روحانیت زبان نسل جدید و اقتضائات آن را درک کرده است
کد خبر: 4132899
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه:

روحانیت زبان نسل جدید و اقتضائات آن را درک کرده است

حجت‌الاسلام ملکی درباره وضعیت کلی دینداری ایرانیان به ویژه نسل جوان و ضرورت ایجاد فضای گفت‌وگوی واقعی و فهم زبان نسل جدید از سوی روحانیت گفت: خوشبختانه روحانیت این مسئله را درک کرده اما مشکل این است که تعداد طلبه‌ها به اندازه نیاز جامعه نیست.

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین حمید ملکی، قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین حمید ملکی، قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها، در جریان بازدید از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وضعیت تبلیغ و اعزام مبلغان به مناطق محروم و عدم تمایل به حضور در این مناطق براساس برخی ادعاها گفت: قبلا به این شکل بود اما از حدود 25 سال پیش حوزه بحث «سفیران هدایت» را طراحی کرد که طلبه‌ها اصلا برای تبلیغ به ویژه در مناطق محروم و دور از دسترس آموزش می‌دیدند و عمده این طلبه‌ها بومی آن مناطق بودند ولذا سفیران هدایت آن مناطق را پوشش داده است به حدی که الان وقتی برای ثبت نام دعوت می‌کنیم بیشتر مایل هستند در دوره‌های بلندمدت شرکت کنند نه اینکه در دوره کوتاه‌مدت 5 ساله حاضر شوند. بنابراین این مشکل الان کاملا حل شده است.

وی افزود: همچنین حوزه برنامه دیگری را تحت عنوان «طرح هجرت» دارد که طلبه‌هایی که درس آنها تمام شده یا مقطعی را خواندند و نمی‌خواهند بیشتر از آن بخوانند از قم هجرت می‌کنند و در اقصی نقاط کشور می‌روند و در آن مناطق مستقر می‌شوند و عالم و مبلغ آن منطقه می‌شوند و وظایف تبلیغی خود را انجام می‌دهند، لذا انصافا حوزه در این زمینه خیلی تلاش کرده و خیلی از این طلبه‌ها با روحیه جهادی، ایثار و تبلیغی این سختی‌ها را به جان خریده‌اند با خانواده در این مناطق مستقر شده‌اند و کار تبلیغی را انجام می‌دهند.

ذائقه‌ها تغییر کرده، نه اعتقادات

حجت‌الاسلام ملکی درباره پررنگ شدن مسئله حجاب در جامعه با بروز پدیده بی‌حجابی در کشور و نقد به مجموعه دستگاه‌های تبلیغی و دینی و صدا و سیما که چرا پس از 44 سال نتوانستند این مسئله را حل کنند، گفت: تحلیلی که رهبر معظم انقلاب در این زمینه مطرح می‌کنند این است که پدیده بی‌حجابی یک مسئله پیچیده است که در پشت سر آن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن قرار گرفته و این نکته مهمی است که نباید فراموش کرد.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: از طرف دیگر رهبر انقلاب و همه ما، مردم ایران را مردمی عفیف و نجیب می‌دانیم و می‌شناسیم و این یک واقعیت است اما این دو مقوله الان با هم مخلوط شده است. به این معنا که فرماندهی را دشمن با برنامه‌های پیچیده خود انجام می‌دهد و جوانان و خانواده‌ها را تحت این فضای تهاجم فرهنگی قرار داده و ذائقه‌های آنها را تغییر داده، نه اعتقادات آنها را.

تبدیل نهادهای فرهنگی به قرارگاه

وی تصریح کرد: به باور من اعتقادات این جوانان تغییر پیدا نکرده و اینها همان افرادی هستند که در مراسم احیای شب‌های قدر حاضر می‌شوند و دعا و تضرع می‌کنند. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر این افراد بدانند در پشت این قضیه دشمن حضور دارد، قطعا این رفتار را انجام نمی‌دهند. لذا باید ریشه‌ها و دلایل وقوع این پدیده را شناخت و سهم‌دهی کرد و به طور کلی نگفت که روحانیت چه کار می‌کند. چون می‌توان این ادعا را هم مطرح کرد که این همه معلم، استاد دانشگاه و سایر نهادهای فرهنگی چه می‌کنند. البته این ایراد به همه ما وارد است اما نباید همه ایرادات را متوجه روحانیت کرد.

حجت‌الاسلام ملکی با تأکید بر اینکه نهادهای فرهنگی باید تبدیل به قرارگاه شوند، گفت: به تعبیر رهبر انقلاب دشمنان در موضوع حجاب بابرنامه کار می‌کنند و ما هم در مقابل باید بابرنامه فعالیت و از کارهای سلیقه‌ای پرهیز کنیم و این نیاز به هوشمندی دارد. الان رهبر انقلاب خط فرمانی را داده‌اند و لذا همه نهادهای فرهنگی و مردمی که از این فضا ناراضی هستند باید در این خط ترسیم‌شده از سوی رهبری حرکت کنند.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: همچنان نگاه نظام به افراد بی‌حجاب یا بدحجاب این است که این افراد فرزندان ما هستند و اگر با این نگاه جلو برویم و نهادهای مسئول مختلف در این رابطه با برنامه کار را پیش ببرند و از تحقیر و توهین پرهیز کرده و تکریم، احترام و تبیین را در دستور کار قرار دهند می‌توان به بهبود این فضا امیدوار بود. این مسئله با تدبیر نهادها و مسئولان فرهنگی حل خواهد شد عفت و حجاب ایرانی ـ اسلامی احیا و ارزش حجاب و عفاف بیشتر درک خواهد شد.

روحانیت زبان نسل جوان را می‌فهمد  

حجت‌الاسلام ملکی درباره وضعیت کلی دینداری ایرانیان به ویژه نسل جوان و ضرورت ایجاد فضای گفت‌وگوی واقعی و فهم زبان نسل جدید از سوی روحانیت گفت: خوشبختانه روحانیت این مسئله را درک کرده اما مشکل این است که تعداد طلبه‌ها به اندازه نیاز جامعه نیست. بنده ده سال مدیر حوزه علمیه معصومیه بودم که همه طلاب آن دانشگاهی بودند که تعداد قابل توجهی از آنها از دانشجویان دانشگاه شریف، تهران و شهید بهشتی و به عبارتی کاملا به روز بودند و همین افراد در دوره اغتشاشات به دانشگاه‌های خود برای گفت‌وگو با دانشجویان رفتند چون دانشجو بودند و زبان دانشجویان را می‌فهمیدند.

وی اظهار کرد:‌ در حقیقت مشکل این است که این اتفاقات خوب خیلی به تصویر کشیده نشده و در مورد آن اطلاع‌رسانی نشده است. در حقیقت طلبه‌های جوان ما کاملا همزبان نسل جوان هستند و در جریان اغتشاشات خیلی از طلبه‌ها با اغتشاشگران گفت‌وگو کردند و با آنها رفیق شدند اما این مسئله باید توسعه پیدا کند ولی قبول ندارم که روحانیت زبان نسل جوان را نمی‌فهمد.

نسبت اقتصاد و فرهنگ در نگاه رهبر انقلاب   

حجت‌الاسلام ملکی درباره تأکید رهبر انقلاب بر این مسئله که اقتصاد نابه‌سامان بر روی فرهنگ تأثیر می‌گذارد و نقش بهبود اوضاع اقتصادی بر حل بسیاری از مشکلات فرهنگی گفت: رهبر انقلاب به مسائل صفر و صدی نگاه نمی‌کنند. در حقیقت ایشان نمی‌فرمایند تا اقتصاد درست نشود کار فرهنگی فایده ندارد و باید آن را رها کرد اما معتقد به اولویت‌گذاری هستند و در این وضعیت اقتصاد اولویت اول و فرهنگ اولویت دوم است و اقتصاد بر روی فرهنگ هم اثر می‌گذارد.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در پایان اظهار کرد: از طرف دیگر اقتصاد نیاز به پیوست فرهنگی دارد و اگر وضعیت اقتصادی بدون داشتن پیوست فرهنگی بهبود پیدا کند با مشکل اسراف، تبذیر، تمامیت‌خواهی و اشرافی‌گری مواجه خواهیم شد. لذا اقتصاد حتما باید پیوست فرهنگی داشته باشد تا مفاهیمی مانند قناعت، انفاق، ایثار، کار و تلاش زنده بماند و در جامعه جریان داشته باشد.

انتهای پیام
captcha