سومین دوره مسابقه ملی «کتاب سه‌ دقیقه‌ای» در گیلان برگزار شد
کد خبر: 4126812
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹

سومین دوره مسابقه ملی «کتاب سه‌ دقیقه‌ای» در گیلان برگزار شد

مرحله استانی سومین دوره مسابقه ملی «کتاب سه‌ دقیقه‌ای» با حضور 30 شرکت‌کننده از دانشگاه‌های مختلف و به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گیلان امروز، 16 اسفندماه در رشت برگزار شد.

مسابقه کتاب سه دقیقه ای در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، زهرا جنسی، مدیر اجرایی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گیلان در مسابقه «کتاب سه‌ دقیقه‌ای» که امروز، 16 اسفندماه در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان برگزار شد، اظهار کرد: سومین دوره مسابقات ملی «کتاب سه دقیقه‌ای» برای سومین سال متوالی در استان به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گیلان برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این سلسله مسابقات ملی سالانه که ویژه دانشجویان برگزار می‌گردد را ترویج فرهنگ کتابخوانی، تعامل دانشجویان با محوریت مطالعه و به اشتراک‌گذاری تجربیات مطالعاتی، افزایش مهارت انتقال مفاهیم و درک و جمع‌بندی صحیح محتوا توسط دانشجویان عنوان کرد و افزود: این مسابقات امروز با حضور 30 شرکت‌کننده از دانشگاه‌های مختلف استان برگزار می‌شود و سه نفر به مرحله نیمه نهایی و نهایی راه می‌یابند.

جنسی با بیان اینکه در این مسابقه سه نفر از اساتید صاحب‌نظر در حوزه کتاب، داوری مسابقه را بر عهده دارند، گفت: این مسابقه در دو بخش تخصصی و آزاد برگزار می‌شود که «تاریخ علم در ایران و اسلام» موضوع بخش تخصصی بوده و همچنین برای جذب دانشجویان و پرداختن به سایر موضوعات متنوع، بخش آزاد هم برای دانشجویان برنامه ریزی شده است.

دبیر اجرایی مسابقه «کتاب سه‌ دقیقه‌ای» گفت: نتایج سومین دوره مسابقه «کتاب سه‌ دقیقه‌ای» استان گیلان هفته آینده در آیین اختتامیه با حضور مسئولین، هیأت داوران و دانشجویان اعلام می‌شود.

محمود رنجبر، رئیس پژوهشکده گیلانشناسی و عضو هیأت داوران هم در این مراسم اظهار کرد: بنابر آمارها پایین بودن سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور آسیب جدی است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه کمک کند برگزاری چنین مسابقاتی است که دانشجویان از تجربیات مطالعه کنندگان حرفه‌ای استفاده کنند تا زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی فراهم شود.  

وی با بیان اینکه زیانی که از نخواندن کتاب می‌بینیم بسیار بیشتر از هزینه خود کتاب است، افزود: در دو دوره‌ای که تجربه داوری در این مسابقات را داشتم، در این دوره سطح مسابقه و شرکت‌کنندگان بسیار بهتر بود و اغلب دانشجویان ترم‌های بالاتر هستند. در این دوره از مسابقات سه عنوان کتاب در حوزه عادت‌ها و رفتارهای انسان مطرح شد که جزو کتب دانشگاهی نیست اما می‌تواند برای جوانان تأثیرگذار باشد.

محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان و عضو هیأت داوران این دوره از مسابقات گفت: یکی از مواردی که در این دوره از مسابقات باعث جلب توجه بود موضوعات انتخابی کتاب‌های ارائه شده است که کتاب‌هایی انتخاب شده که ترجمه شده با موضوعات روانشناسی و انگیزشی می‌باشد.

وی افزود: انتخاب این موضوع نشان می‌دهد که جوان امروز ما به دنبال زندگی بهتر و آرامش است، متأسفانه برخی از این کتاب‌ها حتی ممکن است کپی شده باشند این در حالی‌ است که در ادبیات ما کتاب‌هایی به مراتب قوی‌تر و روان وجود دارد که توسط نویسندگان ماهری هم تألیف شده است.

پرحلم بیان کرد: هر انسانی با چالش‌هایی مواجه است و می‌خواهد بهترین هدف‌گذاری را داشته باشد اما روایت‌هایی در برخی از این کتاب‌های ترجمه شده است که از تاریخ شفاهی و تجربیات افراد دیگر آمده که ممکن است با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد و این نشاندهنده قدرت ابزار ارتباطی و رسانه است و میطلبد هم نویسندگان داخل و رسانه‌های‌ ما به دنبال موضوعات مورد تقاضای جامعه باشند.

زینب ولی‌زاده، مدرس دانشگاه و عضو هیأت داوران هم گفت: این مسابقه فرصتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و تشویق دیگران برای مطالعه کتاب‌هایی که نخواندیم، است. برگزاری چنین مسابقه‌ای میطلبد که اطلاع‌رسانی جامع‌تری شود. علاوه‌بر این موضوعاتی که ارائه شد کتاب‌های انگیزشی بود در حالیکه در ادبیات ما موضوعات به مراتب خواندنی‌تری وجود دارد که یکی از عوامل آن عدم اطلاع رسانی همگانی برگزاری چنین مسابقه‌ای است.

سیده یاسمن تقی‌زاده، دانشجوی ترم هفت رشته شهرسازی دانشگاه گیلان و از شرکت‌کنندگان در مسابقه که به معرفی کتاب «سرطان بهترین رویداد زندگی من» با اشاره به علاقه‌اش به مطالعه آزاد می‌گوید: مطالعه کتاب با موضوعات مختلف به نوعی تفریح محسوب می‌شود به‌طوریکه عموما هفته‌ای دو کتاب می‌خوانم.

وی در خصوص علت انتخاب این کتاب برای مسابقه، گفت: وقتی مسئله سرطان برای یکی از اعضای خانواده‌ام مطرح شد، دچار شوک و یاس و ناامیدی شدم، برای تحقیق و آگاهی بیشتر شروع به جستجوی مقالات و منابع مختلف کردم که در یکی از این جستجوها به عنوان این کتاب رسیدم و در نظرات افرادی که این کتاب را مطالعه کرده بودند از آن به عنوان یکی از کتب مؤثر و تلنگر یاد کرده بودند و همین باعث شد کتاب را تهیه کنم.

تقی‌زاده گفت: قبل از مطالعه کتاب سرطان را پایان زندگی می‌دانستم، اما مطالعه این کتاب به من قوت قلب داد که سرطان نه تنها پایان زندگی نیست بلکه می‌تواند تلنگری برای بهره بیشتر از زندگی باشد. به خصوص وقتی که با مطالعه کتاب در می‌یابیم که نویسنده و مترجم خودشان دچار این بیماری بودند و همراه با کتاب مراحل سخت درمان را هم طی و بهبود پیدا می‌کنند و پس از کتاب موفق‌تر هم می‌شوند، امروز بخاطر مسابقه نیامدم، بلکه این کتاب خودش از من خواست برای آگاهی و امید به افرادی که مبتلا به سرطان هستند یا مراحل درمان آن را طی می‌کنند، حضور یابم و کتاب را معرفی کنم.

علی فضلی، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی مؤسسه آموزش عالی کوشیار و از دیگر شرکت‌کنندگان این مسابقه با معرفی کتاب «خرده عادت‌ها» گفت: این کتاب راهکار کاربردی، علمی و واقعی برای کم کردن فاصله با فرد ایده‌آلی است که همیشه آرزوی آن را داشتیم. اگر قرار باشد در دنیای واقعی به آدم بهتری تبدیل شویم باید مطالعه و کتابخوانی را جدی بگیریم. در این کتاب اشتباهاتی که دیگران مرتکب شدند، درس‌‌هایی  است تا ماآن را تکرار نکنیم و مسیر درست را با گام بهتر پیش بگیریم.

انتهای پیام
captcha