قالیباف؛ سخنران افتتاحیه همایش «هندسه نظم جدید جهانی»
کد خبر: 4139334
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
احمدی‌مقدم در نشست خبری اعلام کرد:

قالیباف؛ سخنران افتتاحیه همایش «هندسه نظم جدید جهانی»

سردار احمدی‌مقدم در نشست خبری تشریح برنامه‌های همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» اعلام کرد که مراسم افتتاحیه این برنامه با سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه 20 اردیبهشت برگزار می‌شود.

نشست خبری همایش «هندسه نظم جدید جهانی»

به گزارش ایکنا نشست خبری سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، درباره همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» صبح امروز، دوشنبه 18 اردیبهشت، در ساختمان پیامبر اعظم(ص) دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.   

وی در این نشست با بیان اینکه مراسم افتتاحیه به سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه 20 اردیبهشت برگزار می‌شود، اعلام کرد که همچنین در این مراسم سردار باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح سخنرانی می‌کند.

به گفته احمدی‌مقدم، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز سخنران مراسم اختتامیه در عصر روز  پنج‌شنبه 21 اردیبهشت، خواهد بود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی از دریافت 364 مقاله در دبیرخانه همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» خبر داد و گفت: از این تعداد 229 مقاله به تأیید رسیده و 45 مقاله نیز در حال بررسی است. در همین راستا 46 مرکز علمی و پژوهشی ملی و 16 مرکز علمی و پژوهشی بین‌المللی با دبیرخانه همکاری داشته‌اند.



وی افزود: همچنین 182 مهمان بین‌المللی از 36 کشور در همایش حضور خواهند یافت که از 7 کشور چین، روسیه، بلاروس، قزاقستان، عمان، سوریه و عراق هیئت‌هایی رسمی حاضر خواهند بود.  

احمدی‌مقدم در ادامه در خصوص روند نظم جهانی از 110 سال گذشته تاکنون گفت: ابتدا مهمترین تغییر با جنگ جهانی اول رخ داد که امپراتوری عثمانی از بین رفت و تجزیه شد و نقشه غرب آسیا و شمال آفریقا با ظهور کشورهای متعدد تغییرات جدی پیدا کرد. در همین زمان انقلاب بلشویکی در روسیه آن روز به پیروزی رسید که آغازگر تحولات بعدی در جنگ جهانی دوم بود.

احمدی‌مقدم اظهار کرد: جنگ جهانی دوم تحول عمیق بعدی بود که به حضور آمریکا و شوروی در اروپا انجامید و کشورهای جدیدی در نقشه جهان ظهور یافتند و پس از آن دوران جنگ سرد آغاز شد که وضعیت نه جنگ و نه صلح برقرار بود که در ادامه به فروپاشی دیوار برلین و متعاقب آن فروپاشی شوروی و ظهور کشورهای جدید در اثر این فروپاشی و تجزیه یوگسلاوی و چکسلواکی انجامید که حکایت از تغییرات وسیع ژئوپلیتیکی و تغییرات محاسبات قدرت در جهان بود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی بیان کرد: 11 سپتامبر سرآغاز تقسیم‌بندی جدیدی در نقشه سیاسی جهان است که بوش پسر با حمله به عراق و افغانستان اعلام نظم نوین جهانی کرد و این آغاز سلطه یکجانبه و یکجانبه‌گرایی آمریکا در جهان بود و آمریکا تلاش کرد در مدیریت و حاکمیت جهانی خود را تنها قدرت برتر معرفی کند.

وی با بیان اینکه پس از 11 سپتامبر تغییرات وسیعی در جهان رخ داد، گفت: از جمله این تغییرات، ظهور قدرت‌های بزرگ جدید مانند چین و هند و بازقدرت‌گیری روسیه و ظهور اتحادیه‌هایی جدیدی مانند شانگهای و بریکس بود و بلوک‌بندی‌های جدید قدرت گفت که همه اینها چالشی در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بود.

احمدی‌مقدم افزود: در این دوره شاهد گسترش ناتو به سمت شرق برای حضور در افغانستان و عراق و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره روسیه هستیم و ناتو از حالت اولیه تدافعی به سمت یک حالت هجومی حرکت کرد اما آنچه از سال گذشته در قالب جنگ اوکراین رخ داد سرعت تحولات جهانی را ضد یکجانبه‌گرایی افزون کرد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ابراز کرد: در این راستا تغییرات وسیعی در نقشه انرژی، غذا و مناسبات سیاسی جهان واخیرا هم شورش علیه دلار در دنیا آغاز شد که اینها همه نشانه افول قدرت آمریکا و ظهور قدرت‌های جدید و بلوک‌بندی‌های جدید قدرت در سطح دنیا است. در حقیقت می‌توان حمله روسیه به اوکراین حمله به این نظم یا پایانی بر یکجانبه‌گرایی آمریکا بدانیم.

وی تصریح کرد: امروز سرعت تحولات و شگفتی‌ساز‌ها بیشتر شده‌اند و حوادثی در راه است که اساسا قابل پیش‌بینی نبوده‌اند و ممکن است دامنه منازعات به جنگ‌های وسیع جهانی یا هسته‌ای هم منجر شد. به هر حال دامنه تغییرات به گونه‌ای است که هیچ ملت و کشوری خارج از این میدان و دایره نیست.

احمدی‌مقدم اظهار کرد: براین اساس رهبر معظم انقلاب پس از این حوادث به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان فراخوان دادند که در صف مقدم باشند و این تحولات را بررسی کنند و راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به خصوص برای کشور ارائه دهند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای جدید ناشی از این تحولات گفت: طی جنگ اوکراین تصور غرب و آمریکا از تحریم روسیه به هم ریخت و متحدان نزدیک آنها در منطقه غرب آسیا هم به این تحریم‌ها نپیوستند و در بلوک‌بندی‌های جدید شاهد تحولات شگرفی بودیم که یکی از این مهمترین تحولات نزدیکی کشورهای عرب همسایه به جمهوری اسلامی و پذیرش سوریه در اتحادیه عرب پس از چندین سال است که سرآغاز تحولات جدیدی در منطقه ماست.

وی در پایان بیان کرد: این در حالی است که در یک برهه این کشورها وارد پیمان‌های دفاعی و امنیتی با رژیم صهیونیستی شده بودند که به نظر می‌رسد تحولات داخلی رژیم صهیونیستی، این کشورها را به واقع‌گرایی نزدیک‌تر کرد و امروز دست به تغییر الگوهای سیاسی و رفتاری گذشته زده‌اند و به دنبال پی‌ریزی طرح‌های جدیدی برای امنیت فراگیر و منطقه‌ای هستند و می‌خواهند یک تنوع‌بخشی به حوزه امنیت خود بدهند. همه این تحولات حاکی از آن است که در آینده شاهد تحولات سریعتر، پیچیده‌تر و غیر قابل پبش‌بینی‌تر خواهیم بود. ‌

انتهای پیام
captcha