حمایت از دانش‌آفرینی در واقع سرمایه گذاری برای تولید ثروت است
کد خبر: 4105271
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

حمایت از دانش‌آفرینی در واقع سرمایه گذاری برای تولید ثروت است

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه حمایت از دانش‌آفرینی در واقع سرمایه گذاری برای تولید ثروت و توسعه اقتصادی است، گفت: اهل تحقیق باید با عبور از خودتحریمی و باور به توانمندی بومی به جنگ انحصارطلبی جهان سلطه بروند.

حمیدرضا امام‌پناهی فرماندار شهرستان رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، حمیدرضا امام‌پناهی، فرماندار شهرستان رشت امروز، 16 آذرماه در آیین تجلیل از پژوهشگران، محققین، فن‌آوران و شرکت‌های دانش بنیان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، شمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: شهرستان رشت و استان گیلان دارای محققین و اندیشمندان و فرهیختگانی است که همواره در طول تاریخ درخشیده‌اند، در واقع نخبگان امروز ما میراث‌دار محققین و فرهیختگانی هستند که بار سنگین علمی - پژوهشی به‌جا مانده از دانشمندان را به دوش می‌کشند لذا این امر رسالت محققین و پژوهشگران ما را سنگین‌تر می‌کند.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه در دنیای امروز دانایی یکی از محورهای شاخص اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به‌شمار می‌رود، افزود: پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن جهت حل مشکلات موجود، همچنین رفع مشکلات در زندگی و راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان بهترین راهکار علمی پژوهش و تحقیق است.

امام‌پناهی با بیان اینکه توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندان همراه نخواهد شد، گفت: در واقع پژوهش و تحقیق موتور محرک پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشوری به‌شمار می‌رود، اگر پژوهشی انجام نشود، دانش بشری رشد قابل توجهی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: هفته پژوهش صرفا یک مناسبت نیست بلکه یادآور این امر است که برای تداوم روند توسعه کشور، باید یافته‌های پژوهشی، دستاوردهای علمی و فناوری مدام پربارتر شود. پژوهشگران، محققین، فن‌آوران و کارآفرینان باید فعالیت خود را با هدف پاسخ به نیارهای آینده کشور برنامه‌ریزی و دنبال کنند زیرا قطار پیشرفت علم در جهان متوقف شدنی نیست.

امام‌پناهی با بیان اینکه باید فعالیت‌های پژوهشی در راستای پاسخ به نیازهای کشور باشد، تصریح کرد: بومی سازی علم و فناوری موجب می‌شود تا دستاوردهای پژوهشی و فناوری امیدآفرین باشد. حضور محققین و پژوهشگران موفق در رشت انتظارات را از شهر اولین‌ها در عرصه تولید دانش و توسعه فناوری بالا می‌برد.

فرماندار شهرستان رشت بیان کرد: پژوهش و تحقیق در ذات خود اثربخش و ارزش‌آفرین بوده و مطمئن‌ترین راه برای تولید ثروت و خودکفایی در عرصه‌های مختلف، رونق تولید، افزایش اشتغال و ضامن استقلال کشور است.

وی بیان افزود: لازم است تا دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها با خودارزیابی راندمان عملکرد خود را در تولید علم، افزایش ثروت و رفع موانع حوزه‌های تولید و صنعت بهبود بخشند؛ دشمنان با علم بر اینکه دانش تحلیل‌پذیر نیست سعی دارند تا با از بین بردن روحیه خودباوری و تحقیر ملت‌ها سلطه استعماری خود بر جهان را ادامه دهند اما عمر چهار دهه جمهوری اسلامی ثابت کرد که جوانان ما شایستگی و توانایی دست‌یابی به مرجعیت علمی جهان را دارند.

امام‌پناهی با بیان اینکه اساتید دانشگاه و معلمین باید با تشویق روحیه پرسشگری دانشجویان و دانش‌آموزان جسارت نسل آینده برای ورود به میدان پژوهش و بیان ایده‌های نوآورانه را تقویت نمایند، گفت: برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های پژوهش محور در واقع رزمایش اندیشه‌ورزان سراسر کشور برای به رخ کشیدن دستاوردهای ملی در بومی‌سازی علم و شکستن دیوارهای تحریم است.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه حمایت از دانش‌آفرینی در واقع سرمایه گذاری برای تولید ثروت و توسعه اقتصادی است، گفت: اهل تحقیق باید با عبور از خودتحریمی و باور به توانمندی بومی به جنگ انحصارطلبی جهان سلطه بروند؛ خلاقیت و نوآوری در شرکت‌های دانش بنیان با افزایش کارایی حوزه‌های مختلف رویکرد توسعه را به افراد جامعه منتقل می‌کند. بهترین راه حل برای رفع مسائل از مسیر تحقیق و پژوهش کسب می‌شود.

وی ادامه داد: رویکرد چهار دهه جمهوری اسلامی به تولید و بومی‌سازی علوم موجب شده تا ایران از یک کشور صرفا مصرف‌کننده در دوران پهلوی، به عرضه کننده پیشرفت‌های قابل تاثیر و تولید کننده محصولات گوناگون منطبق با استانداردهای بین‌المللی تبدیل شود. با توجهبه ظرفیت‌های بالای علمی کشور می‌توانیم مصرف‌کننده و صادرکننده محصولات داخلی خودمان باشیم.

امام‌پناهی با بیان اینکه هفته پژوهش فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات محققین و پژوهشگران است، تصریح کرد: پژوهشگران، فناوران و اهل تحقیق باید جامعه را به جامعه‌ای تولیدکننده و صادرکننده تبدیل کنند. باید در علم و دانش بیشتر از آنکه مصرف‌کننده تفکر دیگران باشیم دستاوردهای نو عرضه کنیم زیرا نخبگان و پژوهشگران ما این توانایی را در تولید علم همراه با تولید ثروت دارند.

در این همایش از 90 نفر از پژوهشگران، محققین، فن‌آوران و شرکت‌های دانش بنیان شهرستان تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha