عنایت خاص حضرت زهرا(س) راز ماندگاری مفاتیح الجنان است
کد خبر: 4131980
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
حجت‌الاسلام صدیقی:

عنایت خاص حضرت زهرا(س) راز ماندگاری مفاتیح الجنان است

امام جمعه موقت تهران گفت: یکی از ثواب‌های خواندن مفاتیح الجنان این است که با هر دعایی که شخصی می خواند، حضرت فاطمه زهرا(س) سر سفره خودش از وی پذیرایی می‌کند. بنابراین این کتاب در همه جا انیس دل‌ها شده است و این عنایت خاص حضرت زهرا(س) راز ماندگاری کتاب مفاتیح الجنان است.

حجت‌الاسلام صدیقی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، امشب 17 فروردین‌ماه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در نشستی که به مناسبت یکصدمین سالگشت تألیف کتاب مفاتیح الجنان اثر شیخ عباس قمی برگزار شد به سخنرانی پرداخت و درباره نقش این کتاب در جامعه شیعی گفت: درباره نقش مفاتیح الجنان در جامعه ما باید گفت که در روایت آمده است اسامی از آسمان نازل می‌شوند. مفاتیح، جمع مفتاح به معنای کلید و جنان هم جمع جنت به معنای بهشت‌ها است لذا هر دعایی کلید درِ یک بهشت است. دعا آثاری دارد که مافوق تصور ماست. در دعای سحر امام باقر(ع) که در مفاتیح الجنان هم آمده است می‌خوانیم: خدا جمال مطلق است و تمام جلوه‌های آن هم قشنگ است لذا تمام جنبه‌های مفاتیح الجنان هم زیبا و مفید است.

اقسام دعا

وی افزود: دعا بر دو قسم است؛ یک قسم آن خواندن خداست و مثلا می‌گوییم یا الله، یا ستار، یا غفار. یک بخش دعا هم خواستن از خداست. عرضه و تقاضا با هم هماهنگ هستند. خداوند فرموده است اگر دست به دعا بردارید هم خواسته شما را برآورده کرده و هم بیشتر از خواسته شما به شما عطا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: مرحوم شیخ عباس قمی شخصی موحد و عاشق اهل بیت(ع) بوده و انصافا خودساخته، نابغه، الگو، اهل عرفان عملی و تحقیقات و تفکر بوده است. وی یک محقق ژرف‌نگر و دارای قدرت جذب حداکثری است. بسیاری از بزرگان ما همانند مرحوم آیت الله میلانی و آیت‌الله بهجت از ایشان تأثیر زیادی گرفته‌اند. در میان آثار فراوانی که از محدث قمی باقی مانده هیچ کتابی همانند مفاتیح الجنان نیست. ایشان برای کتاب سفینةالبحار، هم خودش زحمت زیادی کشیده و هم از محققان و بزرگان نجف بهره گرفته است اما این کتاب به گرد پای مفاتیح الجنان هم نمی‌رسد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: علت این امر این است که مرحوم حاج عباس قمی، هیچ کتابی را به دلیل استفاده مالی ننوشته و به چاپ نرسانده است. در زمان ما مرحوم شهید مطهری هم اینگونه بود. وی نیاز جامعه را می‌دید و براساس نیاز جامعه عرضه می‌کرد. همه کتاب‌های مرحوم شیخ عباس قمی نیز در زمانه خود برای مؤمنین و جامعه شیعی و مؤمنین نوشته شده است. وی متناسب با نیاز دست به قلم می‌برد و از بس اهل قلم بود که دست‌هایش پینه می‌زد. علت دیگر دیگر کم نظیر بودن مفاتیح الجنان این است که جمع دعاهای مختلف است و دعا هم قرآنِ صاعد است. قرآن از جانب خداوند پایین آمده و ائمه(ع) قرآن ناطق بودند و آنچه بیان کردند با الهام الهی بوده که انسان را از زمین به آسمان می‌برد.

خاصیت‌های دعا

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: هیچ عبادتی خاصیت دعا را ندارد. دعا مغز عبادت‌هاست بنابراین از عزیزانی که به این نمایشگاه قرآنی تشریف آورده‌اند درخواست دارم که دعا کنند «الهم عجل لولیک الفرج» و برای جوانان عزیز ما هم دعا کنند که این جوانان زیر خیمه قرآن کریم در اموری همانند کار، ازدواج، تحصیل و اشتغال مشمول عنایت الهی باشند و درها به روی آنها باز شود.

وی افزود: نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که که شیخ عباس قمی علی رغم تقاضاهایی که از ایشان می‌شد که کتاب دعا بنویسند، اما وی می‌گفت بزرگان کتاب دعا نوشته‌اند لذا دیگر نیازی به نوشتن من نیست اما بعداً خداوند در دل ایشان نوری ایجاد می‌کند تا کتاب دعایی بنویسد و به حضرت فاطمه زهرا(س) هدیه کند لذا یکی از ثواب‌های خواندن مفاتیح الجنان این است که با هر دعایی که شخصی می‌خواند حضرت فاطمه زهرا(س) سر سفره خودش از وی پذیرایی می‌کند. بنابراین این کتاب در همه جا انیس دل‌ها شده است و این عنایت خاص حضرت زهرا(س) راز ماندگاری کتاب مفاتیح الجنان است.

تأثیر دعا بر سبک زندگی

حجت‌الاسلام صدیقی درباره نقش دعا در سبک زندگی اسلامی و ایرانی گفت: دعا اولا انس با خداست. خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ؛ پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر نعمت من به جای آرید و کفران نعمت من نکنید» (بقره/152) این آیه می‌تواند دل آدم را آب کند. خداوند با محبتی که دارد با بشر رفاقت می‌کند. یاد ما هیچ تأثیری بر خدا ندارد چون احتیاجی به ما ندارد اما وقتی خدا را یاد می‌کنیم خدا به ما نظر لطف می‌کند. خدا منتظر است دل ما را ببرد و ما را نوازش کند و آنچه در این زمینه تأثیرگذار است همین دعاست. نکته دوم درباره دعا این است که دعا به منزله خداشناسی و دردشناسی و درمان‌شناسی است. واقعا دعا نسخه همه درهای اجتماعی و فردی است.

وی درباره راه‌های نهادینه کردن دعا در خانواده و در میان فرزندان گفت: آنچه نماز را برای ما شیرین و ارتباط با خدا را پرجاذبه می‌کند دعاست. یکی از دردهای مهم ‌در عصر ما بی‌قراری و نبود آرامش است و هرچه دکترهای روانشناس و متخصصان مغز و اعصاب بیشتر می‌شوند تعداد مشتری‌‎‌‌های آنها نیز بیشتر می‌شود و این دارو هم هیچ تأثیری بر آنها ندارد بلکه صرفا مسکن موقت است و درمان قطعی نیست چون درمان واقعی همان ذکر خداست که با دعا کردن محقق می‌شود. بنابراین اگر پدران و مادران پاکیزه زندگی کنند و غذای حلال به فرزندان خود بدهند کودک هم از پدر و مادر الگو گرفته و به این نتیجه می‌رسد که چیزی پرجاذبه‌تر از دعا در زندگی وجود ندارد.

راهکارهای افزایش معنویت در جامعه

امام جمعه موقت تهران درباره راهکارهای افزایش معنویت در جامعه گفت: اگر بتوانیم تحولی که مقام معظم رهبری که انصافاً فردی نظر کرده است و امام زمان هوای او را دارد را مدنظر داشته باشیم، شاهد افزایش معنویت در جامعه خواهیم بود. مقام معظم رهبری، می‌خواهند جامعه در یک سیر تحولی به قله برسد و این جز با عنایت خدا عملی نمی‌شود. آنچه خدا بخواهد همان می‌شود و خدا هم برای کسی می‌خواهد که اهل معنویت باشد. دلیل اینکه جامعه ما نشاط و حرکت دارد و 43 سال است در سنگر انقلاب است و در مقابل هجمه‌های جهانی مقاومت کرده، این است که اهل معنویت است و از خدا فاصله نگرفته است.

وی افزود: مسئله دعا و نیایش نقش زیادی در ایجاد رابطه ما با خلق خدا دارد. دعا ما را اجتماعی و خدمتگزار دیگران می‌کند و مجاهد می پروراند. این نکته‌ای است که مسئولان برای افزایش معنویت در جامعه در نظر داشته باشند.

یادآور می‌شود، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 12 فروردین در محل مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و تا 26 فروردین‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
captcha