طنین نوای چاوشی‌خوانی در میدان امام(ره) اصفهان
کد خبر: 4130429
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱

طنین نوای چاوشی‌خوانی در میدان امام(ره) اصفهان

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان از اجرای آیین‌های چاوشی‌خوانی، بهاریه‌خوانی و مناجات‌خوانی به‌مناسبت نوروز و ماه مبارک رمضان در محدوده بافت تاریخی میدان امام(ره) خبر داد.

اجرای برنامه هم‌صدا در بافت تاریخی اصفهان

منصور قربانی، رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه «هم‌صدا» در تعطیلات نوروزی اظهار کرد: از گذشته، آیین‌هایی داشته‌ایم که بر اساس مناسبت‌ها و به اقتضای زمان، با توجه به نیاز مردم اجرا می‌شدند که یکی از این آیین‌ها، چاوشی‌خوانی است.

وی افزود: امسال به‌دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز، سه آیین چاوشی‌خوانی، بهاریه‌خوانی و مناجات‌خوانی را در برنامه‌ای به نام «هم‌صدا» با هم تفکیک کردیم. در این برنامه، یک کاروان ۲۰ نفره در قالب نمایش و موسیقی در بازارهای اطراف میدان نقش جهان و مکان‌هایی مانند تخت فولاد و گلستان شهدا، یک ساعت پیش از افطار تا یک ساعت پس از آن، به مناجات‌خوانی، بهاریه‌خوانی و چاوشی‌خوانی می‌پردازند.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان ادامه داد: این سه آیین از ایران باستان به یادگار مانده و هم در عید نوروز و هم در مناسبت‌های مذهبی مثل ماه رمضان یا ماه محرم انجام می‌شده است. چاوشی‌خوانی جزو آیین‌هایی است که هم در مراسم شادی مثل جشن عروسی یا تولد و هم در مراسم سوگ مانند وفات و ماه محرم اجرا می‌شده و در تمام مراسم‌ها، شکل جمعی داشته است.

وی درباره چگونگی اجرای آیین چاوشی‌خوانی بیان کرد: یکی از خواص آیین‌ها، ایجاد وحدت و تعامل است که چاوشی‌خوانی در این موضوع نقش داشت. در اجرای این آیین، خواننده‌ای دوبیتی‌هایی می‌خواند و از گروهی که او را همراهی می‌کنند یا مردم اطراف، درخواست می‌کند صلوات بفرستند یا با او همخوانی کنند. این آیین، بخش‌هایی مانند دود کردن اسپند را هم در خود دارد.

قربانی یادآور شد: این برنامه قرار است تا ۱۲ فروردین اجرا شود، اما احتمال دارد تا پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از وظایف مرکز تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان، کشف، شناسایی و احيای آیین‌های فراموش شده است که می‌تواند به دغدغه‌ها و نیازهای مردمان امروز کمک کند.

فاطمه کاظمینی

انتهای پیام
captcha