انتشار فراخوان بخش نوآوری‌های نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4126030
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

انتشار فراخوان بخش نوآوری‌های نمایشگاه قرآن

مسئول بخش نوآوری‌های قرآنی و دانش‌بنیان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن تشریح برنامه‌های این بخش از اعلام فراخوان آن برای حضور موسسات و مراکز دانش‌بنیان در این نمایشگاه خبر داد.

انتشار فراخوان بخش نوآوری‌های نمایشگاه قرآن

یاسر ساجدی، مسئول بخش نوآوری‌های قرآنی و دانش‌‎بنیان سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آخرین وضعیت این بخش از نمایشگاه به برخی بیانات مقام معظم رهبری در مورد دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: ایشان در بیاناتی فرمودند «می‌توان تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هر بخشی را یک شاخصی برای پیشرفت آن بخش در دولت دانست ...».

وی افزود: نوآوری مفهومی ملموس اما در حوزه فعالیت‌های قرآنی قریب و غریب است. قریب است چرا که قابل دسترس است و غریب است، چرا که فعالان قرآنی به شدت از این حوزه دور هستند. بدون تردید اگر بنا باشد در حوزه فعالیت‌های قرآنی توسعه و ترویج فزاینده را شاهد باشیم، راه آن گره زدن این فعالیت‌ها به هنر، رسانه، فضای مجازی و از همه مهم‌تر دانش‌بنیان شدن اینگونه فعالیت‌هاست.

مسئول بخش نوآوری‌های قرآنی و دانش‌بنیان افزود: سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بهانه‌ای خواهد بود تا نوآوری در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیش از پیش خود را نشان داده و غربتش از بین رفته و به یاری خدا رشدی فزاینده را تجربه کند.

ساجدی با اشاره به اعلام فراخوان حضور در بخش نوآوری قرآنی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: از مؤسسات و مراکز خلاق، نوآور و دانش بنیان به منظور شرکت در بخش نوآوری قرآنی سی‌امین امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شرایط ویژه دعوت می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به منظور شرکت در این فراخوان با پرکردن کاربرگ مربوطه به نشانی https://survey.porsline.ir/s/CiGEQYI اقدام کنند.

وی درباره مخاطبان این فراخوان و این بخش از نمایشگاه قرآن بیان کرد: مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی، مجموعه‌های فعال در حوزه نوآوری‌ قرآنی، فعالان قرآنی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه نوآوری قرآنی هستند، فعالان حوزه نوآوری که علاقه‌مند حل مسائل حوزه قرآن هستند و عموم مردمی که مخاطب محصولات و خدمات نوآورانه قرآنی هستند به عنوان مخاطبان این بخش در نظر گرفته شده‌اند.

ساجدی همچنین درباره برنامه‌های بخش نوآوری‌های قرآنی و دانش‌بنیان اظهار کرد: برگزاری مرحله نهایی جایزه نوآوری «طاها» که با همکاری سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود یکی از برنامه‌های ما در این بخش خواهد بود. مرحله نهایی این جایزه با حضور ۱۰ تا ۱۴ شرکت کننده و با داوری ۵ تا ۷ داور به صورت حضوری در نمایشگاه برگزار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این بخش به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود. روز ۱۷ ماه مبارک رمضان برای این موضوع پیشنهاد شده است.

وی افزود: معرفی الگوهای برتر در حوزه نوآوری‌ قرآنی یکی دیگر از برنامه‌های ما در نمایشگاه قرآن خواهد بود. بر همین اساس مجموعه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات، مراکز نوآوری و ... که تجربه موفق در حوزه ایده، محصول، طرح یا خدمت نوآورانه قرآنی دارند در این قسمت از طریق قالب‌های گوناگون هنری و رسانه‌ای و به صورت حضوری به مخاطبان معرفی خواهند شد.

ساجدی معرفی محصولات و خدمات قرآنی نوآورانه سایر کشورها را بخش دیگری از برنامه‌های این بخش در نمایشگاه سی‌ام معرفی کرد و افزود: در سایر کشورهای اسلامی ایده‌ها و خدمات نوآورانه نویی در فضای قرآنی وجود دارد. در این بخش تلاش می‌کنیم تا بخشی از این ایده‌ها را به مخاطبان معرفی کنیم و در صورت امکان فضایی فراهم کنیم تا به صورت وبینار مجازی بین‌المللی آن مجموعه‌ها و افراد بتوانند ایده و محصول خودشان را به مخاطبان معرفی کنند.

مسئول بخش نوآوری‌های قرآنی و دانش‌بنیان معرفی فناوری‌های نوین، خدمات و محصولات دانش‌بنیانی که می‌توانند بُرش قرآنی داشته باشند یکی دیگر از برنامه‌های تعریف شده در این بخش عنوان کرد و گفت: در دنیا فناوری‌های نوین مختلفی وجود دارد که می‌تواند به منظور استفاده در فعالیت‌های قرآنی از آن‌ها الهام گرفت، تلاش ما این است در بخش نوآوری‌های قرآنی و دانش‌بنیان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن این کار صورت گیرد.

وی افزود: در کنار این برنامه‌ها باید به برگزاری کارگاه‌ و جلسات هم‌اندیشی، مشاوره و همفکری میان فعالان حوزه نوآوری با هدف حل موضوعات و مسائل قرآنی نیز اشاره کرد. این کارگاه‌ها و نشست‌ها قبل از برگزاری نمایشگاه آغاز شده و تا پایان نمایشگاه ادامه خواهد داشت. برخی موارد حضوری و در صحن نمایشگاه خواهد بود و برخی به صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین تمامی مستندات ثبت و ضبط می‌شود تا در ادامه در اختیار فعالان قرآنی قرار گیرد. تلاش خواهد شد تا مجموعه‌هایی که امکان خدمت‌رسانی در حوزه مشاوره، آموزش و... دارند، خدماتی را به صورت حضوری و مجازی به علاقه‌مندان ارائه کنند.

ساجدی اختصاص فضا به شرکت‌های دانش بنیان حوزه قرآنی، خانه‌های خلاق، مراکز نوآوری و... به‌ منظور معرفی فعالیت‌ها و ارائه خدمات به مخاطبان و مجموعه‌های دیگر را از دیگر برنامه‌های تعریف شده در بخش نوآوری‌های قرآنی برشمرد و گفت: تلاش خواهد شد تا حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۰ مجموعه در این بخش مستقر شوند و به صورت حضوری خود را به مخاطبان معرفی کرده و خدماتی را نیز به ایشان عرضه کنند.

مسئول بخش نوآوری‌های قرآنی و دانش‌بنیان تصریح کرد: ارائه ویژه خدمات مرتبط با حوزه نوآوری قرآنی اعم از تسهیل‌ در ثبت، مشاوره، هدایت حرفه‌ای، تلاش در جهت تأمین مالی، شبکه‌سازی، توسعه بازار و... یکی دیگر از برنامه‌های ما در این بخش خواهد بود. خدمات مختلفی که علاقه‌مندان به حوزه نوآوری قرآنی به آن نیاز دارند به صورت حضوری و مجازی در نمایشگاه ارائه خواهد شد. این خدمات در حوزه‌های مختلف بوده و توسط مجموعه‌های حاضر و مدعوین بیرونی ارائه خواهد شد.

وی در پایان درباره مجموعه‌هایی که در برپایی این بخش همکاری دارند، گفت: سازمان دارالقرآن الکریم، مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با حوزه فعالیت‌های قرآنی، شتاب‌دهنده‌های مرتبط با حوزه فعالیت‌های قرآنی(اشراق، شفق و...) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برپایی این بخش همکاری دارند.

انتهای پیام
captcha