پیگیری طرح قرآنی «اتقان» با فرایند جدید
کد خبر: 4127969
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
در نشست فصلی اتحادیه کشوری قرآن مطرح شد؛

پیگیری طرح قرآنی «اتقان» با فرایند جدید

طی پنجمین جلسه غیرحضوری فصلی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت از عدم هماهنگی اجرای فرایند جدید طرح «اتقان؛ ارتقای توانمندی قرآنی آموزگاران ابتدایی در وزارتخانه آموزش و پرورش» و عدم تعامل با مؤسسات قرآنی علی‌رغم وعده آموزش و پرورش بر تعامل با اتحادیه و بهره‌مندی از ظرفیت مؤسسات، گلایه شد.

اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترتبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین نشست فصلی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به صورت غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن قرار، عصر امروز، 22 اسفندماه با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری، مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری و سایر اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل اتحادیه‌های استانی برگزار شد.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری به ارائه گزارش و بازخورد بحث بیمه پرداخت و گفت: در این زمینه دو کارگاه آموزشی و جلسه توجیهی برای استان‌ها برگزار شد، 21 استان نمایندگی‌شان برقرار شده و کد بیمه دریافت کرده‌اند. همچنین اولین دریافتی اتحادیه کشوری برای پایان بهمن‌ماه، تقدیم استان‌ها شد.

وی ادامه داد: 10 استان هنوز نمایندگی بیمه‌شان فعال نشده است که تا پایان فروردین‌ماه برای ثبت نام فرصت دارند. استان‌ها بدانند ثبت‌نام‌های قبلی مشروط به فعال بودن نمایندگی‌های بیمه در استان‌ها است. در این راستا استان‌های کرمانشاه و یزد به ترتیب بالاترین پرداختی و دریافتی حق بیمه را داشتند و با توجه به افزایش سهمیه بیمه در سال آینده، رقم دریافتی آن‌ها نیز به صورت مستمر افزایش پیدا می‌کند.

انجم‌شعاع درباره افزایش تعاملات با آموزش و پرورش در دو موضوع تأمین مربی برای دارالقرآن‌های تحت نظارت آموزش و پرورش و طرح «اتقان؛ ارتقای توانمندی قرآنی آموزگاران ابتدایی در وزارتخانه آموزش و پرورش»، گفت: قرار بود این طرح در پنج استان به صورت پایلوت انجام شود که عملاً این امر محقق نشد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تصریح کرد: گویا دوستان عزیز آموزش و پرورش نمی‌توانستند از شورای توسعه پول دریافت کنند و قرار بود مؤسسات واسطه باشند و از آنجا که با دارالقرآن‌های تحت نظارت آموزش و پرورش توانستند این موضوع را حل کنند، دیگر با مؤسسات وارد تعامل نشدند لذا در حال حاضر فرایند جدیدی برای طرح اتقان علی‌رغم توافق قبلی، دنبال می‌شود که هماهنگ نبوده است.

وی به توافق دوم با آموزش و پرورش به منظور تأمین مربی برای 150 دارالقرآن در قبال بودجه 3 میلیارد تومانی، افزود: متأسفانه از اعتباری که در حال واگذاری است (و تفاهم‌نامه آن احتمالاً تا فردا، 23 اسفندماه امضا می‌شود)، 800 میلیون تومان کسر شده است.

مدیرعامل اتحادیه کشوری اضافه کرد: معتقدیم در راستای این امر، باید شاهد کاهش ساعت تعهد مربیان به آموزش و پرورش و همچنین تعهد جذب مربیان در آموزش و پرورش باشیم و این موضوع در تفاهم‌نامه درج شود و اگر این تعهد انجام نشود، طرح کمک به دارالقرآن‌‌ها و اعزام نیرو ساقط می‌شود.

انجم‌شعاع بیان کرد: در صورت موافقت، جلسه‌ای با حضور رئیس اداره قرآن، عترت و نماز معاونت فرهنگی و پرورش برگزار شود تا مسائل و مشکلات حل شود. توافقاتی نیز با حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن درباره اعتباربخشی مدارک صادره مؤسسات قرآنی و تنظیم آیین‌نامه در این زمینه انجام می‌شود تا به همه دستگاه‌ها اعلام شود، هرچند از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز این موضوع پیگیری خواهد شد.

در ادامه، دستور جلسه این نشست با موضوع برنامه‌های ماه مبارک رمضان مطرح شد. در این باره رحیم قربانی، نائب‌ رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با توجه به تقارن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان و استمرار این جریان تا دو سال دیگر، درباره برنامه‌های ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: نیازمند غلبه فضای معنوی و قرآنی توأمان با سرور و شادمانی بیشتر هستیم.

وی ادامه داد: پیشنهادم این است که غالب برنامه‌های مؤسسات به صورت منسجم و هماهنگ انجام شود چراکه اینگونه نِمود بیشتری را خواهیم داشت. به طور مثال محافل قرآنی در سراسر کشور با عنوان «بهار قرآنی» نامگذاری شود تا جلوه بیشتری داشته باشد و یا برنامه‌های امسال با شعار خاص و مشخصی انجام شود، چنانکه نمایشگاه قرآن امسال با شعار «می‌خوانمت» برگزار می‌شود.

قربانی با تأکید بر اینکه شعار ویژه‌ای برای بحث‌های قرآنی در نظر گرفته شود تا محافل و مباحث مجازی با توجه به آن‌ها برگزار شود، تأکید کرد: انتخاب شعار واحد، برگزاری محافل و جلسات با یک عنوان خاص و فضاسازی مراکز دیدنی و باستانی با آیات قرآنی در ماه مبارک رمضان، پیشنهاد ویژه‌ای برای این ایام است.

سپس امیر حجت مرادی، مسئول کمیته طرح و برنامه اتحادیه کشوری به همکاری با پویش «ستاره‌های زمین» ویژه جلسات خانگی قرآن به‌عنوان عملیات مشترک جبهه فرهنگی انقلاب در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: به دلیل مردمی بودن این پویش از سوی جامعه قرآنی عصر، پیشنهاد می‌کنم تصمیم‌گیری شود تا به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو طرف، تعاملی صورت گیرد.

وی به ارجاعات مجامع عمومی به شورای مدیران استان‌ها و بررسی وضعیت پیشرفت مصوبات مجامع عمومی تهران(در سال 1400) و کلان برنامه‌ها و نشست فصلی مشهد (در نیمه اول سال 1401) پرداخت و افزود: کلان‌برنامه‌هایی طی این مجامع اعلام و به تصویب رسید تا پایان زمان هیئت مدیره فعلی، پیگیری شود.

مرادی به تنظیم سند چشم‌انداز اتحایه طی نشست‌های حضوری و مجازی و همکاری مدیران عامل اتحادیه‌های استانی اشاره کرد و گفت: سند راهبردی اتحادیه در افق 1405 با همکاری خوب استان‌ها تنظیم شد. صحبت‌های اولیه است که این سند در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی شود و براساس آن برنامه‌های پنج ساله و برش سالانه تنظیم شود. این سند راهبردی با رویکرد رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه قرآنی تهیه، تدوین و تنظیم شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت ادامه داد: در بحث بیمه فعالان قرآنی و معافیت‌های مالیاتی و تنظیم دفاتر، پیگیری‌هایی از سوی ستاد انجام و گام‌های ‌مؤثری نیز برداشته شد. همچنین در خصوص معافیت مالیاتی و جرایم مالیاتی سال گذشته مؤسسات پیشنهادات خوبی ارائه شد تا دغدغه مؤسسات را نسبت به این موضوع برطرف ‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه درمورد مسائل معافیت‌ها، پیگیری‌های خوبی انجام می‌شود و اتحادیه گام‌های خوبی برداشته است تا بتوانیم در پایان دوره گام‌های خوبی در این زمینه برداریم، افزود: همچنین در خصوص زیرساخت‌های فعالیت قرآنی (آی. تی و  بانک‌های اطلاعاتی لازم) مطالباتی صورت گرفته است که در آستانه قرارداد هستیم تا در نیمه اول سال آینده حتی المقدور در این زمینه نیز گام‌های مؤثری برداشته شود.

مرادی در خصوص بند دیگر این کلان‌برنامه‌ها و توانمندسازی مؤسسات با هدف تعریف مؤسسه تراز، بیان کرد: هنوز در این زمینه به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم، اگر پیشنهاد و مطلبی است، مدیران اتحادیه‌ها مطرح کنند تا از عقب‌ماندگی این موضوع در مصوبات به سرانجام برسیم.

مسئول کمیته طرح و برنامه اتحادیه کشوری، افزود: بخش بعدی پایش و ارزیابی و رتبه‌بندی مؤسسات و اقدامات و حمایت‌هایی است که براساس آن صورت گرفته است. پیش‌نویس‌های آن آماده و تهیه شده است تا در بهار 1402 به تصمیم‌ نهایی برسیم.

وی به بحث تحقق منابع پایدار با هدف هزینه‌های ستادی اشاره کرد و گفت: اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است. همچنین واگذاری نمایندگی بیمه به استان‌ها می‌تواند یکی از مصادیق تحقق منابع پایدار برای اتحادیه‌ها باشد.  

سپس مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره و مدیر این جلسه به جمع‌بندی مطالب ارائه شده پرداخت:

  • طرح اعزام مربیان قرآن به دارالقرآن‌ها: در صورتی در این خصوص اقدامات انجام می‌شود که تعاملات برای دو طرف(آموزش و پرورش و اتحادیه‌های قرآنی) آورده داشته باشد. در صورتی که ساعت تدریس با پرداختی‌ها هم‌خوانی نداشته باشد، اقدامی صورت نگیرد. موضوع دیگر اعتباربخشی مدارک صادر شده از سوی مؤسسات در مدارس است.
  • رأی‌گیری مجازی درباره شعار قرآنی واحد برای فعالیت‌های رمضان و نوروز و همکاری و تعامل با جامعه قرآنی عصر در پویش «ستاره‌های زمین»
  • تشکر و قدردانی از همراهی استان‌ها در ارتباط‌گیری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رؤیت نتیجه آن در صحن مجلس شورای اسلامی و حفظ تعامل با نماینگان مجلس شورای اسلامی استان‌ها   

در پایان این جلسه با وجود نوسانات و مشکلات اینترنت، بیانات و نقطه نظرات استان‌ها استماع شد:

  • ارائه پیشنهاد شعار «قرآن، محور همدلی و اتحاد» برای استان‌هایی که اهل سنت در کنار اهل تشیع هستند
  • ارائه پیشنهاد برنامه‌هایی که می‌توان در تقارن ماه رمضان و نورور انجام داد
  • تعامل با پویش «ستاره‌های زمینی» و هم‌افزایی برای رویه واحد و تعامل با جامعه قرآنی عصر
  • ضرورت پیگیری از وزارت آموزش و پرورش برای تفاهم‌های به سرانجام نرسیده با اتحادیه کشوری
  • طرح گلایه از اینکه دارالقرآن‌های آموزش و پرورش بدون هماهنگی با مؤسسات قرآنی از ظرفیت مربیان و قرآن‌آموزان استفاده می‌کنند 
  •  پیگیری از مرکز وزارتخانه تا دارالقرآن‌های تحت نظارت خودشان؛ مستقیم وارد عمل نشوند بلکه از توانایی مؤسسات استفاده کنند.
  • هر نوع تعامل با آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها، نیازمند توازن میان خواسته‌ها و مطالبات باشد.
انتهای پیام
captcha