چهار مؤلفه در بیان عظمت قرآن
کد خبر: 4140263
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
آیت‌الله مروارید مطرح کرد

چهار مؤلفه در بیان عظمت قرآن

آیت‌الله مروارید گفت: عظمت هر کتابی به چهار چیز است یکی به عظمت پدید آوردنده آن، به عظمت کسی است که کتاب برای او نوشته شده، به محتوای آن و یا عظمت آن به خاطر تاثیرگذاری آن در انسان است و تمام این چهار وسیله عظمت در قرآن جمع است.

قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله محمد مروارید، استاد خارج از فقه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، امروز 21 اردیبهشت در همایش سالانه اساتید و مربیان تدبر در قرآن و سیره در محل سالن همایش‌های این موسسه بیان کرد: یک تفسیر جامع از امام رضا(ع) در باب بسم‌الله آمده است که شیخ صدوق، در کتاب عیون اخبار الرضا و معانى الاخبار از حضرت رضا(ع) روایتى نقل کرده که در معنای جمله بسم الله فرمود: معنایش این است که من خود را به علامتى از علامت‌هاى خدا نشاندار می‌کنم. «تا همه بدانند که من بنده خدا هستم» شخص پرسید؟ سمه در کلمه بسم الله به چه معناست فرمود: به معناى علامت است.

وی افزود: خدا نمونه‌های بسیاری دارد به عنوان مثال آدم صفی الله، ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله، عیسی روح الله است، اما آن نشانی که بین همه انبیاء و اوصیا و سایر افراد در رتبه‌های پایین‌تر به این نشانه مفتخر شوند نشان عبودیت است که واقعا انسان مهر عبودیت را بر خود بزند.

مروارید ادامه داد: مهر عبودیت یک عبارت شعاری نیست، بلکه باید انسان واقعا بنده خدا شود. بر اساس حدیث عمران بصری روایتی منسوب به امام صادق(ع) است که فردی به‌نام عنوان بصری، از شاگردان مالک بن انس، آن را در مدینه نقل کرده است. موضوع این حدیث، پرسش و پاسخ درباره حقیقت عبادت و توصیه‌هایی برای آن است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن فرمودند: َ«اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» اظهار کرد: و از صبر و نماز يارى جوييد واين كار جز براى خاشعان، گران و سنگين است، لذا اینکه بخواهیم در کارهای بزرگ موفق شویم باید از صبر و نماز کمک بگیریم. این نمازی که در سایه آن مشکلات حل می‌شود برای برخی مشکل می‌شود مگر برای خاشعین اما این خشوع از کجا می‌آید؟ خاشعان کسانی هستند که به لقاءالله ایمان دارند و این خشوع در نماز وقتی رخ می‌دهد که قیامت باور باشند آنان هستند که قبلشان خاشع خواهد شد و وقتی به ربوبیت نزدیک شوند دیگر شیطان در آنان راه نخواهد یافت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: وضعیت فعلی جامعه ما از این است که قیامت باوری نداریم. اگر این حقیقت را باور کنیم دیگر به جوانی و مال و ثروت و علم خود مغرور نمی‌شویم این چند روز دنیا و هوای نفس است که این وضعیت را به وجود می‌آورد، اما حقیقت عبودیت این است که همه آنچه از نعمت‌های خداوند را داریم از استعداد، علم، آبرو، جمال، مال و... همه را از خدا بدانیم. اگر مهر عبودیت به انسان زده شود همه اعمالش رنگ خدایی می‌گیرد اگر کاسب است این کسبش می‌شود، عبادت اگر علم‌آموزی می‌کند این علم را برای خدا انجام دهد.

وی افزود: عظمت هر کتابی به چهار چیز است یکی به عظمت پدید آوردنده آن است یا به عظمت کسی است که کتاب برای او نوشته شده، یا به محتوای آن است و یا عظمت آن به خاطر تاثیرگذاری آن در انسان است و تمام این چهار وسیله عظمت در قرآن جمع است.

مروارید با اشاره به آیات در خصوص عظمت خداوند باری تعالی گفت: پدیدآورنده این کتاب ذات اقدس پروردگار است که بر پیامبر عظیم‌الشأن نازل شده و محتوای آن و تاثیرگذاری آن هم عظیم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به صفات خداوند در قرآن کریم تصریح کرد: قرآن منشوری عظیم برای هدایت خلق از طرف پروردگار است و آنقدر محتوای آن عمیق است که نمی‌توانیم به عظمت آن پی‌ببریم، لذا اگر به عظمت خداوند بتوانیم پی ببریم به عظمت قرآن پی خواهیم برد.

این استاد خارج از فقه با اشاره به آیاتی درباره پیامبر اعظم(ص) اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ قطعا براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است». این آیه و تمام آیاتی که درشان پیامبر سخن گفته نشان از عظمت کسی که قرآن بر او نازل شده لذا تا انسان منور به نور قرآن نباشد نمی‌تواند کسی را هدایت کند.

وی با اشاره به آیه 9 سوره «اسرا» که خداوند فرمود: «إِنَّ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ يَهۡدِي لِلَّتِي هِيَ أَقۡوَمُ»، گفت: علاوه بر این آیه آیات زیادی در باب عظمت محتوای این کتاب مقدس آمده است.

 عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: قرآن نافع ترین قصه‌ها را دارد و از خصوصیات قصص قرآنی این است که قصه‌گو خداوند است، دوم اینکه قصص قرآنی هدفمند است و برای سرگرمی نیست، سومین مورد اینکه قصه قرآن اسطوره، قصه باطل، خیالی و پنداری نیست، بلکه بر اساس علم و به حق است و دیگر اینکه وسیله‌ای برای تفکر و عبرت است.

انتهای پیام
captcha