به‌گزینی و کیفی‌سازی از محور‌های اصلی تحول در حوزه علمیه است
کد خبر: 4111323
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
فاطمه محمدی در گفت‌وگو با ایکنا:

به‌گزینی و کیفی‌سازی از محور‌های اصلی تحول در حوزه علمیه است

معاون آموزش مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران گفت: به‌گزینی و کیفی‌سازی از محور‌های اصلی تحول در حوزه‌های علمیه بویژه مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران است.

فاطمه محمدیفاطمه محمدی، معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به نگاه تحولی و کیفی‌سازی در خروجی‌های حوزه‌های علمیه، اظهارکرد: در پذیرش سال جاری تعداد ۱۰۵ نفر را در سطح چهار و در چهار رشته حکمت متعالیه، کلام اسلامی، فقه خانواده و تفسیر تطبیقی ثبت‌نام اولیه شده‌اند که از این تعداد در مراحل ثبت‌نام، امتحان به صورت کتبی و شفاهی و مصاحبه علمی، تعداد ۱۳ نفر را توانستیم در سطح ۴ پذیرش داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: در سطح سه نیز در ۴ رشته فلسفه اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان، مشاوره اسلامی و تاریخ اسلام تعداد ۹۹ نفر ثبت‌نام اولیه شدند که پس از گذراندن مراحل مختلف پذیرش و گزینش تعداد ۲۳ نفر موفق به ثبت‌نام نهایی شدند.

به‌گزینی و کیفی‌سازی در معصومیه خواهران

محمدی در ادامه بحث تحول در حوزه‌ علمیه خواهران و به‌خصوص مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران اشاره کرد و گفت: موضوع تحول امری جدی در حوزه‌های علمیه خواهران است و معصومیه نیز از این موضوع مستنثنی نیست. ما این تحول را حتی در تعداد ثبت‌نام و پذیرش نهایی‌مان عملیاتی کرده‌ایم، به صورتی که یکی از گام‌های تحول بحث کیفی‌سازی حوزه‌های علمیه است و ما به صِرف اینکه تعدادی ثبت‌نام کنند و متقاضی این مطلب باشند که می‌خواهند در حوزه علمیه درس بخوانند، برایمان نباید ملاک باشد بلکه باید به‌گزینی داشته باشیم، لذا شما می‌بینید، ۱۰۵ نفر در مقطع سطح ۴ که معادل دکتری است ثبت‌نام می‌کنند و فقط ۱۳ نفر پذیرش داریم، چرا؟ چون بحث کیفی‌سازی یکی از محور‌های اصلی تحول در حوزه‌های علمیه، به‌خصوص حوزه‌های علمیه خواهران است که باید خروجی‌های خوب و مثبتی داشته باشیم تا این خروجی‌ها بتوانند در جامعه اسلامی و جامعه دینی تحول‌آفرین باشند.

معاون آموزش مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران به ویژگی این نهاد آموزشی نسبت به سایر مراکز مشابه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که در سراسر کشور دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی مختلفی وجود دارند، وزارت علوم زیرمجموعه‌های متفاوتی دارد، اما بعضی از این دانشگاه‌ها شاخصه‌های خاصی دارند که آن‌ها را از دانشگاه‌های دیگر جدا می‌کند و آن‌ها را به نحوی ممتاز نشان می‌دهد مثلاً دانشگاه شریف از جهت علمی به هر حال یک ممیزاتی دارد که باعث می‌شود از دانشگاه‌های دیگر کشور جدا شود و شناخته شده باشد. اما در رابطه با معصومیه که زیرمجموعه حوزه‌های علمیه خواهران است از جهت مدرک و تراز علمی چه ممیز خاصی دارد و چه خصوصیتی دارد که آن را از حوزه‌های علمیه دیگر جدا می‌کند؟ من می‌توانم به جرئت این مطلب را بگویم که پشتیبانی علمی که دفتر تبلیغات حوزه علمیه و آن جمع کثیر هیئت علمی که دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دارند، می‌تواند به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی معصومیه نسبت به حوزه‌های علمیه دیگر باشد.

طلاب حوزه‌های علمیه و کنشگران اجتماعی

وی اظهار کرد: مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران از اساتید و پشتیبانی‌های علمی اعم از استاد راهنما و موارد پژوهشی مختلفی استفاده می‌کند که همه زیرمجموعه و پشتیبان دفتر تبلیغات هستند. با توجه به اینکه مؤسسه معصومیه زیرمجموعه معاونت آموزش دفتر تبلیغات می‌باشد لذا به جرئت می‌توانم بگویم بحث اساتید بسیار فرهیخته و اساتید تراز اول مؤسسه معصومیه به عنوان ممیز و شاخصه اصلی معصومیه هستند که آن را از حوزه‌های علمیه دیگر جدا می‌کند.

