ویژگی‌های جهاد تبیین در مکتب فاطمی
کد خبر: 4110045
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۵

ویژگی‌های جهاد تبیین در مکتب فاطمی

یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ویژگی‌های جهادگری در عرصه تبیین را با الگوگیری از سیره حضرت زهرا(س) می‌توان احصا کرد، به تبیین ویژگی‌های جهاد تبیین در مکتب فاطمی پرداخت.

الهام شریفی، مدرس حوزه و دانشگاه

برجسته‌ترین ویژگی حضرت فاطمه زهرا(س) که در فرهنگ فاطمی متبلور است، نقش بصیرتی آن حضرت در تشخیص وظیفه یک مسلمان در جهاد تبیین و دفاع از ولایت است. ایشان در تشخیص و اقدام درست و به‌موقع از وقایع پس از رحلت پدر بزرگوارشان، پرچم جهاد تبیین و روشنگری را به اهتزاز درآورده و در جنگ بی‌امان جبهه حق و باطل و تقابل روایت دروغ و حقیقت در میانه میدان به دفاع از حق و حقیقت، امامت و ولایت پرداختند و برای طول تاریخ و همه جویندگان حقیقت و مشتاقان امامت و ولایت در همه اعصار و مکان‌ها الگو شدند. ایشان در همه ابعاد جهاد بزرگ تبیین و روشنگری پیشتاز و نمونه بودند و پیشتازی آن حضرت صرفاً منحصر به آغازگری در جهاد تبیین نیست.

در مکتب و جامعه فاطمی، لحظه‌ای درنگ در تبیین و دفاع از حقیقت و نیز غفلت از ظرفیت‌ها، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات برای پیشبرد جهاد تبیین جایز نیست بلکه جهاد تبیین حضرت تا بذل جان ادامه دارد. در موقعیتی که امت اسلامی در انحرافی بزرگ فرو رفته و رهبری جامعه از خط امامت منحرف گشته و جریانی فاسد و باطل، هزاران مشکل در جامعه‌ اسلامی ایجاد کرده بود، فاطمه زهرا(س) نه‌تنها سکوت نکردند بلکه با تبیین و روشنگری دست به جهاد زدند.

الهام شریفی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، نخستین شهید جهاد تبیین و با اشاره به اینکه جهاد تبیین تا زمانی که تقابل میان اسلام و کفر وجود دارد، واجب است، اظهار کرد: تبیین به‌ویژه در شرایط کنونی که مدل تقابل اسلام و کفر در جنگ شناختی و جنگ روایت‌هاست ضرورت بیشتری دارد؛ امروز می‌بینیم که دشمنان موج بدبینی علیه انقلاب اسلامی راه انداخته‌اند تا به اهدافشان برسند. در این عرصه‌، تنها راه مقابله جهاد تبیین و نهضت روشنگری است چرا که روایت صحیح و به‌هنگام و همراه با سرعت عمل از وقایع و حقایق می‌تواند توطئه دشمن را خنثی کند.

وی با ذکر اینکه تبیین به معنی بیان حقیقت و از میان بردن غبار جهالت و رفع تحریف اذهان و ابهام‌های ذهنی می‌باشد که بر اثر تحریفات دشمن شکل گرفته است، ادامه داد: تبیین یعنی آنکه افکار عمومی از فضای غبارآلود خارج شود؛ اولین جهادگر عرصه تبیین حضرت زهرا(س) و اولین شهید راه تبیین نیز وجود مبارک ایشان است.

شریفی برخی ویژگی‌های جهادگری در عرصه تبیین را که با الگوگیری از جهاد تبیین حضرت زهرا(س) احصا می‌شود یادآور شد و بیان کرد: غیرت دینی یکی از بایسته‌های جهاد تبیین است که حضرت زهرا(س) در عرصه دفاع از دین شب و روز نمی‌شناسد و از هر فرصتی برای انجام رسالت تبیین خود استفاده می‌کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: استفاده از عنصر هنر و عواطف باید پیشه راه جهادگر تبیین باشد که مصداق عملی این مهم در سیره حضرت زهرا(س) حضور بر سر مزار شهدای احد و حمزه سیدالشهداست که این بانوی بزرگوار در این مکان با هدف بیدار کردن عواطف و احساسات خفته مردم، ندبه سر می‌دهند.

ویژگی‌های جهاد تبیین فاطمی

شریفی گفت‌وگوهای چهره به چهره، شکل دادن مباحث معرفتی و گفتمانی و مناظره را از دیگر ویژگی‌های جهاد تبیین فاطمی برشمرد و توضیح داد: بانوی شهید جهاد تبیین با مراجعه و حضور بر در خانه تک‌تک صحابه از مهاجران و انصار و حجت آوردن بر آنان، ارائه استدلال‌های متقن و یادآوری فرمایشات پیامبر(ص)، به روشنگری و دفاع از حقیقت و ولایت پرداختند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) همچنین از ظرفیت‌های موجود جامعه استفاده حداکثری داشته و با گرد آوردن بانوان و تشکیل جلسات و استفاده از ظرفیت آنان در راه جهاد تبیین، به ظرفیت‌شناسی و ظرفیت‌سازی می‌پرداختند. ارائه محافل استدلال و بحث و گفت‌وگو و سخنرانی در محافل عمومی و خصوصی، با محکم‌ترین دلایل و تبیین حقایق و بیرون کردن افکار عمومی از فضای غبارآلود حاکم بر جامعه از دیگر مشخصه‌های تبیین حضرت می‌باشد.

شریفی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در مسیر جهاد تبیین خستگی‌ناپذیر بوده و از بذل جان دریغ نداشتند، گفت: ایشان همچنین نسبت به نجات گرفتارشدگان در گرداب شایعات و فضاسازی‌های دشمن اهتمام همه‌جانبه داشتند؛ حضرت با ولی جامعه هم‌افق بودند و رابطه قلبی و عملی با او داشتند چرا که ولایت ستون خیمه اسلام است.

وی با تصریح اینکه گاه تأخیر در جهاد تبیین خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد، بیان کرد : دشمن‌شناسی، موقعیت‌شناسی و عمل به موقع و سریع از ویژگی‌های حیات سیاسی دخت نبی مکرم اسلام است‌. ایشان در مرکز حوادث جامعه حضور فعال و کنش‌گرانه داشتند و تماشاگر و منفعل نبودند.

شریفی گفت: حضرت زهرا(س) صحنه‌های بی‌نظیری را در تشخیص به موقع تقابل فکری جبهه حق و باطل خلق کردند و در دفاع از ولایت و سرعت عمل، بصیرت‌افزایی و استقامت در این راه بهترین الگوی جهاد تبیین هستند.

انتهای پیام
captcha