تأکید بر اصلاح سبک زندگی در جشنواره طب ایرانی
کد خبر: 4116956
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

تأکید بر اصلاح سبک زندگی در جشنواره طب ایرانی

در سومین دوره جشنواره طب ایرانی مسئولان با تأکید بر آموزه‌های پیشگیرانه طب ایرانی، خواستار توجه به این طب برای اصلاح سبک زندگی شدند.

تأکید بر اصلاح سبک زندگی در جشنواره طب ایرانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین دوره جشنواره طب ایرانی، امروز سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه در هتل قلب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم یاد و خاطره غلامرضا امین، استاد تمام دانشگاه تهران گرامی داشته شد و در ادامه روجا رحیمی، دبیر کمیته علمی همایش به تشریح روند برگزاری جشنواره و داوری آثار پرداخت و گفت: این جشنواره در چهار بخش علمی، دانش‌آموزی، فرهنگ و هنر و جوانی جمعیت اعلام فراخوان کرد. در این دوره بخش فناوری به صورت بخش مجزا در نظر گرفت شد که به دلیل نامگذاری سال بود. در بخش علمی نیز بخش بین‌الملل اضافه شد تا در دوره‌های بعدی این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

وی اضافه شدن بخش دانش‌آموزی را از دیگر تفاوت‌های این دوره اعلام کرد و گفت: در این دوره بخش ویژه به جوانی جمعیت اختصاص داده شد.

رحیمی در ادامه گفت: در این دوره دو هزار و ۳۵ نفر در جشنواره شرکت کردند، که بیش از دوره‌های قبل است و بخش دانش‌آموزی با ۴۳ درصد شرکت‌کنندگان بیشترین شرکت‌کنندگان این دوره را به خود اختصاص دادند.

وی روند داوری آثار را تشریح کرد و گفت: ۲۴ نفر عضو هیئت داوران این دوره بودند که انتخاب برگزیدگان نهایی صورت گرفت و پیشکسوتان برتر نیز انتخاب شدند که در مجموع ۴۶ برگزیده امروز مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

تأکید بر اصلاح سبک زندگی در جشنواره طب ایرانی

در بخش دیگر این مراسم، نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، گفت: در مورد موضوعی صحبت می‌کنیم که مقام معظم رهبری افتتاح دانشکده‌های آن را مژده عنوان کردند و در سال ۹۳ با ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت ترویج و توسعه طب سنتی بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شد.

وی ادامه داد: اگر چه شاید در سال‌های قبل خاطرات خوبی از برخی از رفتار دیکتاتور مابانه در وزارت بهداشت که در شرایط خوشبینانه ناشی از جهل به ظرفیت طب ایرانی بود، در ذهن متخصصان، محققان و علاقه‌مندان به این حوزه نقش نبسته باشد، اما این خاطرات نهال تازه سربرآورده در دل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را در سال‌های قبل دستخوش تغییرات و ناملایمات خاصی کرد.

حسینی یکتا افزود: اما امروز در دولت سیزدهم دولتی که در بند بند سند تحول آن توسعه حوزه طب ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های آن مورد تأکید ویژه قرار گرفته است، با توجه به شرایط موجود به منظور تحقق اهداف و اسناد بالادستی همه ما موظف به انجام اقدامات مؤثر، کارآمد و باسرعت بسیار بیشتر از قبل برای جبران عقب‌ماندگی‌ها هستیم.

وی در ادامه سخنان خود برخی از اقداماتی که در وزارت بهداشت طی یک سال گذشته انجام شده را بیان کرد و گفت: در حوزه آموزش تسهیل راه‌اندازی دانشکده‌های طب ایرانی، آموزش دو واحد طب ایرانی در هفت رشته به صورت اجباری که از ترم آینده در برخی از دانشگاه‌‌ها به صورت حضوری ارائه می‌شود و بیش از 60 هزار دانشجو تا به امروز این دو واحد را گذرانده‌اند جزو اقداماتی است که سال گذشته در وزارت بهداشت انجام شد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اعلام کرد: پیشنهاد دوره‌های مهارتی برای رشته‌های پرستاری، مامایی، تغذیه و پزشکان نیز داده شده و در دست اقدام است. همچنین تدوین کروکلوم‌های متعدد رشته‌های مورد نیاز این حوزه که نیازمند توجه ویژه حوزه معاونت آموزشی برای تصویب به منظور تربیت نیروهای است، مورد تأیید قرار دارد.

وی در مورد اقدامات زیربنایی که طی یک سال گذشته انجام شده است نیز گفت: راه‌اندازی دبیرخانه طب ایرانی و مکمل در نظام پزشکی، راه‌اندازی کارگروه احیای میراث مکتوب با حضور کتابخانه‌های بزرگ و مراکز اسناد برای حفظ آثار میراث مکتوب و تشکیل کمیته مشترک گردشگری و طب ایرانی با حضور دفتر طب ایرانی و معاونت گردشگری وزارت و میراث فرهنگی و نیز سازمان‌های مردم نهاد مرتب جزو برخی اقدامات زیرساختی و ساختاری با نگاه توسعه‌ای در این حوزه است.

پوشش بیمه ویزیت طب سنتی

حسینی یکتا افزود: در حوزه درمان یکی از اتفاق‌های مهمی که رقم خورد قطعی شدن تحت پوشش قرار گرفتن ویزیت متخصصان طب سنتی است که اگر چه این میزان پوشش بیمه در حال حاضر هنوز محقق نشده و پرداخت از جیب مردم تقریباً 100 درصد است، ولی اقداماتی در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن سایر خدمات در دست اقدام است که نگاه ویژه و حمایتی مسئولان مرتبط را می‌طلبد.

وی همچنین گفت: در حوزه درمان نیز ابلاغ ضوابط و چک‌لیست‌های حضور متخصصان طب ایرانی در درمانگاه‌ها و کلینیک‌های ویژه به عنوان سطح دوم خدمت و تدوین 24 راهنمای بالینی که بتواند توسط متخصصان این حوزه و سایر رشته‌ها مورد استفاده قرار بگیرد محقق شد. با نگاه ادغام طب ایرانی در نظام سلامت نیز راه‌اندازی کلینیک‌های بین رشته‌ای جزو بحث‌هایی است که در برخی رشته‌ها به خوبی توانمندی طب ایرانی را به در نظام سلامت به منصه ظهور رسانده است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از اتفاق‌های بسیار مهم در حوزه ادغام طب ایرانی در نظام سلامت اتفاق مهمی است که در حوزه بهداشت رقم خورد. نقطه مقابله و برخورد مردم با نظام سلامت خانه‌های بهداشت هستند و می‌دانیم که شاه‌کلید کنترل بیماری‌های غیرواگیر اصلاح سبک زندگی است و از سوی دیگر می‌دانیم که آموزه‌های طب ایرانی در اصلاح سبک زندگی حرف‌های بسیار دارد که می‌تواند با توجه به اقبالی که عموم جامعه به این حوزه دارند مورد استفاده قرار گیرد و جای خود را درنظام شبکه باز کند.

وی اعلام کرد: بعد از انجام طرح آزمایشی که در دانشگاه علوم پزشکی یزد به عنوان فاز دوم طرح آزمایشی انجام شد، امسال مرحله کشوری ادغام طب ایرانی در نظام شبکه را با هدف اصلاح سبک زندگی در 15 دانشگاه با پوشش بیش از 40 درصد از شبکه داشتیم و امیدواریم در سال بعد به 100 درصد برسد.

حسینی یکتا ادامه داد: در مورد رونق اقتصادی بدیهی است که حوزه طب ایرانی و داروسازی سنتی ظرفیتی است که می‌تواند بسیار اثرگذار عمل کند. یکی از اقدامات در دست انجام با مشارکت سازمان غذا و دارو تدوین آیین‌نامه‌های تسهیل گرانه است که امیدواریم به زودی با ابلاغ این آئین‌نامه‌ها در مرحله تولید و عرضه شاهد انقلاب چشم‌گیر و گسترش این چرخه اقتصادی با ایجاد مشاغل مختلف باشیم.

بین‌الملی سازی مکتب طب ایرانی

وی تصریح کرد: هر مکتب علمی با خودش علاوه بر اینکه طب را می‌برد، فرهنگ را نیز منتقل می‌کند. بنابر این بین‌الملی‌سازی مکتب طب ایرانی علاوه بر اینکه ظرفیت‌های این حوزه را به دنیا نشان می‌دهد فرهنگ جمهوری اسلامی ایرانی و آرمان‌های آن را می‌تواند منتقل کند. بر این اساس یکی از اتفاق‌هایی که به جد پیگیر آن هستیم بحث حوزه بین‌المللی است. در حال حاضر ارتباط مستمر با سازمان جهانی بهداشت داریم و پذیرفته شدن طب ایرانی به عنوان یک مکتب رسمی در سازمان جهانی بهداشت را پیگیری می‌کنیم و به زودی ابلاغ آئین نامه 11 و دیدن کدهای بیماری طب سنتی، مسیر را برای بین‌المللی شدن فراهم خواهد کرد و حضور مستمر در کمیته‌های مختلفی که در سازمان جهانی بهداشت است همه مواردی است که در حوزه بین‌المللی‌سازی انجام شده است.

حسینی یکتا اضافه کرد: برای اصلاح سبک زندگی طرح‌های متعددی در دفتر طب ایرانی انجام شده از جمله طرح راهبران سلامت با آموزش عموم جامعه و طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی که امروز از این طرح رونمایی می‌شود و هدف آن آموزش اصلاح سبک زندگی بین دانش آموزان، معلمان و اولیا با هماهنگی و حمایت وزارت آموزش و پرورش است که امیدواریم با آموزش اصلاح سبک زندگی از کودکی بتوانیم نتایج خوبی در سلامت جامعه شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: هنوز سایه کرونا بر سر جهان هست و از گوشه‌کنار جهان آمار و ارقام جانباختگان را می‌شنویم. اتفاقی که سال گذشته در خصوص استفاده از ظرفیت طب ایرانی رقم خورد در مقایسه بین موج پنجم و ششم قابل توجه است.