به سمت رشته‌هایی با محوریت خانواده گام برداشته‌ایم

محمدی به چشم‌انداز‌ها و برنامه‌ها مهم معاونت آموزش معصومیه خواهران اشاره کرد و گفت: برنامه‌ای که ما در معاونت آموزش در نظر داریم و چشم‌اندازی که حوزه علمیه خواهران دارد این است که طلاب حوزه‌های علمیه بتوانند به عنوان کنشگران اجتماعی در جامعه مطرح شوند و به نحوی بتوانیم آموزش‌های حوزه‌های علمیه را به سمت پاسخگویی به معضلات و مشکلات جامعه بانوان سوق بدهیم، چرا که بانوان به عنوان یکی از پایه‌ها، ارکان و محور‌های اصلی جامعه باید به آن‌ها اهمیت داده شود، چرا که درخواست‌ها و مشکلاتی دارند؛ لذا حوزه‌های علمیه خواهران به‌خصوص مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، مبنایش را بر این قرار داده که بتواند پاسخگوی این نیاز‌ها باشد، لذا برنامه‌ای که ما در معاونت آموزش داریم این است که به سمت و سوی رشته‌های خاص بحث خانواده شامل؛ «تربیت دینی»، «کودک و نوجوان»، «مشاوره اسلامی» و «فقه خانواده» گام برداریم و در حقیقت این رویکرد اصلی ما در معاونت آموزش معصومیه خواهران در کنار رشته‌های مادر و محوری همچون؛ فقه و اصول، تفسیر و... است. اما بیشتر سمت و سوی ما به سمت مباحث خانواده و کنشگری خانم‌های طلبه در اجتماع است که ابتدا به وسیله تحصیل خوب، کامل و به‌گزینی در طلاب و سپس در مباحث دیگر بتوانیم این وظیفه را انجام بدهیم.

مسأله‌محوری، شاکله فعالیت‌های آموزشی

استاد حوزه علمیه خواهران درباره تولید علم و راه‌اندازی رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه، اذعان کرد: در حال حاضر در معصومیه خواهران، گروه‌های علمی بسیار فرهیخته‌ای داریم که نیاز جامعه را رصد کرده و رشته‌هایی را پیشنهاد داده‌اند، اما تا آن رشته‌ها به تصویب مرکز مدیریت خواهران نرسد و تا زمانی که شورای عالی سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران تصویب نکند، ما نمی‌توانیم از آن‌ها حرف بزنیم، ولی قطعاً به دنبال این هستیم و باید هم به همین صورت باشد. اگر ما بخواهیم نگاه تحولی به حوزه‌های علمیه خواهران داشته باشیم ناچار هستیم که حتماً رشته‌های نو و جدیدی داشته باشیم که این رشته‌ها نیاز جامعه را پاسخگو باشد.

نگاه معصومیه خواهران به موضوع زیست عفیفانه

وی به عمده فعالیت‌های آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای مسئله‌محور کردن آموزش‌های مؤسسه معصومیه یکی از اصلی‌ترین اهداف ماست، همچنین پاسخ به نیاز‌های روز جامعه بانوان به صورت کنشگری در جامعه با این بانوان است که برای رفع و حل معضلات فکری، اعتقادی و سیاسی بانوان جامعه، همچنین داشتن یک خانواده فعال، پویا و دینی با برنامه‌های رسمی و غیررسمی یعنی یکسری برنامه‌هایی داریم که عناوینش مشخص است و در بحث پذیرش بیان شد، مثل مشاوره خانواده یا تربیت دینی کودک و نوجوان، یکسری برنامه‌های فوق‌برنامه و غیررسمی هم داریم مانند برنامه؛ «زیست عفیفانه» و «تربیت مربی خانواده» که در کنار فعالیت‌های آموزشی رسمی‌مان کسانی که علاقمند به این مباحث باشند، می‌توانند این موضوعات را پیگیری کنند.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران در ادامه به تببین فعالیت‎های قرآنی و تفسیری این نهاد علمی پرداخت و اظهار کرد: ما در رشته‌هایی که منتج به مدرک رسمی می‌شود در سطح چهار دارای دو رشته؛ «تفسیر تطبیقی قرآن» و «علوم و معارف قرآن» و در سطح ۳، رشته «تفسیر اسلامی» را داریم. نکته حائز اهمیت اینکه طلابی که در رشته‌های قرآنی مجموعه مشغول به فعالیت هستند، بخش عظیمی از طلاب ما را تشکیل می‌دهند و این رشته‌های قرآنی جزو رشته‌های پرطرفدار و جزو رشته‌هایی هستند که بیشترین آمار طلاب را در بین رشته‌های رسمی‌مان به خود اختصاص داده‌اند.

محمدی ادامه داد: محور و مبنای کار این رشته‌ها بحث مرجعیت قرآن کریم بوده و پایان‌نامه‌هایی که در انتهای کار آموزشی‌شان می‌نویسند بیشتر در حوزه مرجعیت قرآن کریم می‌باشد. حضور فعال همین طلاب در مسابقات قرآنی و جشنواره‌هایی که بین حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود، مبین همین مطلب است.

انتهای پیام
captcha