ردیف بودجه مؤسسات قرآنی ویژه توان‌یابان کمتر از سایر مراکز است
کد خبر: 4102983
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

ردیف بودجه مؤسسات قرآنی ویژه توان‌یابان کمتر از سایر مراکز است

مدیر مؤسسه قرآنی «آیه‌های نور» شهرستان تربت حیدریه گفت: با وجود اینکه این مؤسسه ویژه افراد خاص جامعه و قشر نابینا است، اما در ردیف بودجه از سایر مؤسسات قرآنی که ویژه عموم است در رده پایین‌تری قرار دارد.

قرآنزهرا روانبخش، مدیر مؤسسه قرآنی «آیه‌های نور» شهرستان تربت حیدریه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با اشاره به اینکه مؤسسه در سال 90 تأسیس شد و تا گذراندن مراحل صدور مجوز کار خود را از همان سال آغاز کرد، گفت: مجوز مؤسسه در سال 93 برای آغاز فعالیت‌های رسمی صادر شد.

وی ادامه داد: یکی از شاخصه‌هایی که مؤسسه آیه‌های نور را از سایر مؤسسات قرآنی متمایز می‌کند فعالیت در حوزه نابینایان است، لذا علاوه بر مبحث آموزش، مباحثی از جمله توانبخشی، آموزش خط بریل و گوشی هوشمند برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

مدیر مؤسسه قرآنی آیه‌های نور شهرستان تربت حیدریه درباره رشته‌های آموزشی مؤسسه بیان کرد: هر چند رشته روخوانی و روانخوانی قرآن در مباحث آموزشی مؤسسه گنجانده شده، اما 90 درصد فعالیت مؤسسه به آموزش حفظ قرآن اختصاص داده شده است.

روانبخش گفت: آموزش ویژه افراد بالای پنج سال و در واقع از سنی که آموزش‌پذیر هستند در دو بخش پسران و دختران برنامه‌ریزی شده است و با توجه به حضور نابینایان در این مرکز، ترم‌بندی و آموزش سالانه طبق آیین‌نامه مطرح نیست و آموزش براساس استعداد قرآن‌آموزان پیگیری می‌شود.  

وی با اشاره به نحوه اطلاع‌رسانی مؤسسه بیان کرد: از آنجایی‌که مخاطبان این مؤسسه خاص هستند، لذا اطلاع‌رسانی در سطح عمومی انجام نمی‌شود و همه ساله از سوی بهزیستی مددجویانی به مؤسسه معرفی می‌شوند که پس از استعدادیابی براساس شرایط آموزشی در مؤسسه، جذب افراد صورت می‌گیرد.

مدیر مؤسسه قرآنی آیه‌های نور درباره تأمین هزینه‌های مؤسسه افزود: با توجه به اینکه از مددجویان هزینه دریافت نمی‌شود در تأمین هزینه‌ها با مشکل مواجه هستیم، البته حمایت‌هایی از جمله رهن مکان مؤسسه و تخصیص مبالغی اندک از سوی اداره فرهنگ و ارشاد صورت گرفته، اما انتظار می‌رود که از سوی اداره بهزیستی نیز حمایتی صورت گیرد که متأسفانه تاکنون هیچ حمایتی صورت نگرفته است.

این مدرس قرآن کریم ادامه داد: با وجود اینکه مؤسسه ویژه قشر نابینا است، اما در ردیف بودجه از سایر مؤسسات قرآنی که ویژه عموم است پایین‌تر است و این در حالی است که هزینه تجهیزات مؤسسه برای افراد خاص به مراتب بیشتر است.

این حافظ قرآن کریم با بیان اینکه این مؤسسه فعالیتی درحد استان دارد، گفت: از شهرستان‌های مه‌ولات، زاوه و خواف مددجویانی برای آموزش به مؤسسه معرفی می‌شوند که اگر در تأمین بودجه که بیشتر به‌صورت شخصی تأمین می‌شود با مشکل مواجه شویم از پذیرش مددجویان سایر شهرستان‌ها معذور خواهیم بود.

روانبخش در خصوص خروجی مؤسسه افزود: از آغاز فعالیت مؤسسه تاکنون پنج نفر حافظ کل قرآن کریم و تعداد زیادی از قرآن‌آموزان حافظ اجزاء یک تا 15 جزء قرآن شده‌اند.

این مدرس و حافظ قرآن کریم با اشاره به اینکه تا قبل از همه‌گیری کرونا خیران در تأمین هزینه‌ها با ما همراه بودند، اما متأسفانه در شرایط اقتصادی فعلی و پس از کرونا حمایتی از سوی خیران انجام نشد، اظهار کرد: با توجه به حمایت‌های ناچیز دولت از این مرکز، در راستای صرفه‌جویی هزینه‌ها بنده به همراه یک مربی در مؤسسه مشغول تدریس هستیم.

انتهای پیام
captcha