه می‌فرماید: «الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛ کسانى که چون مصیبتى به آنها رسید گفتند: ما از آن خدا هستیم و به او باز مى‌گردیم»؛ این گروه می‌دانند که باید به‌سوی خدا برگردند و آرام هستند. پس وقتی بنا نیست کسی در این دنیا بماند و بنا به رفتن است، دیگر این مصیبت‌ها و مشکلات برای این گروه سخت نیست که به محض اینکه مشکلی یا مصیبتی بیاید بگویند که آسمان به زمین آمده و جزع و ناله کنند.

وی افزود: انبیا و اولیا و ائمه(ع) همه رفتند و حتی حضرت زهرا(س) فقط 18 بهار در این دنیا عمر کردند و همه هم می‌میرند و کسی در این دنیا نمی‌ماند. یکی از آشنایان پسرش فوت کرده بود اما هنگام دفن دیدیم که سه تا قبر خریده است و گفت چند روز دیگر ما هم باید برویم و باید خود را محیای رفتن کرد.

توکلی شاکرین بر مصیبت را سومین گروه از مردم در برخورد با مصیبت‌ها برشمرد و گفت: اما دسته سوم کسانی هستند که بر این مصیبت‌ها و مشکلات صبر می‌کنند که خداوند در آیه پنجم سوره معارج درباره این دسته خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا؛ پس صبر كن صبرى نيكو.» خداوند به پیامبر(ص) می‌گوید تو باید الگوی امت باشی، اما تو که الگوی آنها هستی باید صبر جمیل داشته باشی. یعنی صبری که هر کس صبر تو را می‌بیند از دیدن صبر تو لذت ببرد. مثل صبر حضرت زینب(س) که در اوج مصیبت‌ها فرمود: «ما رأیتُ الّا جمیلاً؛ جز زیبایی چیزی ندیدم.»

وی با اشاره به اهمیت صبر و شکر در مصیبت بیان کرد: در روایت آمده که امام صادق(ع) صبر شاکران را از خدا درخواست می‌کند و در دعایی می‌فرماید: «اللٰهُمَّ إنّى أسأَلُک صَبرَ الشّاکرینَ لَک؛ باراِلٰها، صبر شاکرانت را از تو تقاضا دارم.»؛ این بالاترین مرتبه اعلی است که وقتی مصیبت و گرفتاری می‌بیند، شکر می‌کند.

این سخنران مذهبی ادامه داد: حتی در آخر زیارت عاشورا هم سجده شکر است که در مقابل این مصیبت شکر می‌کنید. این شکر را کمتر کسی متوجه می‌شود، چون معمولا همیشه در برابر نعمت‌ها شکر می‌کنیم و تا درکی از نعمت نداشته باشیم شکر نمی‌کنیم، اما خدا به اولیای خود یک معرفتی داده که مصیبت را هم نعمت می‌بینند و شکر می‌کنند، به همین دلیل حضرت زینب(س) در اوج مصیبت فرمودند جز زیبایی چیزی ندیدم.

توکلی در پایان گفت: چون با مصیبت درجه و مقام انسان بالا می‌رود، پس این مصیبت یک نعمت است که مقام انسان را بالا می‌برد که آنها در مقابل مصیبت هم شکر می‌کنند. اگر کسی با این مصیبت‌ها درست برخورد کند همه نعمت هستند و اجر عظیم در آن است. خداوند بر صابر صلوات فرستاده و به آنها وعده بهشت هم داده است که روز قیامت صابران تنها گروهی هستند که بدون حساب و کتاب وارد بهشت می‌شوند. بنابراین، صبر در مصیبت و مشکلات انسان را به این مقامات عالی می‌رساند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha