خداوند با استفاده از روش محبوب‌سازی در میان بندگانش، دین خود را معرفی می‌کند
کد خبر: 4117877
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷
نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه:

خداوند با استفاده از روش محبوب‌سازی در میان بندگانش، دین خود را معرفی می‌کند

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه گفت: خدا همواره برای اینکه دین خود را معرفی و مردم را به دین خود دعوت کند از روش محبوب‌سازی در میان بندگانش و یا روش بیان تعامل رحیمانه خود با بندگانش استفاده می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه، امروز 8 بهمن‌ماه در سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تفسیر قرآن کریم با موضوع «روش‌شناسی تبلیغ در قرآن» که در محل دارالقرآن کریم حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در ماه با عظمت رجب که یکی از پایه‌های تاثیر گذار زمان است که یک روز از آن می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد؛ انسان همواره با یک روز و یک ساعت از ماه رجب می‌تواند از دوزخی بودن به بهشتی شدن برسد.

وی بیان کرد: لذا پیامبر اسلام در آغاز ماه رجب و زمانی‌که به حلال ماه رجب نگاه می‌کردند این دعا را خواندند که اثرات این دعا تا ماه رمضان نیز ادامه دارد. ایشان فرمودند: «خدایا مبارک کن برای ما در ماه رجب و شعبان. فقط این دو ماه روزی ما نباشد، بلکه ما را به ماه رمضان برسان. به ما برای روزه و قیام بالیل این ایام کمک کن، کمکمان کن چشم‌پوشی و زبان داری کنیم، سهم ما از رجب، شعبان و رمضان، تنها تشنگی و گرسنگی نباشد، بلکه بهره‌مندی باشد».

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه گفت: در واقع به نظر می‌رسد که سه ماه رجب، شعبان و رمضان سه ماه در حوزه نظام تربیتی است، به گونه‌ای که نظام تربیتی این سه ماه در حوزه مسائل و رفتارهای اجتماعی مؤثر است، چرا که این سه ماه موجب پاک چشمی و پاک زبانی یک جامعه می‌شود. 

طباطبایی‌اشکذری بیان کرد: از این‌رو باید از آغاز ماه رجب در این نظام تربیتی قرار گرفت و با روزه، استغفار، صدقه و قرائت آیات قرآن از این ماه بهره‌مند شود.

روش تبلیغی خداوند 

وی تأیید کرد: خدا همواره برای اینکه دین خود را معرفی و مردم را به دین خود دعوت کند از روش محبوب‌سازی در میان بندگانش و یا روش بیان تعامل رحیمانه خود با بندگانش استفاده می‌کند. به عبارتی نیز خداوند برای دعوت مردم به سوی خود ابتدا خود را معرفی می‌کند، چرا که دعوت مستلزم شناخت آن جایگاهی است که به سوی آن دعوت می‌شویم.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه بیان کرد: خدا اراده کرد که این عالم و تمامی موجودات آن را خلق کند و در خلق نیز رحمت و رحمانیت است و رحمت رحمانی خداوند همراه با خلقت اوست. به گونه‌ای که خداوند در قرآن کریم اهداف متعددی را برای خلقت مطرح کرده است. خداوند متعال از جمله اهداف خلقت را دانستن، عبادت، امتحان، رسیدن به سوی خدا و... عنوان کرده است.

طباطبایی‌اشکذری گفت: این در حالی است که خداوند در سوره الرحمن، یکی از جملاتی که در ابتدای این سوره آورده و قبل از اینکه بگوید من خلق را آفریده‌ام، خود را الرحمن معرفی می‌کند اما چرا خداوند پیش از آنکه خلق را معرفی کند، بگوید که من انسان و عالم را آفریده‌ام؟ 

خلقت خداوند همراه با رحمت اوست

وی بیان کرد: این در حالی است که خداوند در آیات 118 و 119 سوره مبارکه هود به موضوع خلقت را به همراه و به هدف رحمت خدا و مشمول رحمت خدا اشاره دارد. در آیات آمده است که همه آفریده‌های خدا یکدست نیستند و اگر خداوند می‌خواست، می‌توانست عالم و انسان‌ها را به گونه‌ای بیافریند که همه یکدست باشند اما این‌ها مختلف هستند مگر کسی که شامل رحمت خدا شود.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه اظهار کرد: بنابراین خلق انسان همراه با رحمت خداست نه عذاب خدا، چرا که خداوند انسان و عالم را برای عذاب نیافریده بلکه برای رحمت خود آفریده است. 

طباطبایی‌اشکذری گفت: به طور کلی خلق به معنای ایجاد و ایجاد هم به معنای این است که ما نبودیم و خداوند وجود را به ما بخشید، پس خلق نوعی از بخشش است. در این صورت وقتی وجود به انسان بخشیده می‌شود، این بخشش با رحمانیت خداوند سازگاری دارد. پس اینگونه می‌توان گفت که خلق رحمت خداست، چون ایجاد و اعطاست.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه بیان کرد: با وجود اینکه در این باب، تفسیرهای زیادی از سوی مفسرین متعددی بیان شده اما یکی از منابع مهم تفسیری، روایاتی است که از معصومین(ع) آمده است.

وی اظهار کرد: از این‌رو اگر افرادی که می‌گویند چرا خداوند ما را آفریده است، همگی به انحرافات روانی، اخلاقی، اقتصادی، فکری و جسمانی مربوط می‌شود و این انحرافات، عمل بشریت است و در اینجا لازم است که انسان از خود سؤال و شکایت کند نه اینکه از خداوند شکایت و سؤال کند.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه تأکید کرد: بنابراین آنچه که بیان شده این است که خلق عین رحمت خداست، پس جای سؤال و شکایت ندارد، چرا که خداوند خود را رحمن معرفی کرد و گفت که من رحمن هستم و انسان و علم را خلق کرده‌ام. 

انتهای پیام
captcha