از تشکیل 11 دهکده اقتصاد مقاومتی تا اجرای 475 برنامه هفته بسیج سازندگی در فارس
کد خبر: 4139102
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

از تشکیل 11 دهکده اقتصاد مقاومتی تا اجرای 475 برنامه هفته بسیج سازندگی در فارس

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس در تشریح برنامه‌های هفته بسیج سازندگی این استان از اجرای 475 پروژه در بخش‌های مختلف در سطح استان با همت گروه‌های جهادی خبر داد و گفت: تاکنون 10 دهکده اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان‌های استان راه‌اندازی کردیم، اما بنا داریم امسال دهکده اقتصاد مقاومتی الگو را هم احداث کنیم.

اسماعیل قزلسفلی، رئیس سازمان بسیج سازندگی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، اسماعیل قزلسفلی، رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس، امروز، 17 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه امروز بیست‌و‌سومین سالروز تأسیس بسیج سازندگی به فرمایش رهبر معظم انقلاب است،‌ گفت: زمانی که جهاد سازندگی منحل و در وزارت جهاد کشاورزی ادغام می‌شد برای اینکه حرکت‌های جهادی در کشور خاموش نشود، رهبر معظم انقلاب دستور تأسیس بسیج سازندگی ذیل نیروی مقاومت بسیج را صادر کردند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در همان ابتدا سازماندهی، ساماندهی، اعزام و به‌کارگیری نیروهای جهادی را بر عهده بسیج و مباحث پشتیبانی و مالی را بر عهده دولت قرار دادند، افزود: سابقه فعالیت‌های جهادی در دوران پیش از انقلاب در زلزله سال 47 فردوس که گروهی از طلاب به سرپرستی رهبر معظم انقلاب به مردم خدمت‌رسانی کردند، می‌رسد.

قزلسفلی با یادآوری اینکه جهادگران قبل از جنگ در مناطق محروم به خدمت‌رسانی مردم می‌پرداختند و در دوران دفاع مقدس هم واقعاً حماسه‌آفرین بودند، افزود: امام راحل از جهادگران به‌عنوان سنگرسازان بی‌سنگر نام بردند که در خط مقدم سنگر می‌ساختند، اما خودشان سنگری نداشتند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با تصریح اینکه حرکت‌های جهادی بعد از جنگ هم با قوت ادامه پیدا کرد، اما با کج‌سلیقگی و با نگاه تکنوکرات‌ها جهاد سازندگی منحفل شد و در وزارت جهاد کشاورزی ادغام شد، گفت: امروز بسیج سازندگی در گام دوم انقلاب به دوره بالنده و استکمال خود رسیده است.

وی تصریح کرد: بسیج سازندگی برای اینکه بتواند بستر حضور جوانان و نوجوانان را برای خدمتگزاری به مردم فراهم کند دو شبکه شوراهای جهادی و مجامع جهادی که  از طریق انتخابات گروه‌های جهادی انتخاب می‌شوند و بال اندیشه‌ای بسیج سازندگی هستند و دیگری شبکه قرارگاه‌های عملیات جهادی را تشکیل داده است تا از موازی‌کاری گروه‌های جهادی در مناطق محروم جلوگیری به عمل آید.

فعالیت 7 قرارگاه عملیات جهادی

قزلسفلی از فعالیت هفت قرارگاه عملیات جهادی در نقاط شمال، جنوب، شرق، غرب، جنوب غرب و شمال شرق استان فارس خبر داد و گفت:‌ این قرارگاه در ابعاد مختلف سخت‌افزاری،‌ ماشین‌آلات، محرومیت‌زدایی، نرم‌افزاری، تجهیزات رسانه‌ای و... فرصت خدمت گروه‌های جهادی را در مناطق محروم و حوادث غیرمترقبه فراهم می‌کنند.

رئیس بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه قرارگاه‌ها به‌صورت محله‌ای، منطقه‌ای و شهرستانی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: قرارگاه‌های جهادی منطقه‌ای یا شهرستانی توسط هر پایگاه مقاومت بسیج شکل می‌‌گیرد و قرارگاه‌های محله‌ای هم با اولویت مناطق کم‌برخوردارتر و محروم‌تر ایجاد می‌شوند.

وی با تصریح اینکه سال گذشته برای هر شهرستان یک قرارگاه ایجاد شد و امسال ارتقا خواهند یافت، به تشریح عملکرد سازمان بسیج سازندگی فارس در سال 1401 پرداخت و گفت: سال گذشته با رویکرد قرارگاه محوری در چهار عرصه با محوریت گروه‌های جهادی وارد کار و تلاش شدیم؛ یکی در حوزه فنی عمرانی و زیرساختی بود که یک هزار و ۸۷ پروژه حاصل تلاش گروه‌های جهادی در این عرصه بود.

قزلسفلی ادامه داد: از این تعداد پروژه، 316 پروژه در عرصه بهداشت و سلامت مثل خانه بهداشت، سرویس‌های بهداشتی، حمام و غسالخانه، 152 پروژه در حوزه  کشاورزی و آبخیزداری، چاه و قنات، 172 پروژه در حوزه اماکن مذهبی مثل خانه عالم و مساجد و حسینیه، 28 پروژه در حوزه بهسازی و مرمت گلزارهای شهدا، یک هزار و 22 پروژه در بحث احداث و تکمیل مسکن محرومان، 43 پروژه فرهنگی و ورزشی، 33 واحد اماکن آموزشی مثل مدارس، دو پروژه احداث و مرمت پل مواصلاتی هستند که البته پروژه‌های آبرسانی و آسفالت معابر روستایی هم هستند که جداگانه اطلاع‌رسانی خواهند شد.

آبرسانی به 230 روستا

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با اشاره به جهادآبرسانی جهادگران نیز گفت:‌ از اردیبهشت‌ماه سال گذشته جهادآبرسانی به 372 روستای استان آغاز شده است که تا اسفندماه سال گذشته موفق شدیم آبرسانی به 230 روستا را به اتمام برسانیم که در سفر دوم ریاست جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید و مابقی روستاها را هم ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در این حوزه رویکرد ما تسهیل‌گری و توانمندسازی است و همه تلاش‌ها برای فراهم کردن فرصت‌های شغلی اجتماع‌محور است که چند عرصه را دربر می‌گیرد شامل مشاغل خانگی و خرد، صنایع دستی، صنایع تبدیلی که به آنها فرصت‌های شغلی اجتماع‌محور می‌گوییم.

قزلسفلی از فراهم شدن دو هزار و 838 فرصت شغلی از محل تسهیلات تبصره 16 در استان خبر داد و افزود:‌ همچنین در سال گذشته ۱۱۲ کارگاه کوچک اشتغال احداث کردیم و یک هزار و 761 صندوق قرض‌‌الحسنه و 195 تعاونی اشتغالزا هم تا پایان سال در همین راستا خدمت‌رسانی می‌کردند.

ایجاد اشتغال برای 6740 نفر

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه به‌طور کلی برای شش هزار و 740 نفر فرصت شغلی در سال گذشته در استان فراهم کردیم، گفت: در بحث کمک‌های مؤمنانه خدمات مختلفی از ابتدای شیوع کرونا انجام دادیم که می‌‌توان به ضدعفونی معابر، توزیع بسته‌های معیشتی، توزیع قریب به دو هزار سری جهیزیه توسط خیران و گروه‌های جهادی، آزادی 714 زندانی جرائم غیرعمد در قالب طرح نذر رهایی، مرمت و بهسازی مسکن محرومان، توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر میان نیازمندان، تأمین سیستم سرمایشی و گرمایشی، اطعام، نذر خون و... اشاره کرد.

