مطالبه بانوان قرآنی حسینیه «شهید بختیاری» جونقان + پاسخ بنیاد شهید
کد خبر: 4135261
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

مطالبه بانوان قرآنی حسینیه «شهید بختیاری» جونقان + پاسخ بنیاد شهید

حسینیه شهید «ایرج بختیاری» شهر جونقان در اغتشاشات سال گذشته دچار طعمه آتش شد و فعالیت مراکز مستقر در این مکان از جمله خانه قرآن نورالهدی دچار مشکل شد در این راستا اداره‌کل بنیاد شهید و امور ايثارگران چهارمحال‌وبختیاری وعده بازسازی این مرکز را داده و پیگیر هزینه‌ها است.

حسینیه شهید بختیاری

حسینیه شهید «ایرج بختیاری» شهر جونقان از توابع شهرستان فارسان چهارمحال‌وبختیاری در اغتشاشات سال گذشته طعمه آتش شد و با از بین رفتن این مرکز فعالیت مراکز مستقر در این مکان از جمله خانه قرآن نورالهدی دچار مشکل شد. این خانه قرآن در سال‌های گذشته فعالیت‌های درخشان و پررنگی را در عرصه آموزش و ترویج فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) در بین خانواده‌های جونقانی داشته و پس از این حادثه، بخش اعظمی از فعالیت‌های قرآنی مجموعه به ناچار اجرا نمی‌شود.

ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با مدیر خانه قرآن نورالهدی جونقان به مشکلات این مرکز قرآنی پرداخته و سپس اقدامات بنیاد شهید و امور ايثارگران چهارمحال‌وبختیاری و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان را برای بازسازی این مکان جویا شده است.

شهربانو غفاری، مدیر خانه قرآن نورالهدی جونقان با اشاره به اینکه کلاس‌های قرآن و محافل قرآنی و مذهبی در این خانه قرآن سابقه چندین ساله دارد، اظهار کرد: این خانه قرآن در محل حسینیه شهید ایرج بختیاری مستقر بوده و شمار بسیاری از بانوان و کودکان و نوجوانان در این مرکز آموزش‌های قرآنی را دریافت می‌کردند.

وی با ذکر اینکه متأسفانه در پی حادثه آتش گرفتن حسینیه شهید بختیاری امکان استفاده از این مکان از ما سلب شده است، ادامه داد: پس از این واقعه انسجام و نظم کلاس‌ها از بین رفت اما تلاش کرده‌ایم که این کلاس‌ها را به‌صورت هفتگی در منازل بانوان قرآن‌آموز برگزار کنیم.

غفاری به شور و حال قرآنی حسینیه شهید بختیاری در ایام ماه مبارک رمضان در سال‌های گذشته اشاره کرد و توضیح داد: هر ساله محافل جزءخوانی قرآن کریم در این ایام با حضور و مشارکت‌ پرشور اهالی برپا بود و آنجا مملو از جمعیت بانوان برای این محفل معنوی می‌شد. امسال اعضای خانه قرآن نورالهدی به‌صورت پراکنده در مساجد سطح شهر در محافل جزءخوانی شرکت می‌کنند.

این بانوی فعال قرآنی در خصوص آموزش‌های قرآن خانه قرآن نورالهدی جونقان، تصریح کرد: این آموزش‌ها از بدو فعالیت تا کنون شامل روخوانی و روانخوانی بزرگسالان و نوجوانان و افراد محروم از سواد، مفاهیم، تجوید، تفسیر و حفظ بوده است.

غفاری بیان کرد: بنده و برخی مربیان خانه قرآن به‌صورت پراکنده در مساجد و منازل مشغول آموزش قرآن به قرآن‌آموزان هستیم و اميدواريم که هر چه زودتر شاهد بازسازی حسینیه شهید بختیاری و از سرگیری فعالیت خانه قرآن در این مکان باشیم.

مدیر خانه قرآن نورالهدی جونقان در خصوص پیگیری‌ها برای آغاز و تسریع بازسازی حسینیه شهید بختیاری، گفت: متأسفانه تمام امکانات و تجهیزات، در و پنجره‌ها و دیوارها و ... از بین رفته و غیرقابل استفاده هستند و چند مرکز از جمله خانه قرآن تحت پوشش تبلیغات اسلامی استان، پایگاه بسیج، مرکز فرهنگی بنیاد شهید و ... در این محل مشغول فعالیت بودند که تا کنون پیگیری‌هایی از این نهادها برای مساعدت در بازسازی داشته‌ام.

پیگیری بازسازی حسینیه

غفاری با تصریح اینکه حسینیه شهید بختیاری از سال‌ها قبل از سوی خانواده فرمانده شهيد ایرج بختیاری در اختیار فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی قرار گرفته است، تصریح کرد: خانواده شهید نیز اعلام کرد که توان تأمین هزینه بازسازی این مکان را ندارد و متأسفانه حجم خسارت بسیار بالاست. همچنین تلاش کردیم مبلغی از کمک‌های مردمی را برای این موضوع جمع‌آوری کنیم که مبلغ مورد انتظار محقق نشد.

مدیر خانه قرآن نورالهدی جونقان تأکید کرد: به مدد خانواده شهید بختیاری تا چندین سال مشکل مکان فعالیت نداشتیم و با خیال آسوده و فراغ بال توانسته بودیم دامنه فعالیت‌های قرآنی خود را گسترش دهیم که متأسفانه این فرصت خوب از ما سلب شده است.

غفاری با اشاره به اینکه گزارش این موضوع به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان و مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ارائه شده است، افزود: انتظار می‌رود که مسئولان چاره‌ای برای این مشکل بیندیشند تا فعالیت‌های قرآنی حسينیه بیش از این دچار وقفه نشود.

این بانوی قرآنی استان با اشاره به برپایی جلسات خانگی قرآن کریم در جونقان، تصریح کرد: سال گذشته این فعالیت‌ها پررنگ‌تر بود و به پاس فعالیت‌های اثرگذار در جهت برپایی جلسات خانگی قرآن، چند جلد قرآن از سوی جامعه قرآنی عصر استان به خانه قرآن نورالهدی اهدا شد.

تأمین اعتبار بازسازی در مرحله نهایی قرار دارد

جلال ریاحی، رئیس اداره فرهنگی اداره‌کل بنیاد شهید و امور ايثارگران چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه به علت فضای ایجاد شده در جونقان اقدام سریع برای تعمیر و بازسازی حسینیه شهید بختیاری امکان‌پذیر نبود، گفت: هر اقدامی در آن ایام ممکن بود تبعات منفی به‌دنبال داشته باشد و مشکلات جدیدی را ایجاد کند، لذا چند ماه پس از این حادثه برای طی روند اداری بازسازی این مکان اقدام کردیم.

وی با ابراز تأسف از حادثه به آتش کشیدن حسينیه شهید بیان کرد: این حادثه نشان داد که فتنه‌گران و آشوبگران درواقع از هتاکی به مقدسات و اعتقادات مردم ابایی ندارند و این مکان را که با دو نام فاخر معنوی یعنی شهید و امام حسین(ع) پیوند داشت مورد هتک حرمت و اهانت قرار داده و نابود کردند و با این کار، هویت ضد دینی خود را برای مردم آشکار کردند.

ریاحی با تصریح اینکه از حدود سه ماه قبل اقدام خود را برای بازسازی حسینیه آغاز کرده‌ایم، افزود: طی بازدیدهایی که از حسینیه انجام شد متوجه شدیم که متأسفانه حجم خسارت بالاست و هزینه بازسازی بسیاری را تحمیل می‌کند؛ پس از این بازدید، نامه‌ای خطاب به سیدامیرحسین قاضی‌زاده، رئیس بنیاد شهید کشور و تقاضای اعتبار بازسازی ارسال شد.

وی با تصریح اینکه نامه ارسالی استان از سوی رئیس بنیاد شهید کشور به مؤسسه کوثر ارجاع شد، توضیح داد: این مؤسسه مالی وابسته به بنیاد شهید هزینه بازسازی را تأمین خواهد کرد که نامه‌نگاری‌ها و ارسال گزارش‌های مستند در حال انجام است و امیدواریم پس از طی روند اداری، به‌زودی شاهد تأمین اعتبار و آغاز روند بازسازی حسینیه باشیم.

ریاحی در پایان گفت: براساس برآورد هزینه، ۱۰۰ میلیون تومان درخواست اعتبار شده است تا صرف نقاشی، کاشی‌کاری، سیستم برق و ... شود که به محض دریافت اعتبار، بازسازی محل آغاز خواهد شد.

جذب کمک‌های خیران

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن چراغی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه رایزنی‌ها برای رفع مشکل فعالان قرآنی حسینیه شهید بختیاری انجام شده و این مسئله به‌زودی در دستور کار قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با شماری از بزرگان و مؤمنان شهر گفت‌وگوهایی انجام شده تا بخشی از هزینه بازسازی حسینیه شهید و تأمین تجهيزات از طریق کمک‌های خیران تأمین شود.

وی ادامه داد: قول‌هایی از برخی خیران گرفته‌ایم که در صورت نیاز از کمک‌های آنان برای تعمیر حسینیه استفاده کنیم و قول داده‌اند که بعد از ماه مبارک رمضان پای کار بیایند.

چراغی با اشاره به فعالیت‌های پررنگ خانه قرآن نورالهدی جونقان در محل حسینیه شهید بختیاری، تصریح کرد: با توجه به اینکه این مرکز فعال قرآنی تحت نظارت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قرار دارد، ما نیز احساس وظیفه کردیم که این بانوان فعال حمایت شوند و لذا رایزنی‌هایی هم در شهر جونقان و هم شهرستان فارسان برای تسریع در حل مشکل داشته‌ایم تا شاهد از سرگیری فعالیت‌های قرآنی در این مکان باشیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان با اشاره به فعالیت ۲۵ مؤسسه قرآنی و خانه قرآن شهری و روستایی در سطح شهرستان، گفت: در نیمه‌ شعبان شاهد افتتاح نخستین مرکز تخصصی حفظ فارسان بودیم که به همت مریم قاسمی، بانوی حافظ کل قرآن و مدیر مؤسسه قرآنی راسخون راه‌اندازی شده و برگزاری دوره‌های تخصصی حفظ قرآن کریم را در دستور کار دارد.

چراغی افزود: همچنین برخی مؤسسات و خانه‌های قرآن شهرستان اقدامات مبتکرانه خوبی را در ایام ماه مبارک رمضان در مجموعه‌های خود اجرا کردند که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت، از جمله می‌توان به اجرای طرح «قرآن بخوان، جایزه بگیر» ویژه کودکان و نوجوانان اشاره کرد که از سوی خانه قرآن مبعث فارسان اجرا شده و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

وی در پایان گفت: در ایام ماه مبارک رمضان محافل جزءخوانی در سراسر شهرستان‌ در حال برگزاری است که محافل شهرها و روستاهایی چون چلیچه، فیل‌آباد، باباحیدر، گوجان، کُران، جونقان و فارسان شاخص و پررنگ هستند. اداره تبلیغات اسلامی نیز علاوه بر برپایی دوره‌های آموزشی ویژه مدیران و مربیان مؤسسات و خانه‌های قرآن، سرکشی و ارزیابی برنامه‌های قرآنی را به‌صورت مستمر و منظم انجام می‌دهد و مراکز قرآنی فعال براساس میزان فعالیت، از حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام
captcha