در موج پنجم که استفاده از ظرفیت طب ایرانی را نداشتیم و نگاه حمایت‌گرایانه برای استفاده از این ظرفیت وجود نداشت، ما هفت مرکز ارائه خدمت را در سراسر کشور داشتیم. در موج ششم بعد از تشکیل زیرکمیته طب مکمل، ابلاغ پروتکل پیشگیرانه و کمک درمانی طب ایرانی و حمایت ویژه‌ای که از حوزه معاونت درمان صورت گرفت، 158 مرکز به صورت سرپایی و مشاوره ارائه خدمت می‌دادند و 17 مرکز تلفنی هم مردم را کمک می‌کردند و بیش از 10 دارو در حوزه کمک درمانی کرونا وارد بازار دارویی کشور شد.

تحقق آرزوی 40 ساله مقام معظم رهبری 

این مسئول طب ایرانی افزود: بر این باور هستیم که با نگاه حمایت‌گرایانه کلیه مسئولان ذی‌ربط می‌توانیم در این دولت آرزوی 40 ساله مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانیم. مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایی که با پزشکان داشتند فرمودند «سال 1359 سفری را به هند داشتم و آنجا دیدنم که بیمارستان و دانشگاه بزرگی که نام فارسی بر آن بود به ارائه خدمت در حوزه طب سنتی برای عموم مردم می‌پردازد و آن زمان از مسئولان وقت خواستم و قول گرفتم ولی اقدامی انجام نشد». امیدوار هستم با نگاه حمایتی وزیر بهداشت و حمایت رئیس جمهور و تشکیل ستاد پویای گیاهان دارویی و طب سنتی که ما بیش از پنج وزیر را در این ستاد داریم، به این آرزوی 40 ساله رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

در ادامه یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش گفت: باید کاری کنیم که جامعه دانش‌آموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیت اجتماعی خود را به نمایش بگذارند؛ همان کاری که همیاران پلیس به نمایش گذاشت. ما به این حرکت‌ها نیاز داریم و جشنواره طب ایرانی در همین راستاست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال جاری در خصوص هویت، تصریح کرد: طب ایرانی هم اصالت دارد، هم تجربه شده‌ است و هم در کنار طب رایج جایگاه خود را دارد. اینها باعث می‌شوند پیوند وسیعی بین دانش‌آموز با فرهنگ اصیل و غنی خودش ایجاد شود.

وی اعلام آمادگی کرد تشکیلات دانش‌آموزی را در این راستا ایجاد کند و افزود: هنرستان‌های ما بی‌صبرانه منتظر مساعدت جامعه طب ایرانی هستند و چند بار به وزیر بهداشت برای ایجاد هنرستان‌های در این حوزه‌ پیشنهاد داده‌ام. آموزش و پرورش آمادگی دارد در راستای توسعه دانش‌بنیان‌ها وارد حوزه طب ایرانی شود.

تأکید بر اصلاح سبک زندگی در جشنواره طب ایرانی

در ادامه برگزیدگان این جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند و با حضور فرزند دکتر حسین امین از خانواده این پزشک پیشکسوت تجلیل شد.

سخنران پایانی مراسم نیز بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.

وزیر بهداشت با ابراز تأسف از اینکه محور درمان در دنیا استفاده از دارو است، گفت: بزرگترین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو است و کارتل‌های دنیا این فرهنگ را ترویج می‌کنند که تنها راه درمان دارو است. مافیای دارویی در تمام دنیا وجود دارد و با سودهای کلانی که از این راه دارند دست از کار خود برنمی‌دارند.

وی ادامه داد: اما اکنون برای درمان راه‌های زیادی ارائه شده از جمله سلول درمانی، ژن درمانی، درمان با سلول‌های بنیادی و ... که می‌تواند دارو را دور بزند. مثلاً اگر بیمار دیابتی سلول درمانی شود، دیگر نیاز به دارو ندارد. استفاده از اشعه‌ها، لیزرها و ... در درمان چشم و سایر بیماری‌ها نیز نیاز به دارو را از بین می‌برد. بنابراین ما در سلامت و درمان نباید یک بعدی فکر کنیم و نیاز به جهش‌های علمی داریم.

عین‌اللهی افزود: مانی می‌گفتند طب اسلامی که بعد به طب ایرانی تبدیل شد؛ اما خواهش می‌کنم طب اسلامی را از اینها نگیریم، ما احادیث زیادی در خصوص طب داریم. مزیت اطبای ایرانی به حکیم بودن است. اطبای ما حکیم هم بوده‌اند. شدیداً موافقم که نام این طب، طب ایرانی باشد، اما مزایای طب اسلامی را از آن نگیریم. در طب ایرانی هنر هم نقش دارد و امیدواریم از زبان هنر هم برای این طب بهره ببریم.

انتهای پیام
captcha