وی همچنین از برگزاری پنج هزار و 731 اردوی جهادی با خدمت‌رسانی بیش از 73 هزار جهادگر در عرصه‌های مختلف در سال گذشته خبر داد و افزود:‌ این اردوهای جهادی در قالب رزمایش فاطمی یک در عید نوروز، اردوهای جهادی تابستان، رزمایش فاطمی 2 در ایام هفته بسیج و رزمایش‌های تخصصی اقشار بسیج اجرا شدند.

قزلسفلی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های محوری سال ۱۴۰۲ این سازمان اشاره کرد و گفت: امسال طرح جدیدی در حوزه آبخیزداری و کشاورزی را آغاز خواهیم کرد و همچنین برنامه جامع محرومیت‌زدایی مردم‌پایه را اجرا می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه امسال چهار اولویت تأمین آب، کمک به احداث جاده‌ها، مسکن محرومان و زیرساخت اشتغال را در روستاهای استان دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: جهادآبرسانی را در سال جاری در مناطق روستایی شیراز در قالب طرح پایدارسازی منابع آب با همکاری آبفای شیراز دنبال خواهیم کرد.

وی اجرای طرح آبخیز تا جالیز ویژه در حوزه کشاورزی که از طرح‌های راهبردی دولت است با اعتبار 315 میلیارد تومان، ورود جدی به پروژه‌های ورزشی، تخصیص بودجه از اعتبارات بودجه سال 1401 و 1402 برای آسفالت راه‌های روستایی و راه‌های منتهی به گلزارهای شهدا، پاسگاه‌ها، حوزه‌های مقاومت بسیج و... احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین انرژی که اکنون قریب 40 پرونده در دستور کار است، تمرکز ویژه بر احداث دهکده  اقتصاد مقاومتی الگویی را از دیگر اولویت‌های این سازمان در سال 1402 اعلام کرد.

تشکیل 11 دهکده اقتصاد مقاومتی

قزلسفلی با بیان اینکه هم‌اکنون 10 دهکده اقتصاد مقاومتی به‌صورت منطقه‌ای در شهرستان‌های استان فعالیت می‌کنند و علاوه بر این‌ها بنا داریم دهکده اقتصاد مقاومتی الگویی را در جاده شیراز اصفهان راه‌اندازی کنیم، گفت: همچنین بنا داریم امسال مرکز مشاوره کارآفرینی تلفنی را راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس از برگزاری یادواره سرداران و 254 شهید جهاد خدمت طی روزهای 11 و 12 مردادماه شامل شهدای جهادسازندگی، شهدای جهادگر مدافع حرم، شهدای جهادگر مدافع سلامت، شهدای جهادگر مدافع امنیت و جهادگران آسمانی که در راه خدمت به مردم آسمانی شدند، خبر داد و گفت: ۵۴ شهید در استان داریم که در راه خدمت‌رسانی به مردم از بین رفتند ولی شهید خدمت محسوب نمی‌شوند.

اجرای 475 برنامه در هفته بسیج سازندگی

وی در ادامه با اشاره به اجرای 475 برنامه طی هفته بسیج سازندگی با محوریت پایگاه‌ها و گروه‌های جهادی در سراسر استان بیان کرد: افتتاح صندوق‌های قرض‌الحسنه، تعاونی‌های اشتغالزا، برپایی نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی، برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های توانمندسازی، واکسیناسیون دام، میز خدمت، سرکشی از خانواده شهدای جهادگر و تجلیل از جهادگران و همچنین برگزاری همایش «شکوه خدمت» در روز پنج‌شنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی از جمله برنامه‌های هفته بسیج سازندگی در استان فارس هستند.

قزلسفلی از بهره‌برداری از یک هزار و 53 پروژه گروه جهادی طی این هفته خبر داد و گفت: پروژه‌های عمرانی که گروه‌های جهادی مجری آن‌ها بودند در سه بحث مرمت، تکمیل و احداث انجام شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس در پایان بیان کرد: همچنین آیین بهره‌برداری از آسفالت راه‌های روستایی که سال گذشته یک میلیون و 386 متر مربع آسفالت را انجام دادیم از دیگر برنامه‌های این هفته خواهند بود.

انتهای پیام
captcha