رویداد مشکل‌گشا؛ حرکتی در جهت کشف روش‌های بومی‌سازی فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4122032
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

رویداد مشکل‌گشا؛ حرکتی در جهت کشف روش‌های بومی‌سازی فعالیت‌های قرآنی

مسئول فرهنگی و معیشت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به اهمیت نخستین رویداد مشکل‌گشا گفت: مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی می‌تواند کمک بسزایی در حوزه آموزش، گسترش فعالیت‌های قرآنی و همچنین توسعه افکار و روش‌های اسلامی و بومی‌سازی فعالیت‌های قرآنی داشته باشد.

رویداد مشکل‌گشا حرکتی در جهت توسعه افکار و روش‌های بومی‌سازی فعالیت‌های قرآنینخستین رویداد مشکل‌گشا به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران، از مطالبات مقام معظم رهبری، و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود حول موضوع مذکور برپا می‌شود.

مشگل‌گشا سلسله‌رویداد‌هایی است که بر آن است تا هر بار روی یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی ایران به صورت حمایت و پرورش ایده‌های برگزیده اجرایی شود و این‌گونه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مسئولان و علاقه‌مندان را درگیر حل آن مسئله کند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن صیدآبادی، مسئول فرهنگی و معیشت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان تهران و یکی از حامیان معنوی این رویداد داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا_ دغدغه‌های ملموس در ورود طلاب علوم دینی به بازار کار چیست؟

دغدغه اصلی ما برای طلاب عزیز دو موضوع است. یک موضوع در حوزه معیشت و دیگری بحث توانمندسازی خانواده آن‌ها برای ورود به بازار کار است. در بحث معیشت تلاش می‌کنیم تا از طریق هدفمندی و به واسطه اینکه دوستان چگونه تحصیل کرده‌اند و در چه مقطعی هستند و حتی تحصیل و تبلیغشان را مد نظر قرار دهیم و حمایت کنیم.

دغدغه بعدی در خصوص توانمندسازی طلاب است. باتوجه به دوره‌هایی که برای خانواده طلاب و حتی بانوان طلبه برگزار کرده‌ایم امیدواریم بتوانیم از این جهت با تسهیلاتی که از طریق مرکز خدمات حوزه علمیه و مراکزی که بودجه دولتی دارند، کار‌هایی را در حوزه توانمندی خانواده طلاب انجام دهیم.

ایکنا_ بهره‌مندی از فناوری و توسعه فضا‌های نوآوری به رفع این دغدغه‌ها چه کمکی می‌کند؟

قطعا فناوری می‌تواند کمک شایانی را در این امر داشته باشد. علت آن هم این است که تهران امروز به عنوان یک کلان‌شهر شناخته می‌شود که همین مسئله باعث شده تا ایاب و ذهاب و اجتماع مفید در مورد یک جلسه قرآنی و مانند آن به درستی انجام نشود؛ اما بحث فناوری اطلاعات باعث شده است تا این موارد به هم نزدیک بشوند و دیگر موضوع زمان و مکان مسئله نباشد؛ لذا این موضوع باعث رونق مباحث آموزشی شده و کمک یار ما در این حوزه بوده و خواهد بود.

ایکنا_ حوزه علمیه این توانایی را دارد تا در بازآفرینی ادبیات کارآفرینی با رویکردی اسلامی یاریگر صاحبان ایده و کارآفرینان باشد؟

همانطور که دغدغه‌ها را بیان کردیم، بحثی را در خصوص حمایت از تشکیل مشاغل خرد داریم. توجه به این موضوع و دغدغه‌مندی ما برای تشکیل مشاغل خرد در بین طلاب و خانواده‌های آنان، باعث رشد و احیای اقتصادی می‌شود. این چرخه در قالب برگزاری دوره‌هایی برای احیای مشاغل خانگی آن هم در محلاتی که طلاب برای تبلیغ اعزام می‌شوند، ادامه پیدا می‌کند؛ لذا طلاب این دوره‌ها را به دیگران هم آموزش می‌دهند و همین آموزش‌ها باعث می‌شود تا رونق اقتصادی به وجود بیاید و در نهایت شاهد بازآفرینی در عرصه کارآفرینی و تحقق اقتصادی به واسطه همین موضوعات باشیم.

ایکنا_ ضمن تشکر از مشارکت حوزه علمیه به‌عنوان حامی معنوی رویداد مشکل گشا، با توجه به آشنایی شما بامرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی چه همکاری‌های متقابلی می‌تواند شکل گیرد؟

مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی قطعاً می‌تواند کمک بسزایی در حوزه آموزش، گسترش فعالیت‌های قرآنی و همچنین توسعه افکار و روش‌های اسلامی و بومی‌سازی فعالیت‌های قرآنی برای ما داشته باشد؛ لذا امیدوارم با همکاری هم بتوانیم برای طلاب این موارد را انجام دهیم که جای قدردانی دارد. اگر در گذشته این کمبود‌ها در این حوزه‌ها احساس می‌شد، امروز با حضور مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی این کمبود نیز جبران خواهد شد. البته صد درصد این فعالیت مفید است، چراکه تبادل افکاری که به وجود می‌آید باعث خلق دستاورد‌های نوین اسلامی و بومی می‌شود. این دستاورد‌ها در مقابل دستاورد‌های غربی و غیر بومی است. مسلماً آن چیزی که می‌خواهیم، این است که هر فعالیتی متناسب با فرهنگ ما بومی شده باشد و اسلامی بودن آن در عملکرد ما نیز دیده شود. به لطف خدا با این تبادل افکار به این روش دست خواهیم یافت.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha