دین؛ الگوی سیاست حکمرانان در طول تاریخ
کد خبر: 4141072
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
علیرضا واسعی بیان کرد:

دین؛ الگوی سیاست حکمرانان در طول تاریخ

عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: حکمرانان چه آن‌هایی که با نام خلیفه حکم راندند و چه آن‌هایی که با عناوین دیگری بر مردم حکومت کردند عموما از عنصر دین به عنوان پشتوانه بهره برده‌اند.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، امروز 25 اردیبهشت‌ماه در نشستی از سلسله نشست‌های قرآن و تمدن با موضوع «بهره‌گیری از دین در سیاست» اظهار کرد: حکمرانان همواره در طول تاریخ برای توجیه رفتارهای سیاسی خود از یک سو و همراه کردن مردم با خویش از سوی دیگر عموما از عنصر نافذ دین استفاده می‌کردند و این مسئله تنها در دیانت اسلامی نبود و نیست بلکه در ادیان دیگر نیز چنین مسئله‌ای قابل ملاحظه و مطالعه است.

وی بیان کرد: در قرآن آمده است که حتی فرعون برای مبارزه با رقیب خود که حضرت موسی بود، از این عنصر استفاده می‌کرد و به مردم گفته است که من می‌ترسم موسی دین شما را تغییر دهد و در روی زمین فساد کند، در اینجا فرعون از دو عنصر دین و اخلاق استفاده می‌کند تا بتواند اهداف سیاسی خود را پیش برد و حکومت خود را تثبیت کند.

عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: تاریخ تمدن اسلامی حاکی از چنین ملازمه‌ای است و حکمرانان چه آن‌هایی که با نام خلیفه حکم راندند و چه آن‌هایی که با عناوین دیگری بر مردم حکومت کردند عموما از عنصر دین به عنوان پشتوانه بهره برده‌اند.

واسعی اظهار کرد: بر همین اساس است که برای فردی که می‌خواهند اسلام را بشناسد ناخودآگاه تاریخ تمدن اسلامی را به عنوان یکی از شاخص‌ها مدنظر قرار می‌دهند و آنچه در طول تاریخ پدید آمده است را به پای دین می‌نویسند. اینجاست که عالمان دینی باید به طور جدی وارد عمل شوند و نشان دهند که آنچه از سوی حاکمان سر زده و یا سر می‌زند با آنچه خواسته دین و خداوند است فاصله دارد.

انتهای پیام
captcha