انقلاب اسلامی ایران، انقلابی بر مبنای فرهنگ است
کد خبر: 4105638
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳

انقلاب اسلامی ایران، انقلابی بر مبنای فرهنگ است

امام‌جمعه با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، تصریح کرد: انقلاب ریشه در فرهنگ دینی دارد و فرهنگ عنوان شکل‌دهنده به ذهن و رفتار عمومی جامعه است.

امام جمعه زنجان

به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی امام‌جمعه زنجان،  ظهر امروز ۱۸ آذر در خطبه‌های این هفته نمازجمعه زنجان، اظهار کرد: سال‌ها پیش در چنین روزی یعنی در هجدهمین روز از آذر سال ۱۳۷۰، پیگیری‌های متعدد ایران درباره معرفی آغازگر و مسئول جنگ هشت ساله نتیجه داد؛ صاحب موفقیت‌ها و سربلندی‌های ما شهدا، جانبازان، رزمندگان و خانواده‌هایی هستند که در این راه از جان و مال خود دریغ نکردند.

وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد اعلام کرد که شروع‌کننده جنگ ایران و عراق، عراق بوده است، تصریح کرد: هشت سال ایستادگی مردم ایران در دفاع‌مقدس، دشمن را خار کرد. این جنگ یک جنگ جهانی علیه ایران بود و ملت ایران هشت سال مقاوت، رشادت، شجاعت و قدرت از خود به جای گذاشتند.

خاتمی با اشاره به اینکه با گذشت سال‌ها، این روز مهم همچنان در یادها است و یکی از نقاط عطف تاریخ دفاع‌مقدس ما به شمار می‌رود، ادامه داد: معرفی متجاوز واقعی این جنگ و اثبات این موضوع، چهره واقعی انقلاب اسلامی ایران را به جهانیان نشان داد و این مسئله برای ایران یک پیروزی سیاسی در عرصه جهانی شمرده می‌شود.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: لانه جاسوسی آمریکا که توسط دانشجویان تسخیر شد، میزهای مذاکره‌ای را به وجود آورد و آمریکا از تعهدات خود شانه خالی کرد.

خطیب نمازجمعه با بیان اینکه ایران منزوی نیست و ظلم را نمی‌پذیرد، یادآور شد: ۱۹ آذر سال ۶۳ سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با فرمان و دستور حضرت امام (ره) است.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، اضافه کرد: انقلاب ریشه در فرهنگ دینی دارد، فرهنگ عنوان شکل‌دهنده به ذهن و رفتار عمومی جامعه است.

خاتمی با بیان اینکه فرهنگ لازمه توسعه است، تشریح کرد: فرهنگ حتی از اقتصاد هم مهم‌تر است چرا که اگر فرهنگ درستی داشته باشیم اقتصاد نیز مطلوب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران، نظام کهنه ضدانقلابی و غیرانسانی شاهنشاهی را با انقلاب فرهنگی کنار گذاشتند، مطرح کرد: استقرار نظام جمهوری اسلامی بر اساس فرهنگ دینی است.

امام جمعه در ادامه با اشاره به روز جهانی حقوق‌ بشر، خاطرنشان کرد: کسانی که مدعی حقوق بشر هستند باید در همه امور مدعی حقوق باشند و استثنایی قائل شوند.

خاتمی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها دیده می‌شود که حقوقی نادیده گرفته می‌شود اما امروز دشمنان با نشانه گرفتن مسئله‌ای و تحریک احساسات مردم، سعی بر ایجاد فتنه در کشور را دارند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید خواستار حقوق و کرامت انسانی برای همه باشد.

انتهای پیام
captcha