جشنواره‌های امام رضا(ع) رویکردی راهبردی دارند + فیلم
کد خبر: 4104467
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
سعیدی‌زاده در نشست خبری:

جشنواره‌های امام رضا(ع) رویکردی راهبردی دارند + فیلم

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: در سال جدید بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) نگاهی راهبردی به جشنواره‌هایش دارد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی  هنری امام رضا(ع) و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد قاسم‌پور؛ دستیار مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) امروز 13 آذر در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سعیدی‌زاده بیان کرد: در چهارماه گذشته با آغاز دوره جدید فعالیت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تلاش شد رویکرد تحولی در دستور کار قرار گیرد. راهبری تبلیغی ترویجی در زیست بوم فرهنگی امام رضا(ع) رویکرد تازه بنیاد امام رضا(ع) است و در این مسیر راهبردهایی طراحی شده است.

وی ادامه داد: تقویت جایگاه حکمرانی بنیاد با هدف انسجام و فعال‌سازی زیست‌بوم فرهنگی با محوریت امام رضا(ع) مورد توجه است و در این مسیر از ظرفیت‌های استانی بهره می‌بریم. در این راستا، بنیاد باید علاوه بر کنشگری در میدان، به سوی تولیدات فاخر فرهنگی حرکت کند. امسال فرآیند بیستمین دوره جشنواره امام رضا(ع) آغاز می‌شود. جشنواره در نوزده دوره گذشته فراز و فرودهایی داشته اما در دوره جدید قرار است سیاستگذاری بیستمین دوره در بنیاد متمرکز شود و استان‌ها در اجرای سیاست‌ها به میدان بیایند.

سعیدی‌زاده شعر، داستان، تئاتر، آواها و نواها و سرود، خوشنویسی، گرافیک، عکس، فیلم و رسانه را به عنوان محورهای بیستمین دوره جشنواره معرفی کرد و گفت: فعالیت‌های مرتبط با هر محور جشنواره بر اساس سوابق سال‌های گذشته به استان‌ها سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه این بنیاد بیش از 10 سال است که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند، بیان کرد: این بنیاد با هدف اشاعه فرهنگ رضوی فعالیت می‌کند. بخش عمده‌ای از این فعالیت‌های تبلیغ نیز با رویکرد تبیین انجام می‌شود زیرا داشتن ظرفیت در این حوزه ما در مواجهه با تمدن غرب یاری می‌رساند. این بنیاد توانسته فرهنگ رضوی را در همه ایران گسترش دهد اما این پایان راه نیست بلکه باید مسیر بیشتری را در این رابطه پیمود. از مدیران قبلی که بانی راه‌اندازی این رویداد بوده‌اند نیز کمال تشکر را دارم زیرا با راه‌اندازی این جشنواره‌ها قدمی تاثیرگذاری درراه اعتلای فرهنگی رضوی در هنر و فرهنگ این سرزمین برداشته‌اند.

بنیاد با هدف اشاعه فرهنگ رضوی فعالیت می‌کند

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با بیان اینکه در سال جدید بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) نگاهی راهبردی به جشنواره‌هایش دارد، گفت: 16 جشنواره در 10 استان برگزار خواهد شد. در تمامی این رویدادها، رویکرد راهبردی است؛ رویکردی که با تامل با هنر و جهان اسلام به دست خواهد آمد البته در این مسیر همه سازمان‌ها باید با اقدام و اعتبارشان ما در رسیدن به این خواسته یاری رسانند. برای مثال آموزش پرورش، وزارت علوم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما و... قادرند کمک‌های خوبی به بنیاد امام رضا(ع) کنند.

وی با بیان اینکه بنیاد در موضوع جشنواره دو هدف را دنبال می‌کند، گفت: رشد کمی و کیفی سرمایه انسانی در حوزه فرهنگ و هنر و همچنین رشد کمی و کیفی محصولات با رویکرد عامه‌پسند دو هدف ویژه، شانزده جشنواره امام رضا(ع) است. در توضیح عامه‌پسند بودن باید بگویم خلق آثاری نظیر «سلام فرمانده» که مرود رضایت همه مردم بود از جمله کارهایی هستند که به آن توجه داریم.

این مدیر فرهنگی، توسعه مفاهیم را اقدام دیگر جشنواره‌های امام رضا(ع) دانست و تصریح کرد: نگاه به موضوع امام رضا(ع) تنها مربوط به آثاری نمی‌شود که امام رضا(ع) را محور دارند بلکه به موضوعاتی چون اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی، فرهنگ زیارت و معنا و مفهوم امامت نیز نظر داریم.

وی تولید فیلم را یکی از اهداف ویژه بیناد بین‌المللی امام رضا(ع) ذکر کرد و گفت: برای رسیدن به اهدافمان تولید فیلم و سریال تاریخی و اجتماعی از جمله اقداماتی است که به آن نگاهی ویژه داریم. همچنین با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی کار در این حوزه نیز به صورت خاص مد نظرمان است.

سعیدی‌زاده اعلام کرد: همانگونه که گفتم 16 جشنواره خواهیم داشت. ابتدا جشنواره شعر که در سه بخش انجام می‌شود. جشنواره شعر فارسی، ترکی و عربی اولین قسمت است و جشنواره ادبیات داستانی و جشنواره کودک دیگر بخش‌های حوزه ادبیات را در بر می‌گیرد. درباره بخش کودک باید بگویم تصمیم داریم با زبان شعر کودکان را بیشتر با زیبایی‌های امام رضا(ع) آشنا کنیم.

وی درباره بخش تئاتر هم گفت: این قسمت در سه بخش بزرگسال، خیابانی و کودک انجام می‌شود. در حوزه تجسمی نیز؛ خوشنویسی، عکس و گرافیک بخش‌های مختلف را تشکیل می‌دهند. دیگر جشنواره مربوط به موسیقی می‌شود که در دو قسمت آواها و نواها برگزار می‌شود.

وی درباره بخش فیلم هم چنین توضیح داد: بخش فیلم یکی از مهمترین جشنواره‌هایی است که آن را برگزار می‌کنیم. گواه این ادعا حضور بهروز شعیبی به عنوان دبیر این قسمت است. فیلم کوتاه، فیلم نیمه بلند، مستند کوتاه و مستند نیمه‌بلند قسمت‌های مختلف جشنواره فیلم را تشکیل می‌دهند. درباره بخش فیلم اضافه می‌کنم خلاف قسمت‌های دیگر که آثار از امروز می‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند فیلم‌ها از اسفند قادرند در این رویداد اعلام حضور کنند.

وی ادامه داد: در بخش فیلم دو جایزه ویژه خواهیم داشت. ابتدا جایزه فیلم‌اولی‌ها. دوم، جایزه بخش موبایلی که تحت عنوان «رضوان» آثار ارسالی با موبایل را تقدیر خواهد کرد. فرق جشنواره‌های امام رضا(ع) با دیگر رویدادهای هنری این است که همه هنرمندان با هر نوع سلیقه‌ای قادرند در آن حضور داشته باشند. دلیل این امر مشخص است. امام رضا(ع) به گرایشی خاص تعلق ندارد.

وی درباره استفاده از چهره‌های شناخته شده گفت: همانند بهروز شعیبی که در بخش فیلم از چهره‌های شناخته‌شده سینماست در دیگر قسمت‌ها هم تلاش کرده‌ایم از چهره‌های سرشناس هنرهای مختلف به عنوان دبیر در جشنواره سود بریم. برای مثال در بخش گرافیک مسعود نجابتی دبیری را بر عهده دارند و در بخش تئاتر نیز کوروش زارعی دبیر هستند. نوید مهر، جلال فیاضی، مجتبی ذبیحی، ساسان ناطق و... دیگر اساتیدی هستند که در این رویداد به عنوان دبیر حضور خواهند داشت.

این مدیر فرهنگی کارگاه را یکی دیگر از اقدامات جشنواره‌های امام رضا(ع) دانست و گفت: اگر بخواهیم در جشنواره‌هایمان صرفاً برگزار کننده باشیم جریان‌سازی مداومی نخواهیم داشت. بنابراین درصددیم با برگزاری کارگاه‌های تخصصی شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که هنرمندان جوان شهرستانی بتوانند از آموزش اساتید خبره بهره برند.

سعیدی‌زاده تاکید کرد: اختتامیه اکثر جشنواره‌ها در سال 1402 خواهد بود. در انتها از همه هنرمندان درخواست دارم برای برگزار بخش‌های مختلف به ما یاری رسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد قاسم‌پور نیز در سخنانی اظهار کرد: در کشورمان قدر امام رضا(ع) را آنگونه که باید نمی‌دانیم! امام رضا (ع)؛ امام مهربانی، و گفت‌وگو هستند و در این راستا نیاز داریم هنرمندان این سرزمین وارد گود شده و با کارهایشان ما را نسبت به داشته عظیمی که در اختیارمان است آگاه کنند.

قاسم‌پور در پایان با بیان اینکه جشنواره‌های امام رضا(ع) عمومی‌ترین اتفاق فرهنگی هنری این سرزمین است، بیان کرد: جشنواره‌های امام رضا(ع) به سمت عدالت فرهنگی حرکت می‌کنند چون می‌خواهیم همه استان‌ها از دستاوردهای این حوزه بهره لازم را برند. همچنین تلاش می‌کنیم با حفظ رویکرد عمومی به سمت تخصصی بودن هم متمایل شویم.

انتهای پیام
captcha