راهبردهای پدرانه رهبری برای کاهش موانع درک مفاهیم قرآنی
کد خبر: 4129657
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

راهبردهای پدرانه رهبری برای کاهش موانع درک مفاهیم قرآنی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در محفل نورانی انس با قرآن آشنا نبودن مردم و مستعمین کشورمان با زبان قرآن را مانعی در درک مفاهیم قرآنی برشمردند و تأکید کردند: «باید متخصصان و فعالان قرآنی برای این موضوع راه‌هایی پیدا کنند تا مضامین عالی آیات نیز به گوش دل شنوندگان تلاوت برسد».

به گزارش خبرنگار ایکنا، عصر روز گذشته و در طلیعه ماه پرفیض و مبارک رمضان، حسینیه امام خمینی(ره) تهران، میعادگاه جامعه قرآنی کشور و عاشقانی بود که برای دیدار، ولی امرشان از سراسر ایران گردهم آمده بودند تا عارفانه، عاشقانه و سالکانه در راه ترویج قرآن یکدل و یکصدا پای منبر نورانی، ولی شان بنشینند و ضمن کسب فیض تمام از این محفل قرآنی به فرمان رهبرشان لبیک بگویند.

برگزاری محفل انس با قرآن در حضور رهبر معظم انقلاب در طلیعه ماه مبارک رمضان، محدود به امسال نمی‌شود و سابقه چندین ساله دارد. امسال نیز به رسم معمول در نخستین روز از ماه پر خیر و برکت رمضان، از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه روز پنج‌شنبه، سوم فروردین‌ماه، محفل نورانی انس با قرآن با حضور قاریان، حافظان، مبتهلان، اساتید و جمعی از مسئولان قرآنی کشور برگزار شد و اولین سخنی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این محفل قرآنی ضمن شکرگزاری به درگاه پروردگار کریم به‌خاطر برخورداری ایران از نعمت وجود قاریان فراوانِ برجسته، خوش‌خوان و صحیح‌خوان و آشنا با شیوه‌های خوب تلاوت بیان کردند این بود که: «براساس گزارش‌ها، رشد شاخص قرآن در کشور بیشتر از همه شاخص‌ها است که این امر مایه خرسندی عمیق است.»

خبر «بالا بودن رشد شاخص قرآن در کشور آن هم بیش از سایر شاخص‌ها» از لسان رهبر فرزانه انقلاب آبی گوارا بود بر دل‌های آتشین فعالان و دلسوران به قرآن در کشور که پای رحل قرآن از جان و مال و عمر خود گذشتند تا کشور رنگ و بوی قرآنی به خود بگیرد. در این محفل نورانی که آکنده از عطر و معنویت قرآن بود، حدود ۱۰ نفر از حافظان، قاریان جوان و اساتید قرآنی از سراسر کشور آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و گروه‌های جمع‌خوانی نیز در حضور رهبر معظم انقلاب به مدح و ثنای پروردگار پرداختند.

از نور و معنویت و حال خوش این محفل قرآنی هرچه بگوییم کم است، محفلی که به دلیل حضور قاریان و حافظان قرآن از اقصی نقاط کشور و حضور قاریان و مرتلان جوان و تازه‌نفس و همچنین حضور اساتیدی که سال‌هاست با جلسات قرآنی رهبر انقلاب انس گرفته‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر معنویتی که این محفل نورانی داشت، توجه ویژه مقام معظم رهبری به این نوع جلسات قرآنی، پیام‌ها و نکات مهم دیگری غیر از دیدار سالانه قرآنیان با معظم‌له دارد و شاید مهمترین آن اهتمام ویژه ایشان به موضوع قرآن به‌عنوان کتاب هدایت انسان و جامعه است.

ایشان در این محفل بار دیگر قاریان قرآن را به علت رساندن پیام خداوند به دل‌های مردم، دارای رسالت و مقامی برجسته و افتخارآمیز دانستند و تاکید کردند: «استماع و شنیدن قرآن، کاری واجب و لازمه ایمان به پروردگار و زمینه‌ساز جلب رحمت الهی است که امکان تدبّر و تفکر در آیات الهی را هم فراهم می‌کند، بنابراین باید در کار تلاوت و استماع قرآن جدیت داشت». رهبر انقلاب در همین زمینه به عموم مردم توصیه کردند: «به‌گونه‌ای عمل کنند که هر روز حتی اگر شده یک صفحه از قرآن را بخوانند».

کد


موانع درک مفاهیم قرآنی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آشنا نبودن مردم و مستعمین کشورمان با زبان قرآن را مانعی در درک مفاهیم قرآنی برشمردند و تأکید کردند: «باید متخصصان و فعالان قرآنی برای این موضوع راه‌هایی پیدا کنند تا مضامین عالی آیات نیز به گوش دل شنوندگان تلاوت برسد». ایشان آمیخته‌شدن مجالس تلاوت قرآن با ترجمه و تفسیر آیات را برای انتقال مفاهیم و مضامین قرآنی به مستمعین و اثرگذاری بر آنها، ضروری خواندند و متخصصان و فعالان قرآنی را به تلاش برای یافتن شیوه‌های این مسئله مهم فراخواندند.

