سیمای لجاجت کفار در آیه ۳۱ سوره رعد
کد خبر: 4131327
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲

سیمای لجاجت کفار در آیه ۳۱ سوره رعد

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه آیه ۳۱ سوره رعد علاوه بر بیان عظمت قرآن سیمای لجاجت کفار را بیان می‌کند، گفت: در قرآن کلیدها و رموزی وجود دارد که می‌توان کوه را جابجا کرد یا مردگان را زنده کرد.

حجت‌الاسلام حسین فلاحی‌اصل، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام حسین فلاحی‌اصل، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان امروز، ۱۵ فروردین‎ماه در جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان در دانشگاه لرستان با اشاره به بیان عظمت و جایگاه قرآن در آیه ۳۱ سوره رعد با این مضمون «وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَىٰ ۗ بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا ۗ أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعًا ۗ وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِنْ دَارِهِمْ حَتَّىٰ يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ»، گفت: بعد از آغاز رسالت نبی مکرم اسلام کفار همواره در برابر قرآن کریم می‌ایستادند و از پیامبراکرم(ص) می‌خواستند که علاوه بر قرآن معجزه‌ای برای آنان بیاورد.

وی با بیان اینکه محور اصلی این آیه در کنار بیان عظمت قرآن، بیان کننده لجاجت و قساوت قلب کفار است، افزود: درخواست مشرکین این بود که کوه‌ها ما را محاصره کرده و پیامبر(ص) باید کوه‌ها را جابجا کند.

فلاحی‌اصل گفت: در چنین شرایطی آیه ۳۱ سوره رعد بر پیامبر(ص) نازل شد که مشرکان اگر حتی کوه‌ها هم شروع به حرکت کنند یا زمین قطعه قطعه شود و حتی مردگان زنده شوند و با آن حرف بزنند، ایمان نمی‌آورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه این سؤال مطرح است که شاید اگر معجزه بر کفار نازل می‌شد ایمان می‌آوردند، اضافه کرد: این آیه سیمای لجاجت کفار را بیان می‌کند و مصداق این کلام نیز شتر صالح است که از دل کوه بیرون آمد و در حالی‌که کفار این معجزه را دیدند اما باز ایمان نمی‌آوردند.

وی با اشاره به اینکه این آیه بیانگر این است که گاهی انسان به یک مرحله‌ای از لجاجت و قساوت قلب می‌رسد که هرچه معجزه به آن نشان بدهند فایده‌ای ندارد و این برای ما هشدار است، گفت: جهت دیگر این آیه بیان کننده آن است که اگر خداوند بخواهد کوه‌ها هم جابجا می‌شوند و مردگان زنده می‌شود.

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه اگر خداوند بخواهد همه انسان‌ها هدایت می‌شوند اما زمینه معرفت و بستر هدایت را فراهم می‌کند اما برخی‌ها نمی‌پذیرند، گفت: نباید انتظار داشت که همه انسان‌ها هدایت شوند و کفار به سزای کار خود برسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه کفار از سر لجاجت مهلت دادن خداوند برای بازگشت به مسیر هدایت را در جهت بد استفاده می‌کنند و در گرداب گناه غرق می‌شوند، گفت: ذکر این نکته ضروری است که وعده خداوند قطعی است و در آن شکی نیست و عاقبت سختی در انتظار کفار به سبب لجاجت آنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در قرآن کلیدها و رموزی وجود دارد که می‌توان کوه را جابجا کرد یا مردگان را زنده کرد، اضافه کرد: کفار به سبب لجاجت و قساوت قلب و نیز عدم هدایت‌پذیری باید منتظر قهر خداوند باشند.

انتهای پیام
captcha