توصیه‌های راهبردی رهبر انقلاب در این دیدار به جامعه قرآنی، مستمعین و مسئولان در جهت بهره‌برداری بیشتر از معنویت قرآن آن هم در بهار معنویت جای تامل و توجه بسیار دارد. هرچند که این محفل از دیگر سو بهانه‌ای است برای معرفی قاریان و حافظان نوجوان و جوان و تجدید دیدار اساتید و پیشکسوتان حوزه قرآن با رهبر انقلاب و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به ترویج فرهنگ قرآن، اما یکی دیگر از برکات این دیدار را می‌توان شناسایی و معرفی نخبگان، استعداد‌های قرآنی کشور و معرفی فعالیت‌های قرآنی شاخص در نقاط مختلف کشور دانست.

راهبرداهای پدارنه رهبر انقلاب برای رشد زیرساخت‌های قرآنی و کاهش موانع در درک مفاهیم قرآنی


ایشان در این محفل ضمن ابراز خرسندی از اینکه تلاوتگران قرآن در همه‌ جای کشور در سراسر کشور زیادند، فرمودند: «خب دیدید این جوان بوشهری (سیّد طه حسینی، از اهالی روستای چارک خور موج) را که من یادم آمد، آن سال هم که اینجا خواندند، شرح دادند که [از] روستایی هستند که همه آن‌ها مشغول کار قرآنی هستند. یک روستایی است که مرکز قرآن است. این‌ها را خب مشاهده [می‌کنید] و از این قبیل در سرتاسر کشور بحمدالله زیاد است و جای شکرگزاری است».

با توجه به همین نگاه و ریزبینی معظم له طی سال‌های گذشته و از دل این دیدارها، چهره‌های جوان زیادی به جامعه قرآنی کشور معرفی شدند. همین مسئله شوق حضور جوانان قرآنی کشور را برای این محفل دوچندان می‌کند. رهبر معظم انقلاب از گذشته تاکنون تلاش کرده‌اند مسیر جامعه را در جهت ترویج فرهنگ قرآن کریم هموار کنند و در این محفل قرآنی ضمن تاکید بر نکات ارزشمندی که می‌تواند چراغ راه مدیران قرآنی کشور باشد آن هم در روزگاری که توجه عمده برخی مسئولان به موضوعات دیگری غیر از فعالیت‌های قرآنی است، همواره دلگرم‌کننده بوده است.

کد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار همچون سال‌های گذشته بر تلاوت اثرگذار تاکید کرده و فرمودند: «یکی از شگرد‌ها استفاده از اختلاف قرائت است. اختلاف قرائت را بعضی‌ها [فقط] برای خودنمایی می‌خوانند، یعنی واقعاً هیچ فایده‌ای ندارد؛ قرائت‌های شاذ و ضعیف، قرائت‌های مهجور...، امّا یک جا‌هایی خیلی خوب است. من دو سه نمونه را ذکر بکنم: یکی این تلاوت عبدالباسط است در سوره‌ یوسف، هَیتَ لَک، که همین طور پشت سر هم تکرار می‌کند، یعنی منتظر نمی‌ماند که آیه را تمام کند بعد تکرار کند وَ قالَت هَیتَ لَک، وَ قالَت هِئتَ لَک، وَ قالَت هِئتُ لَک؛ همین طور مدام تکرار می‌کند. اگر همین طوری بخواند و عبور کند، یک چنین موقعیّت مهمّی مورد توجّه مستمع قرار نمی‌گیرد. یک جوانی در یک اتاق خلوتی و یک زنِ آن‌چنانی‌ای با این اصرار متوجّه او است و او امتناع می‌کند. این اهمّیّت این مسئله است؛ یعنی می‌خواهد موقعیّت را آن‌چنان مشخّص کند در ذهن مخاطب که کأنّه دارد در مقابل چشم او اتّفاق می‌افتد، لذاست که تکرار می‌کند... این‌ها را اگر چنانچه دوستان تمرین کنند و اینجور عمل کنند و اگر چنانچه مثلاً یک جایی اختلاف قرائتی وجود دارد، این را بیان کنند، به نظر می‌رسد خیلی خوب است.»

نکاتی که رهبر معظم انقلاب در این دیدار در باب ترویج فرهنگ قرآن به دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی متذکر می‌شوند را باید آویزه گوش کرد چراکه به‌نظر می‌رسد بخشی از موضوعاتی که پیش از این و در دیدار‌های گذشته مطرح شده چندان که باید اجرایی نشده است؛ از جمله این موضوعات، می‌توان به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن که رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۱ این مطالبه را مطرح کردند و یا تبدیل شدن مساجد به پایگاه‌های قرآنی اشاره کرد، اما گزارش‌ها و عملکرد دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی نشان آن است که فرآیند اجرای برخی مطالبات قرآنی معظم له با کندی پیش می‌رود.

در حاشیه این محفل نورانی، جمعی از اساتید، قاریان و فعالان قرآنی درد دل کوتاهی نیز با رهبر انقلاب داشتند و ایشان با صبر و حوصله به سخنانشان گوش سپردند.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha